Donekle istinita priča o profesoru filozofije Garyju Johnsonu koji surađuje s policijom na tajnim zadacima i potom biva unaprijeđen u lažnog profesionalnog plaćenog ubojicu pretvorena je u zasad jedan od najboljih i najposebnijih filmova 2024. godine "Hit Man". Možda "Hit Man" ne bi bio toliko dobar da Richard Linklater nije njegov redatelj i koscenarist.
Filmofili znaju da je Linklater garancija za kvalitetu filma i razbijanje uskih žanrovskih okvira. "Munjeni i zbunjeni" i "Te lude 80-e" ili "Everybody Wants Some" nadilaze žanr mladenačke komedije, a "Prije svitanja" i "Prije sumraka" puno su više od pukih ljubića, romanse o protoku vremena, kao i "Boyhood" koji je film o odrastanju pretvorio u prijelomnu epopeju.
Tako je i "Hit Man" naizgled još jedan u nizu filmova o plaćenom ubojici, ali uz pomoć glavnoga glumca i koscenarista Glena Powella ("Plaćenici 3", "Top Gun: Maverick", "Na krilima časti", "Samo ne ti"), otkrića "Tih ludih 80-ih", Linklater ga pravi znatno tematski kompleksnijim i žanrovski raznovrsnijim.
"Hit Man" preispituje žanr "hitman" filmova, od akcijskih trilera ("Plaćeni ubojica" s Charlesom Bronsonom) do komičnih ("Plaćenik" s Johnom Cusackom). U jednom trenutku imamo montažu "hitmanovskih" scena i gledatelji će, među ostalim, prepoznati Bronsona u akciji, kao i videoklipove iz "Kriminalaca na godišnjem", čak i "Nazovi M radi umorstva", vesterna "Dobar, loš, zao", noira "This Gun For Hire" te egzotičnih talijanskih i japanskih ostvarenja ("The Hired Killer", "A Colt Is My Passport").
Takvi filmovi su u "Hit Manu" opisani kao popkulturna fantazija, odnosno profesija plaćenog ubojice baš i nije onakva kakvom je Hollywood prikazuje. Naravno, "Hit Man" je unatoč tome i dalje filmičan, koliko god bio "realističniji" od mnogih sličnih ostvarenja, samim time i što je dijelom utemeljen na istinitoj priči.
Pri kreiranju priče o "undercover hitmanu" Linklater i Powell polaze od Johnsononova slučaja, ali pretvaraju film u osvježavajući, majstorski spravljen transžanrovski koktel akcijske krimi komedije, "true crime" trilera, noira i rom-coma. Nešto slično je pošlo za rukom Johnu Badhamu i Stevenu Soderberghu u "Policijskoj zasjedi" i "Daleko od očiju".
To su, uz neo-noir klasik "Tjelesna strast" Lawrencea Kasdana i kultove braće Coen kao što su "Krvavo jednostavno" i "Veliki Lebowski", zasigurno glavni uzori za Linklatera koji je napravio autorski "spin" i između redaka iznjedrio veoma pametan (meta)film, psihološku i filozofsku studiju o identitetu, pretvaranju da si netko drugi, igranju uloga, riječju umjetnosti glume.
Pozirajući kao plaćeni ubojica kako bi za policiju djelovao kao svojevrsni "presretač ubojstava", normalna inačica onih medija iz "Specijalnog izvještaja", dok se nalazi s raznoraznim naručiteljima umorstava s policijskom bubicom u uhu koja ih inkrimira, Gary (Powell) mijenja identitete prilagođavajući se svakom klijentu i radi to kameleonski da mu govore "Okej, Daniel Day" (Lewis) i zovu ga "bjelačkim Idrisom" (Elbom).
Powell u nekima od "hit man" likova kao da kanalizira Javiera Bardema i Christiana Balea iz "Nema zemlje za starce" i "Američkog psiha". Noir (pod)zaplet s ubojitim spletkama starta kad Garyja kao plaćenog ubojicu Rona kontaktira seksi Madison (Adria Arjona), tražeći od njega da kokne njezina muža (Evan Holtzman), te stvari izmaknu kontroli nakon što njih dvoje ostvare vruću romansu.
Madison ulijeće u film izlazeći iz sunca kao "femme fatale" Jane Greer u noir klasiku "Iz prošlosti", a dodirljiva kemija Powella i Arjone usporediva je s onim što su imali George Clooney i Jennifer Lopez u "Out Of Sight", čineći "Hit Mana" najseksi novijim filmom uz "Izazivače".
Za ovaj par se navija, usprkos nekim provokativnim moralnim dvosmislenostima u scenariju filma koji mijenja žanrove kao Gary identitete, prilagođavajući se situaciji, tj. klijentima i gledateljima svih profila. Na površini, ovo je zabavan "movie" za širu publiku, ispod nje nešto dublji komad filozofskog metafilma za zahtjevnije gledatelje.
"Što ako je vaše ja samo predodžba i konstrukt?", "Koja je razlika između pravog tebe i tvog zanimanja?" i "Je li stara osobnost nestane kad postaneš novi ti?", neka su od slojevitih pitanja "Hit Mana" prilikom prerušavanja glavnog lika. Pitanja su pogođena u razdoblju kad se ne glumi samo na filmu nego i u životu, gdje mnogi hine da su netko drugi (na društvenim mrežama) i često preuzmu tu lažnu ulogu, postajući ono što se pretvaraju da jesu.