StoryEditorOCM
KonavleZRAČNA LUKA DUBROVNIK |

FRANO LUETIĆ Učinit ćemo sve ono što je najbolje za naše, kako stalne, tako i za sezonske radnike!

Piše Vlaho Car
10. travnja 2020. - 10:54
Hrvatska Vlada donijela je mjere za očuvanje radnih mjesta, međutim, navedene mjere nisu zahvatile sve radnike poglavito brojnu skupinu od 185 dugogodišnjih sezonaca u Zračnoj luci Dubrovnik. Zatvaranje zračne luke, veliki troškovi i zarada svedena na nulu prisili su upravu  na dodatni napor kako zaštiti tvrtku, kaže nam direktor Frano Luetić.

Sve zračne luke u Hrvatskoj, osim zagrebačke koja je privatna, su u istom položaju i čekaju što će Vlada odlučiti. U svijetu se štete u avio prometu uzrokovanom koronavirusom broje u milijardama eura.


- Poznato je kako je Zračna luka zatvorena 19.3. radi zaraženosti jedne naše djelatnice, govori Luetić. Od tada nemamo nikakvog prometa i što je najgore, ne vidimo kada bi promet mogao krenuti. Potpuno smo bez prihoda i morali smo ići na restriktivne mjere s čime smo upoznali Radničko vijeće i sindikate. Imamo 387 stalnih radnika i 185 radnika - sezonaca na određeno vrijeme. Veći dio sezonaca primali smo kroz mjesec ožujak, a ostale u travnju i svibnju. Prema najavama trebali smo imati odličnu sezonu, nekoliko posto bolju nego lani, te smo već u ožujku uzeli dio sezonaca. Lani je bio veliki problem s radnicima, posebno u transportu i čistačicama. Odmah po potpisivanju ugovora, oni su imali obuku za posao te su potom koristili slobodne dane kako bi bili na raspolaganju u punoj sezoni. Međutim, situacija je trenutno takva da bi prema analizama stručnjaka iz Svjetske udruge zračnih luka, razina prometa prije koronavirusa mogla biti tek 2021. godine.  

image
Privatni album


- Pretpostavljamo ove godine ostvariti oko 30 posto prošlogodišnjeg prometa, te bi gubici bili oko 250 milijuna kuna. Stoga smo morali odmah krenuti s dosta restriktivnih mjera: zaustaviti javnu nabavu, sve investicije, smanjiti rashode na najmanju moguću mjeru, uputili zaposlenike na godišnje odmore i puno njih organizirali da rade iz doma. Došli smo u situaciju da sezonce trenutno nećemo moć zaposlit, jer nam je prvenstveni cilj očuvati radna mjesta za stalne radnike. Vlada Republike Hrvatske donijela je već dosta mjera kako bi spriječila otpuštanje radnika, ali te se mjere nisu odnosile na Zračnu luku Dubrovnik i druge zračne luke. Naime, mjere se provode isključivo za tvrtke u kojima država nema najmanje 25 posto vlasništva. 

Sezonci su naša budućnost, obučeni, vrijedni, licencirani, imaju sve potrebne dozvole za rad u zračnoj luci... Ako takvi ljudi dobiju otkaze, kakvu poruku time šaljemo? Gdje ćemo narednih godina nać' ljude?


- Naša zračna luka je 55 posto vlasništvo Republike Hrvatske te ostalo su Županija, Grad Dubrovnik i Općina Konavle. Vlada je još 2. travnja izdala nalog Ministarstvu državne imovine neka napravi smjernice i za tvrtke koje su u većinskom vlasništvu države kakva je naša u svezi problema isplate radnika u ovo krizno vrijeme. Svakako ćemo pričekati navedene smjernice i učiniti što je najbolje za naše, kako stalne, tako i za sezonske radnike. Sve zračne luke u Hrvatskoj, osim zagrebačke koja je privatna, su u istom položaju i čekaju što će Vlada odlučiti. U svijetu se štete u avio prometu uzrokovanom koronavirusom broje u milijardama eura te svi očekuju od svojih Vlada i Europske komisije što će poduzeti. Mišljenja sam da će se nakon svega prvo "spašavati" avio-kompanije pa tek onda zračne luke. 

