StoryEditorOCM
KorčulaTOP TEMA NA OTOKU

Grad Korčula gradi novi autobusni kolodvor, cilj je izmjestiti ga iz gradskog središta, ali postoje neke ‘kvake‘ zbog kojih su gradonačelnica i tamošnji vijećnici na oprezu...

Piše DORA LOZICA
17. veljače 2024. - 13:49

Tematska sjednica Gradskog vijeća Korčule na temu izgradnje novog autobusnog kolodvora trebala je biti održana 5. veljače, no za sad je odgođena zbog usklađivanja detalja oko dogovora s investitorom.

„Tijekom pripreme materijala za sjednicu dobili smo oprečna pravna mišljenja, odnosno sumnje na detalje Ugovora. Održali smo sastanak sa svim vijećnicima te smo se dogovorili dodatno provjeriti neke stavke“, potvrdila je gradonačelnica Korčule Nika Silić Maroević dodajući kako ne želi napraviti krivi korak budući da je njen ego još uvijek puno manji od općeg interesa za grad.

image
Dora Lozica

Ako uzmemo u obzir o kojem se investitoru radi, oprez gradonačelnice i gradskih vijećnika je i više nego opravdan. Čitajući Ugovor o uređenju međusobnih odnosa Grada Korčule i tvrtke BLINK BLINK 2021. koji je javno dostupan na mrežnim stranicama Grada, doznajemo da je direktor spomenute tvrtke Nikša Marinac, zagrebački poduzetnik rođen u Splitu za kojeg su mediji već pisali da iznajmljuje luksuzne stanove u Zagrebu i Splitu te da je protiv njega dignuta optužnica na Kaznenom sudu u Zagrebu zbog prijetnje. Stanoviti Marinac je u vlasničkom odnosu ili je povezan s nekoliko aktivnih tvrtki, kako stoji u Sudskom registru RH, većinom se radi o firmama za usluge i trgovinu, za građenje, za usluge u likvidaciji, za poslovanje nekretninama i turizam, a Korčulani ga povezuju s prošle godine otvorenim striptiz barom, odnosno noćnim klubom u Arsenalu i restoranom Kanavelić. Povezju ga i s još jednim investitorom iz Korčule čije se ime često spominje u konktekstu brojnih ulaganja i izgradnji stanova na području Grada, no ti navodi se ne mogu potvrditi.

Korčulanima su otprije bile poznate dvije lokacije na kojima se može graditi novi autobusni kolodvor sukladno prostornom planu (PP). Prva opcija ispod helidroma uključivala je i izgradnju rotora sa skretanjima za Gradski bazen Gojko Arneri, Dominče i Dom zdravlja. Druga opcija poligon, a radi se kolokvijalnom nazivu budući da lokalne auto-škole u blizini te lokacije koriste vozni poligon, tek nedavno je iskočila u javnom diskursu. Radi se o katastarskoj čestici 149/190 koja je u vlasništvu tvrtke BLINK BLINK 2021. registrirane u Zagrebu, uknjižba je zaprimljena u prosincu 2023. godine, a prijašnja vlasnica je iz Žrnova. Zemljište se nalazi nasuprot trgovačkog centra Plodine i benzinske postaje Eurotank i također uključuje izgradnju rotora sa skretanjima za Gospodarsku zonu Lokva, Korčulu, Račišće... Kako doznajemo od gradonačelnice Silić Maroević, ni jedno, ni drugo zemljište nije u vlasništvu Grada pa je cilj pronaći način što povoljnije izgradnje novog autobusnog kolodvora u okviru zakona.

image
Dora Lozica

Interesi Grada Korčule i investitora poklopili su se u nekoliko točaka. U prvom redu, investitor na spomenutom zemljištu planira izgraditi retail park na nekoliko etaža. Radi se o velikom trgovačkom centru na otvorenom koji nudi lakši pristup i opsežnu ponudu najrazličitijih asortimana, proizvoda i usluga. Investitor, međutim, na nešto više od devet tisuća kvadratnih metara ne može izgraditi jedinstvenu zgradu već tri manja objekta što mu ne odgovara pa je odlučio dogovoriti s Gradom Korčulom izgradnju kolodvora, a zauzvrat će dobiti mogućnost gradnje jednog objekta što će biti definirano u skorim izmjenama i dopunama PP.

Sukladno Odluci o davanju suglasnosti za sklapanje Ugovora između Grada i investitora koje Gradsko vijeće još nije prihvatilo, investitor je izradio idejno rješenje s 3D prikazom kako će objekt izgledati te četiri rješenja spoja na državnu cestu. Nakon izgradnje kolodvora, investitor će biti zakonski obavezan sklopiti kupoprodajni ugovor s Gradom Korčulom, cijena će uključiti i vrijednost zemljišta, dio iznosa će se kompenzirati iznosom komunalnog doprinosa dok će ostatak Grad isplatiti u 96 jednakih rata bez mogućnosti naplate kamate. Osim toga, jedinstveni objekt kojeg investitor planira izgraditi ne smije iskakati volumenom u prostoru, zidovi ne smiju biti viši od dva metra te mora biti ograđen visokim zelenilom.

