Recept je jednostavan. Dođe bager, u par sati sve poravna, ako treba uredit živicu tu je motorna pila i – gotovo. Močići i Čilipi, mjesta u prvom susjedstvu Zračne luke Ruđer Bošković, ove sezone su pod pravom opsadom improviziranih parkirališta za rent-a-car vozila koja gravitiraju aerodromu, a koja zbog brojnosti voznog parka i nedostatka mjesta nemaju gdje parkirati. Tako se u okolini aerodroma namnožilo neasfaltiranih ledina koje se dnevno pune vozilima registarskih oznaka mahom iz kontinentalnog dijela Lijepe naše, a dominiraju one oznaka ZG.
Nije to od jučer...
Iako se u Konavlima o ovom komunalnom fenomenu počelo pričati tek ove godine, mještani kažu da pojava nikako nije od jučer:
- Ovo s parkiralištima traje. Ima 7 ili 8 godina da su se prva vozila pojavila, a počelo je još s autobusima koji se zaustavljaju u Čilipima blizu crkve gdje je pošta. Ljudima je očito preskupo parkirati se na aerodromu pa nalaze druga rješenja. Problem je jer aerodrom ne reagira, ne daje nikakve subvencije niti ikoga potiče na parkiranje u njihovoj zoni. Pohvalno je da je načelnik Lasić najavio da će se nešto poduzeti oko parkirališta rent-a-carova, što Konavlima krajobrazno grozno smeta jer su to površine po dvije ili tri tisuće kvadrata pune automobila, pogotovo u Čilipima. Ali ima i drugih problema kroz Konavle, kao na primjer odlagališta starih auta – primjećuje konavoski poduzetnik Pero Kojan, a o rent-a-carovima ‘u mirovanju’ kaže:
- Eksplodiralo je to zadnjih 4 ili 5 godina, ljudi ustupe svoju površinu, dođu bageri, sve raskrče pa navale auta. Najviše je toga oko Zračne luke Čilipi zbog blizine. A što je najgore, reklo bi se da ovih rent-a-carova danas ima manje nego prijašnjih godina, ali prije će biti da su se ta vozila raspršila jer je parkirališta više nego ikad prije – primjećuje sugovornik, a na upit o općinskom pravilniku koji, prema riječima načelnika Boža Lasića, zabranjuje prenamjenu privatnih parcela u parkinge ili građevinska zemljišta ističe:
- Mislim da će taj pravilnik trebati doraditi jer se tu pokušalo stati na kraj autima koja su napuštena i odbačena u prirodi po privatnim zemljištima. Pokušalo se tome doskočiti na način da, ako je auto neregistrirano, ne može biti na poljoprivrednom zemljištu. Sad bi trebalo urediti da se ni rent-a-carovi ne mogu parkirati na poljoprivrednom zemljištu koje ima svoju svrhu, a to sigurno nije ni parkiralište ni građevinska zona – kaže vlasnik farme konja Kojan Koral koji se zauzima za više reda u prostoru:
Nismo smetlište!
- Možda bi trebalo zaposliti još komunalnih redara, mislim da su samo jedan ili dvojica, što je premalo. Ili bi se moglo dovesti nekoga sa strane da napravi zapisnik i uvede reda. Tako bi pokazali ljudima da ozbiljno misle. A još jedan problem malih sredina je zamjeranje, sad bi nekome trebalo doći i reći ‘slušaj, izgubit ćeš prihod od rent-a-carova’ koji nisu neki, ali izgubit ćeš i to jer nam se krajobrazno ne sviđa što tu stoje automobili. Svijest ljudi još nije toliko velika – smatra Kojan kojega pitamo ima li osim u Močićima i Čilipima po općini još ovakvih ad hoc parkirališta:
- Oko aerodroma su parkinzi za rent-a-car a drugdje po Konavlima, u mjestima koja nisu toliko vezana za zračnu luku je još gore, to su se nagomilala odlagališta odbačenih automobila, olupina. Ima ih i blizu izvorišta rijeke Ljute. Bilo je ovdje problema i s građevinskim poduzetnicima koji su Konavle doživljavali kao smetlište, pa su iz Dubrovnika dovozili i građevinski otpad i stari namještaj, rashodovani inventar hotela... Ako se ne pozabavimo pravilnicima za komunalni red, Konavle neće biti ono što trenutačno jesu ili ono što svi pričamo da jesu – uvjeren je Kojan koji se zauzima i za pravilnik o zbrinjavanju napuštenih vozila.
