stdClass Object ( [id] => 1000817 [title] => Uz znatno nižu trošarinu nego kod benzinaca, a pogotovo dizelaša, automobili na hibridni pogon postaju zanimljiva alternativa na tržištu [alias] => uz-znatno-nizu-trosarinu-nego-kod-benzinaca-a-pogotovo-dizelasa-automobili-na-hibridni-pogon-postaju-zanimljiva-alternativa-na-trzistu [catid] => 299 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Euforija oko uvođenja električkih automobila tek je počela. Kad se malo stišaju strasti, „električni balun“ će se ispuhati jer se već sada ukazuje da, prvo, električni automobili nisu čisti kako se zagovara zbog emisija i zagađenja u proizvodnji električne energije, litija, bakra te njihovom zbrinjavanju, drugo, električna mreža, trafostanice i primarni izvori ni približno nisu dostatni za ekspanziju automobila) i treće, možda najvažnije, povećanjem njihove proizvodnje brzo će doći do nestašice litija i bakra za njihovu proizvodnju, jer tog strateškog materijala za 20-ak milijuna električnih automobila godišnje, što bi zamijenilo tek četvrtinu aktualne godišnje proizvodnje naprosto nema.

Zbog toga je rješenje, barem za blisku budućnost, u hibridnim automobilima, smatra prometni stručnjak dr. Željko Marušić.

Riječ je o automobilima s mješovitim pogonom, motorom s unutrašnjim izgaranjem i elektromotorom. Takvi automobili kombiniraju vrline oba pogona: benzinski, odnosno dizelski ima razmjerno veliki doseg, ali koristan rad proizvodi kad treba i ne treba (pri usporavanju, kočenju ili vožnjom ravnomjernom brzinom kad se koristi samo manji dio dobivenog rada). Električni motor se koristi samo kad treba. Usto, ima mogućnost elektromotornog (povratnog rada). Pri kočenju, usporavanju, počinje raditi kao elektromotor te dio kinetičke energije automobila pretvara u električnu i puni baterije, objašnjava dr. Marušić.

Hibridni automobili su se počeli razvijati nakon 2005. i dobili snažan zamah jer su se počele razvijati dvije posebne kategorije: serijski i paralelan. Serijski hibrid je kao u prvom Lohner-Porsche Mixte, kad benzinski motor pokreće generator, koji strujom napaja akumulator i elektromotor. Dakle, tok snage je serijski. Kod Toyote Prius tok snage je paralelan. Na pogonski zupčanik u sklopu diferencijala istodobno, dakle paralelno su spojeni i benzinski i elektromotor.

Paralelni hibridni sustav nudi i zanimljivu opciju ‘blagog hibrida’ podešavanjem napona alternatora. Naime, pri usporavanju i kočenju povećava se napon punjenja alternatora na 15 V, koji angažira više energije (preko remena spojenog na radilicu) i dodatno puni elektromotor. Kad se pritisne papučica gasa tada se napon punjenja smanji ispod 12 V i alternator praktički ne angažira energiju (osim na otpore u ležajevima i remenskom prijenosu). Tu je najdalje išao Suzuki, koji će imati čitavu gamu s „blagim“ hibridom, osim malog terenca Jimnyja.

Takva koncepcija je dobila i dodatne mogućnosti kroz sustav IMG (integrated motor generator), integriranog elektromotora-generatora. Taj sustav, u kombinaciji s kapacitivnijom baterijom, ima mogućnost značajnijeg iskorištenja kinetičke energije motora pri kočenju i usporavanju, te potom davanja impulsa ubrzanja pri davanju gasa. Na tom principu rade suvremeni 48-voltni sklopovi (povećanjem napona povećava se učinkovitost), čime se potrošnja goriva i emisija štetnih plinova može spustiti za više od 10 posto.