Novi autobusni kolodvor, ako se izgradi, imat će 1500 kvadratnih metara površine s nadstrešnicom od 250 kvadratnih metara te 150 kvadratnih metara zgrade u kojoj će biti prometni uredi, prodaja karata, čekaonica, sanitarni čvor i garderoba. Procjena troškova otkriva kako će izgradnja kolodvora koštati gotovo 705 tisuća eura plus zemljište na kojem će se izgraditi, a koje je procijenjeno na 90 tisuća eura. Beskamatnom otplatom tijekom osam godina, tvrdi gradonačelnica Korčule, Grad će uštedjeti 136 tisuća eura, otvorit će oko 100 radnih mjesta, a novi trgovački centar donijet će i zdravu konkurenciju pa će cijene na otoku bit bliže onima na kopnu, da ne govorimo koliko bi ovakva kapitalna investicija dobro došla proračunu, ističe. Ako se postigne dogovor izgradnja neće dugo trajati, Ugovorom je predviđeno 18 mjeseci od ishođenja građevinske dozvole.

image
Dora Lozica

Ono što je sigurno jest izmještanje autobusnog kolodvora iz središta Korčule, trend koji prate svi Mediteranski gradovi. Prvi autobusni kolodvor u Korčuli bio je na lokaciji današnjeg Trga pomirenja prije nego se 1982. godine na istom mjestu izgradio Spomenik, memorijalni kompleks posvećen Korčulanima poginulim u Drugom svjetskom ratu, autora Bernarda

Bernardija. U drugoj polovici 80-ih godina prošlog stoljeća gradi se autobusni kolodvor na lokaciji na kojoj se nalazi i danas. Kolodvor je 2018. godine bio u vlasništvu privatne tvrtke Nomos d.o.o. iz Zagreba koja ga odlučuje prodati. Budući da se radi o gradskoj zoni ambijentalne zaštite, tvrtka je ponudila Gradu pravo prvokupa. U priču se pritom uključuje ACI marina Korčula sa željom kupnje zemljišta na kojem će izgraditi podzemnu garažu, a kako se marina nalazi tik uz kolodvor, investicija će se proširiti na rušenje postojeće zgrade ACI-ja te izgradnju luksuznog hotela. Geomehaničkim ispitivanjima, kako se navodilo, utvrđena je mogućnost izgradnje dvije razine podzemne garaže s dodatnih 200 parkirnih mjesta što bi onda, a i danas, uvelike riješilo problem parkiranja u gradskom centru. Ondašnji sastav Gradskog vijeća, u kojem je gradonačelnica Silić Maroević bila vijećnica, odrekao se prava prvokupa u korist ACI-ja. ACI je kupio kolodvor za 600 tisuća eura te je do Uskrsa 2019. odstranio nakaradnu i za život opasnu nadstrešnicu napominjući kako će iznad podzemne garaže u suradnji s Gradom izgraditi kružni tok te urediti trg za javna događanja. Od tada do danas ništa se nije izgradilo, a ni promijenilo.

image
Dora Lozica

„ACI je tada jamčio napraviti sve za opći interes Grada koji će uvjetovati što će biti na javnoj površini budući da je i danas suvlasnik jedne čestice. Naravno da bih danas bila sretnija da je vlasnik Grad, ja sam bila suzdržana na tu odluku, ali lakše je biti oporba. Nedavno je najavljeno kako se ideja izgradnje podzemne garaže ponovno pokrenula, nažalost ne mogu tvrditi da će se zaista izgraditi. Činjenica jest da nemamo dobra rješenja za parking, pogotovo za stanare užeg centra grada kojih je sve manje“, komentirala je gradonačelnica.

Trenutni autobusni kolodvor nema nikakve značajke sigurnog i modernog kolodvora, ukrcaj i iskrcaj učenika vrši se doslovno na cesti, ne postoji formalno čekalište ili klupa, a poseban užitak je čekati autobus dok pada kiša bez ikakve nadstrešnice. Borba gradonačelnice Korčule s prometom se nastavlja, kako doznajemo, uskoro će postaviti kamere na autobusnom kolodvoru i na Plokati kako bi se zabilježila i kažnjavala nepropisna zaustavljanja i parkiranja, a hoće li postići dogovor s investitorom i kako će Korčulani prihvatiti novu lokaciju kolodvora udaljenu oko jednog kilometra od trenutne, znat ćemo uskoro.

26. studeni 2024 09:20