- Par puta sam pokušavao razgovarati s ljudima, ponudio sam da ću im ih ja odvesti, ali oni jednostavno misle to je na njegovoj zemlji, ali nije ispred kuće nego ga je odveo u šumu pa ne smeta. A tako se Konavle ne vole. Ako općina stvarno želi uvesti reda, neće se zamarati s tim hoće li se kome zamjeriti pa zato izgubiti glasove. A ako bi se uvelo reda, vjerujem da bi više ljudi glasalo za toga koji red uvodi. Zadnjih 10, 15 godina u Konavlima je napravljen iskorak u zbrinjavanju otpada i prikupljanja smeća ispred kućnih pragova. Pojedinaca s kojima je teško komunicirati uvijek će biti, svako zeleno je veliko, pa neki uokolo bacaju što stignu. Vidim to jer sam vezan uz prirodu i turizam, i smeta mi – iskren je Pero Kojan.
A kako na problematiku ‘viškova’ parkirališta u okružju aerodroma gleda predsjednik Općinskog vijeća Konavala Ivo Simović?
- Turizam je u porastu, sva ta vozila moraju se negdje smjestiti. Potražnja je sve veća, a napraviti brzo prateću infrastrukturu za sve to nije nimalo lako. Mislim da bi jedno od rješenja bilo da u našoj poduzetničkoj zoni Čilipi napravimo jedan veći parking, da sva ta vozila budu na jednom mjestu, kontrolirana – ističe Simović koji i sam kao biker ovih dana ispred prostorija Moto kluba Dvije rote nedaleko aerodroma vidi nanizanih više desetaka vozila za iznajmljivanje s prevladavajućim registracijama metropole:
- Problem tih parkirališta bi trebalo nekako riješiti, a to je nemoguće u godinu ili dvije dana. Logično je da toliko rent-a-carova mora negdje stati, samo bi to trebalo napraviti tako da se priroda ne uništava, ravna se sve bagerima, ružno izgleda. Neki misle da će parkiralište niknuti i preko puta benzinske crpke, ali ja sam čuo da se tamo raščišćava teren za neki ugostiteljski objekt – govori Simović.
Najlakše je zabraniti
Na upit jesu li općinari razgovarali s Upravom Zračne luke o eventualnom ustupanju više prostora i uz povoljnije cijene rent-a-car vozilima, odgovara:
- Nisam siguran da uopće imaju toliku površinu, tamo već postoje zakupljena mjesta za rent-a- car. A da idemo zbrojiti sva okolna parkirališta, sigurno je tisuću ren-a-carova u optjecaju. No, ne možemo ići samo tako na zabrane. Što bismo time dobili, ti ljudi negdje moraju ostaviti vozila. Ako im zabranite da ostavljaju auta na jednom mjestu, oni će se premjestiti drugdje, po nerazvrstanim putovima i uz cestu i gdje smo onda? Zabraniti nešto je najlakše, ali to nema smisla ako ne osiguraš zamjensko mjesto. Općinsko vijeće Konavala neće brzati sa zaključcima, neće se ništa raditi preko koljena. Treba prvo srediti malo stanje na terenu, a onda dugoročno smisliti kako dalje – naglašava predsjednik Općinskog vijeća i dodaje kako će rent-a-car vozila uvijek biti oko Zračne luke:
- To je logično, ne mogu oni dovoziti jedno po jedno vozilo i slati nekoga u Dubrovnik, blizina zračne luke je ovdje važna. Kakvo god bilo rješenje, ono se mora provesti na tom uskom prostoru. Istina je da je šteta za prirodu, no treba uzeti u obzir da svi mi živimo od turizma, direktno ili indirektno. Poduzetnička zona meni je prihvatljivo rješenje – zaključuje Ivo Simović.