Iduća faza su hibridna vozila s mogućnošću dopunjavanja iz kućne mreže - PHEV (plug-in-hybrid vehicle). To su već vozila na korak do električnih. Mogućnost vožnje samo na struju im iznosi 50 do 60 kilometara, te se danima mogu voziti bez kapi potrošenog goriva, statistička potrošnja iznosi oko 2,0 l/100 km. Većina takvih se izvode kao serijski hibridi, a posebno je zanimljiv Mitsubishi Eclipse PHEV, koji je serijski hibrid – dakle, na kotače su spojeni isključivo elektromotori, a benzinski motor služi kao generator.

Hibridi na tržištu postaju zanimljiva alternativa dizelašima, jer im je cijena, uz znatno nižu trošarinu slična ili niža, trošak za gorivo (pogotovo uz dopunjavanje po noćnoj tarifi i bez prometnih poreza, koji će za takva punjenja zasigurno doći, ili čak besplatno, dok se može), a performanse, pogotovo u gradu su im čak bolje. To je, dakle, budućnost.

---

Prvi hibrid Lohner-Porsche Mixte iz 1901.

Prvi električni automobili imali su pogon na dva kotača (ili samo jedan kod 3-kotača) a Lohner Porsche iz 1900. bio je prvi s pogonom 4x4. U svakom je kotaču imao elektromotor od 1,5 kW. 

Taj je automobil revolucionaran, jer je 1901. dobio benzinski generator koji je proizvodio struju za produljenje dosega vožnje, pa je postao prvi hibridni automobil (sa serijskim hibridnim pogonom) i prvi automobil s ugrađenim sustavom REX (range extender).

Toyota Prius iz 1996., prvi visokoserijski hibrid

Priča s hibridnim automobilima počela je 1996., kad je Toyota predstavila Prius, prvi visokoserijski hibridni automobil i prvi paralelni hibridni automobil uopće.

Pokretao se atmosferskim benzinskim motorom 1.5 16V snage 58 KS pri 4000/min i elektromotorom snage 29,4 kW i okretnog momenta 305 Nm. Nikal-kadmijevom baterijom od 0,1 kWh mogao je prijeći do 3 km, a prosječno je trošio 5,1 litara. Na tržištu ga je 1999. slijedio hibridni Honda Insight.

Prodan 1641 hibridni automobil u 2019.

Tijekom 2019. godine na hrvatskom tržištu prodan je ukupno 1641 novi automobil s hibridnim pogonom. Pionir u proizvodnji hibridnih sklopova, Toyota, prodala je najveći dio, čak 1286 hibridnih automobila. Daleko iza Toyote je Audi sa 109 primjeraka, a onda ide ostatak društva.

Suzuki na svom kontu ima 69 registriranih automobila s hibridnim pogonom, a iza njega je Honda s 31 primjerkom. S 29 prodanih automobila s hibridnim sklopom je Lexus, a jedan manje primjerak ima Mitsubishi.

