StoryEditor
Film & TVCINEMARK

SUPERMAN: CRVENI SIN Superjunak sa srpom i čekićem: što bi bilo da je letjelica s malim Kal-Elom pala u SSSR umjesto SAD?

Piše Marko Njegić
14. travnja 2020. - 17:25

FILM: Superman: Red Son; animirana fantastična akcija; SAD, 2020. REŽIJA: Sam Liu GLASOVI:  Jason Isaacs, Amy Acker OCJENA: ** ½

Srp i čekić na prsima Supermana umjesto karakterističnog slova "S"? Animirani film "Superman: Crveni sin" nudi alternativni "timeline" u mitologiji najslavnijeg superjunaka DC-ja i šire, inspiriran istoimenim stripom iz 2003. koji je napisao Mark Millar, a ilustrirao ga Dave Johnson. Alternativna mitologija je iz sfere "što ako", tj. "što bi bilo kad bi bilo".

Zamislite da je letjelica s malim Kal-Elom davne 1946. pala s neba u malo mjesto unutar SSSR-a umjesto u američki Smallville. Za Ameriku se to čini(lo) vjerojatno još gorom opcijom od one iz prošlogodišnjeg filma "Brightburn" u kojem klinac s drugoga svijeta postaje supernegativac umjesto superjunak, pravi anti-Superman.

Crtić Sama Luia, premijerno dostupan u "A1 Videoteci", zamišlja upravo taj scenarij i u prvim scenama mali Superman, Solniška (glas Tare Strong), bježi od nasilnih vršnjaka. "Bježim jer sam se bojao da bi ih mogao povrijediti, a ne od straha", otkriva on prijateljici Svetlani (Winter Ave Zoli) i s lakoćom podige traktor.

Frapirana demonstracijom njegovih "nevjerojatnih moći", Svetlana sugerira Solniški da ih mora darovati državi, jer "potreban si narodu". Dojmljiv uvod unatoč osrednjoj animaciji koja se, srećom, popravlja u izvrsnoj stripovskoj špici dominantno crvene tinte, ali i kako se crtić "crta" dalje.

Eto nas u razdoblju Hladnog rata, koji ide do "točke smrzavanja": vodi se nova utrka u naoružavanju između SSSR-a i SAD-a, a odrasli Superman (Jason Isaacs) prestaje biti čovjek i postaje "simbol svega što predstavljamo", odnosno komunističke (nad)moći te propagandno oruđe premijera Staljina (William Saylers).

Kad sretne američku novinarku Lois Lane (Amy Acker), sada u braku s njegovim arhi-neprijateljem Lexom Luthorom (Diedrich Bader), Superman doznaje za "mračnu stranu" Staljinove vladavine poput gulaga, u koje je bačena i Svetlana. Ljutit, očima sprži okrutnog Staljina i preuzme vodstvo SSSR-a, tj. Crvene armije, ali tek kao nešto blaži diktator kojeg slušaju "jadni disidenti".

Postavka o superjunaku sa srpom i čekićem iz paralelne povijesti veoma je intrigantna, pametna i subverzivna, posljednjih godina još više u odnosu na 2003. kad je strip objavljen, zahvaljujući recentnoj politikoj klimi i novom rivalstvu Amerike i Rusije, odnosno busanjem njihovih predsjednika koji (glume da) imaju apsolutnu moć i stvaraju policijske države.

U ovoj alternativnoj hladnoratovskoj povijesti gradnja Berlinskog zida od strane Amerike za zaštitu od Supermana nedvojben je komentar na Trumpov meksički zid. Prva polovica filma funkcionira vrlo potentno i interesantno. Pojavljuju se i još neke povijesne ličnosti poput Eisenhowera i Kennedyja. No, potencijal slabi do točke razočaranja kad "Superman: Red Son" skrene iz sovjetske u američku propagandu, no s određenom dozom ironije kao da se ne može odlučiti je li "pro" ili "contra" nje.

Mana je i nepotrebno širenje priče - u maniri TV serija - kako bi u nju ubacio ostale aktere iz Lige pravde i zadovoljio komercijalne normative Warner Brosa i DC-ja, konkretno Batmana (Roger Craig Smith), Wonder Woman (Vanessa Marshall) i Green Lanterna (Sasha Roiz), ali i one "politički korektne" pa je amazonska superjunakinja sada naizgled lezbijka, bez interesa za muškarce.

Priča je bila već "široka" i sasvim je dovoljno da se sovjetski Superman borio sa svojom američkom "bržom i jačom" inačicom, zvanom Superior Man, koju je stvorio Luthor. "Ja sam istina, ja sam pravda, ja sam američki način", govori Superior Man (Travis Willingham) dok razara sve oko sebe i drži se parole "Amerika na prvom mjestu".

Međutim, upošljava se supernegativac Braniac (Paul Williams), gužva u nebeskom šesnaestercu nastaje pojavom Green Lanterna kao predstavnika američkog vojnog korpusa itd. Od kompletnog razočaranja crtić spašava alternativni portret Batmana, relativno blizak onome u iznimno podcijenjenom filmu "Batman protiv Supermana" Zacka Snydera.

Čovjek-šišmiš izvodi "terorističke" napade na Supermanovu državu i izgleda kao da je dospio ili da bi mogao dospjeti iz hladnoratovskog superjunačkog romana s potpisom Dostojevskog, pod uvjetom da je ovaj živio u tom vremenu. Alternativna povijest doista piše romane.

Dežurni glas DC Comicsa

Jason Isaacs je već u nekoliko navrata sinkronizirao DC-jeve animirane filmove. Dao je glas Ra's al Ghulu u crtiću "Batman: Under The red Hood", bio Sinestro u "Green Lantern: Emerald Knights" i "Lex Luthor" u "Justice League: Gods and Monsters".

#CINEMARK

Izdvojeno

6. svibnja 2020. - 21:06