---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => [{"id":"1","value":""},{"id":"2","value":"oktani i elektroni"},{"id":"4","value":""},{"id":"5","value":""},{"id":"6","value":""},{"id":"8","value":"1"},{"id":"11","value":"1"},{"id":"12","value":"1"},{"id":"13","value":"1"},{"id":"65","value":""},{"id":"21","value":"1"},{"id":"61","value":"1"},{"id":"62","value":"1"},{"id":"63","value":"1"},{"id":"64","value":"1"},{"id":"67","value":"1"},{"id":"68","value":"2"},{"id":"69","value":"1"},{"id":"70","value":"1"},{"id":"71","value":"1"},{"id":"73","value":"1"},{"id":"74","value":"1"},{"id":"77","value":"1"}] [extra_fields_search] => oktani i elektroni 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2020-01-21 06:13:07 [created_by] => 3197 [created_by_alias] => Zdravko Juričko [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2020-01-29 05:38:26 [modified_by] => 3197 [publish_up] => 2020-01-21 06:13:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 19 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 299 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [getCategoryIdFromPath] => 0 [getFeedByRelatedModules] => 0 [theme] => default [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--automoto [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije iz auto moto svijeta [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, auto moto [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_title] => Auto moto [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 0 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => 0 [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2020\/01\/21\/10778999.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Jakov Prki\u0107\/HANZA MEDIA"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":[""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1205","k_10778999_1280.jpg":"1280x1280","k_10778999_1024.jpg":"1024x1024","k_10778999_640.jpg":"640x640","k_10778999_480.jpg":"480x480","k_10778999_340.jpg":"340x340","k_10778999_220.jpg":"220x220","o_10778999_1280.jpg":"1280x803","o_10778999_1024.jpg":"1024x642","o_10778999_640.jpg":"640x401","o_10778999_480.jpg":"480x301","o_10778999_340.jpg":"340x213","o_10778999_220.jpg":"220x138","h_10778999_1280.jpg":"1280x854","h_10778999_1024.jpg":"1024x683","h_10778999_640.jpg":"640x427","h_10778999_480.jpg":"480x320","h_10778999_340.jpg":"340x227","h_10778999_220.jpg":"220x147","pp_10778999_1280.jpg":"1006x1280","pp_10778999_1024.jpg":"805x1024","pp_10778999_640.jpg":"503x640","pp_10778999_480.jpg":"377x480","pp_10778999_340.jpg":"267x340","pp_10778999_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 299 [name] => Auto moto [alias] => auto-moto [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 4 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4627028 Threads: 5 Questions: 154191868 Slow queries: 66553 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 4576280 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 31 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /auto-moto ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 299 [name] => Auto moto [alias] => auto-moto [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /auto-moto ) ) [link] => /auto-moto/uz-znatno-nizu-trosarinu-nego-kod-benzinaca-a-pogotovo-dizelasa-automobili-na-hibridni-pogon-postaju-zanimljiva-alternativa-na-trzistu-1000817 [printLink] => /auto-moto/uz-znatno-nizu-trosarinu-nego-kod-benzinaca-a-pogotovo-dizelasa-automobili-na-hibridni-pogon-postaju-zanimljiva-alternativa-na-trzistu-1000817?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 419885 [name] => auto-moto [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => auto-moto [link] => /tag/auto-moto ) [1] => stdClass Object ( [id] => 506720 [name] => hibridni automobili [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => hibridni-automobili [link] => /tag/hibridni-automobili ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Uz znatno nižu trošarinu nego kod benzinaca, a pogotovo dizelaša, automobili na hibridni pogon postaju zanimljiva alternativa na tržištu [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3197 [name] => Petar Rađa [username] => petar-ra-a [email] => petar-ra-a@sd.hr [password] => $2y$10$215Mq64DqRCmLOrfvy3Pt.nFWFXnM1MSPD2vUEjiRqBODymv7V3Be [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/petar-rada-3197 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1715 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/3eb40ec6488b13a3b658fb344f4466c1?s=100&default=https%3A%2F%2Ff04.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/01/21/10778999.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Jakov Prkić/HANZA MEDIA [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/01/21/10778999.jpg [title] => Jakov Prkić/HANZA MEDIA ) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

Euforija oko uvođenja električkih automobila tek je počela. Kad se malo stišaju strasti, „električni balun“ će se ispuhati jer se već sada ukazuje da, prvo, električni automobili nisu čisti kako se zagovara zbog emisija i zagađenja u proizvodnji električne energije, litija, bakra te njihovom zbrinjavanju, drugo, električna mreža, trafostanice i primarni izvori ni približno nisu dostatni za ekspanziju automobila) i treće, možda najvažnije, povećanjem njihove proizvodnje brzo će doći do nestašice litija i bakra za njihovu proizvodnju, jer tog strateškog materijala za 20-ak milijuna električnih automobila godišnje, što bi zamijenilo tek četvrtinu aktualne godišnje proizvodnje naprosto nema.

Zbog toga je rješenje, barem za blisku budućnost, u hibridnim automobilima, smatra prometni stručnjak dr. Željko Marušić.

Riječ je o automobilima s mješovitim pogonom, motorom s unutrašnjim izgaranjem i elektromotorom. Takvi automobili kombiniraju vrline oba pogona: benzinski, odnosno dizelski ima razmjerno veliki doseg, ali koristan rad proizvodi kad treba i ne treba (pri usporavanju, kočenju ili vožnjom ravnomjernom brzinom kad se koristi samo manji dio dobivenog rada). Električni motor se koristi samo kad treba. Usto, ima mogućnost elektromotornog (povratnog rada). Pri kočenju, usporavanju, počinje raditi kao elektromotor te dio kinetičke energije automobila pretvara u električnu i puni baterije, objašnjava dr. Marušić.

Hibridni automobili su se počeli razvijati nakon 2005. i dobili snažan zamah jer su se počele razvijati dvije posebne kategorije: serijski i paralelan. Serijski hibrid je kao u prvom Lohner-Porsche Mixte, kad benzinski motor pokreće generator, koji strujom napaja akumulator i elektromotor. Dakle, tok snage je serijski. Kod Toyote Prius tok snage je paralelan. Na pogonski zupčanik u sklopu diferencijala istodobno, dakle paralelno su spojeni i benzinski i elektromotor.

Paralelni hibridni sustav nudi i zanimljivu opciju ‘blagog hibrida’ podešavanjem napona alternatora. Naime, pri usporavanju i kočenju povećava se napon punjenja alternatora na 15 V, koji angažira više energije (preko remena spojenog na radilicu) i dodatno puni elektromotor. Kad se pritisne papučica gasa tada se napon punjenja smanji ispod 12 V i alternator praktički ne angažira energiju (osim na otpore u ležajevima i remenskom prijenosu). Tu je najdalje išao Suzuki, koji će imati čitavu gamu s „blagim“ hibridom, osim malog terenca Jimnyja.

Takva koncepcija je dobila i dodatne mogućnosti kroz sustav IMG (integrated motor generator), integriranog elektromotora-generatora. Taj sustav, u kombinaciji s kapacitivnijom baterijom, ima mogućnost značajnijeg iskorištenja kinetičke energije motora pri kočenju i usporavanju, te potom davanja impulsa ubrzanja pri davanju gasa. Na tom principu rade suvremeni 48-voltni sklopovi (povećanjem napona povećava se učinkovitost), čime se potrošnja goriva i emisija štetnih plinova može spustiti za više od 10 posto.

Iduća faza su hibridna vozila s mogućnošću dopunjavanja iz kućne mreže - PHEV (plug-in-hybrid vehicle). To su već vozila na korak do električnih. Mogućnost vožnje samo na struju im iznosi 50 do 60 kilometara, te se danima mogu voziti bez kapi potrošenog goriva, statistička potrošnja iznosi oko 2,0 l/100 km. Većina takvih se izvode kao serijski hibridi, a posebno je zanimljiv Mitsubishi Eclipse PHEV, koji je serijski hibrid – dakle, na kotače su spojeni isključivo elektromotori, a benzinski motor služi kao generator.

Hibridi na tržištu postaju zanimljiva alternativa dizelašima, jer im je cijena, uz znatno nižu trošarinu slična ili niža, trošak za gorivo (pogotovo uz dopunjavanje po noćnoj tarifi i bez prometnih poreza, koji će za takva punjenja zasigurno doći, ili čak besplatno, dok se može), a performanse, pogotovo u gradu su im čak bolje. To je, dakle, budućnost.

---

Prvi hibrid Lohner-Porsche Mixte iz 1901.

Prvi električni automobili imali su pogon na dva kotača (ili samo jedan kod 3-kotača) a Lohner Porsche iz 1900. bio je prvi s pogonom 4x4. U svakom je kotaču imao elektromotor od 1,5 kW. 

Taj je automobil revolucionaran, jer je 1901. dobio benzinski generator koji je proizvodio struju za produljenje dosega vožnje, pa je postao prvi hibridni automobil (sa serijskim hibridnim pogonom) i prvi automobil s ugrađenim sustavom REX (range extender).

Toyota Prius iz 1996., prvi visokoserijski hibrid

Priča s hibridnim automobilima počela je 1996., kad je Toyota predstavila Prius, prvi visokoserijski hibridni automobil i prvi paralelni hibridni automobil uopće.

Pokretao se atmosferskim benzinskim motorom 1.5 16V snage 58 KS pri 4000/min i elektromotorom snage 29,4 kW i okretnog momenta 305 Nm. Nikal-kadmijevom baterijom od 0,1 kWh mogao je prijeći do 3 km, a prosječno je trošio 5,1 litara. Na tržištu ga je 1999. slijedio hibridni Honda Insight.

Prodan 1641 hibridni automobil u 2019.

Tijekom 2019. godine na hrvatskom tržištu prodan je ukupno 1641 novi automobil s hibridnim pogonom. Pionir u proizvodnji hibridnih sklopova, Toyota, prodala je najveći dio, čak 1286 hibridnih automobila. Daleko iza Toyote je Audi sa 109 primjeraka, a onda ide ostatak društva.

Suzuki na svom kontu ima 69 registriranih automobila s hibridnim pogonom, a iza njega je Honda s 31 primjerkom. S 29 prodanih automobila s hibridnim sklopom je Lexus, a jedan manje primjerak ima Mitsubishi.

---

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Jakov Prkić/HANZA MEDIA
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/auto-moto/uz-znatno-nizu-trosarinu-nego-kod-benzinaca-a-pogotovo-dizelasa-automobili-na-hibridni-pogon-postaju-zanimljiva-alternativa-na-trzistu-1000817 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=cb7f5e25c57eb8b18ba6137e28bf408be11119cb [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Uz+znatno+ni%C5%BEu+tro%C5%A1arinu+nego+kod+benzinaca%2C+a+pogotovo+dizela%C5%A1a%2C+automobili+na+hibridni+pogon+postaju+zanimljiva+alternativa+na+tr%C5%BEi%C5%A1tu&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fauto-moto%2Fuz-znatno-nizu-trosarinu-nego-kod-benzinaca-a-pogotovo-dizelasa-automobili-na-hibridni-pogon-postaju-zanimljiva-alternativa-na-trzistu-1000817 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fauto-moto%2Fuz-znatno-nizu-trosarinu-nego-kod-benzinaca-a-pogotovo-dizelasa-automobili-na-hibridni-pogon-postaju-zanimljiva-alternativa-na-trzistu-1000817 )
[{"id":"1","value":""},{"id":"2","value":"oktani i elektroni"},{"id":"4","value":""},{"id":"5","value":""},{"id":"6","value":""},{"id":"8","value":"1"},{"id":"11","value":"1"},{"id":"12","value":"1"},{"id":"13","value":"1"},{"id":"65","value":""},{"id":"21","value":"1"},{"id":"61","value":"1"},{"id":"62","value":"1"},{"id":"63","value":"1"},{"id":"64","value":"1"},{"id":"67","value":"1"},{"id":"68","value":"2"},{"id":"69","value":"1"},{"id":"70","value":"1"},{"id":"71","value":"1"},{"id":"73","value":"1"},{"id":"74","value":"1"},{"id":"77","value":"1"}]
StoryEditorOCM
Auto motooktani i elektroni

Uz znatno nižu trošarinu nego kod benzinaca, a pogotovo dizelaša, automobili na hibridni pogon postaju zanimljiva alternativa na tržištu

Piše Zdravko Juričko
21. siječnja 2020. - 07:13

Euforija oko uvođenja električkih automobila tek je počela. Kad se malo stišaju strasti, „električni balun“ će se ispuhati jer se već sada ukazuje da, prvo, električni automobili nisu čisti kako se zagovara zbog emisija i zagađenja u proizvodnji električne energije, litija, bakra te njihovom zbrinjavanju, drugo, električna mreža, trafostanice i primarni izvori ni približno nisu dostatni za ekspanziju automobila) i treće, možda najvažnije, povećanjem njihove proizvodnje brzo će doći do nestašice litija i bakra za njihovu proizvodnju, jer tog strateškog materijala za 20-ak milijuna električnih automobila godišnje, što bi zamijenilo tek četvrtinu aktualne godišnje proizvodnje naprosto nema.

Zbog toga je rješenje, barem za blisku budućnost, u hibridnim...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. svibanj 2024 17:45