image
CROPIX


- Najvažnije je da se ne dogodi da tvrtka pođe u stečaj, naglašava Frano Luetić. Moramo se gospodarski održat do početka rada i prometa na zračnoj luci. Imamo tri scenarija za smanjenje plaća stalnih radnika koje smo predočili sindikatima i Radničkom vijeću, ali prije svega očekujemo odluke iz Vlade. Uvijek smo se brinuli o našim sezoncima, učinit ćemo sve u svojim mogućnostima, a siguran sam da će i Vlada imati razumijevanja za ovaj problem. Treba znati da mi, iako ne radimo, imamo jako puno troškova od režija, komunalne naknade, poreza, prireza... Vlada je naš vlasnik i od nje očekujemo pametne mjere i podršku kao što smo to imali i do sada u brojnim zahtjevima, a poglavito u investicijama koje su proteklih godina rađene u zračnoj luci. Zračna luka Dubrovnik još uvijek ima sredstava za plaće radnicima koji imaju ugovore na određeno vrijeme za mjesece ožujak, travanj i dio mjeseca svibnja, premda je zatvorena i nema prometa, a prihodi su, napominjem, ravni apsolutnoj nuli. I ovim putem mogu sa sigurnošću obećat sezoncima da će Uprava po nastanku potrebe za poslom prvenstveno posegnuti za radnici koji su prethodnih sezona već radili u zračnoj luci i za imaju odgovarajuće licence, zaključuje Luetić.

image
CROPIX


Župan Nikola Dobroslavić, gradonačelnik Mata Frankovića, a posebno načelnik Konavala Božo Lasić više puta se očitovali i dali potporu upravi u iznalaženju rješenja.

Mogućnost prekidanja ugovora u Zračnoj luci Dubrovnik teško je pao sezonskim radnicima kojima je to jedino zaposlenje. Brojne, poglavito, konavoske obitelji ovisne su o primanjima s aerodroma. Svi oni koje smo kontaktirali uvjereni su kako će se naći način da i sezonci kao i stalni radnici zajedno prebrode ovu tešku krizu. Kada smo na poslu, kažu, ne pitamo je li netko sezonac ili stalni radnik. Svi smo jednaki! Tako bi trebalo i sada da svi zajedno iznesemo teret krize. Cijela država! Što će biti kada sve ponovno krene? Hoće li se nas ponovno pozivati na aerodrom ili će na naša mjesta doć neki drugi ljudi tko zna odakle? Iz razumljivih razloga, naši sugovornici nisu željeli javno iznositi svoje osobno mišljenje u javnost jer boje se "što će biti sutra". Strah je ljudima ne samo od koronavirusa, već i od budućnosti...

image
Pero Ljubić
Privatni album


Hvala svima koji stoje uz radnike, a posebno načelniku Božu Lasiću koji se na sve načine trudi pomoći ljudima, ističe predsjednik Radničkog vijeća zračne luke Pero Ljubić.

- Trenutno imamo 18 sezonskih radnika kojima je ugovor isteko 31.3. i zbog novonastale situacije nije im produžen. Zatim imamo njih 12 kojima ugovor ističe 15.5. te još 17 sa ugovorom do 31.5. To je skupina od 47 radnika koja je odradila cijelu zimu i kojima bi se normalno produžio ugovor i dalje te bi već ove i slijedeće godine ostali stalni. Uprava se ove godine potrudila, na čemu im hvala, i preko zime tražila radnike za transport i čistačice koji su već godinama deficitarna radna snaga. Tako imamo 131 radnika koji su tek započeli radit tijekom veljače i ožujka od kojih je 25-30 prvi put zaposleno u zračnoj luci. Ostali, gotovo 100 radnika koji trenutno imaju ugovore, dugogodišnji su sezonski radnici od 5 do 15 odrađenih sezona. Kako bi im se pogodovalo, svima su potpisani ugovori do studenog ili prosinca ove godine. Uslijed krize koja je uzdrmala cijeli svijet, nama, Radničkom vijeću, poslodavac, zračna luka, poslao je na očitovanje prijedlog kolektivnog viška radnika čime se želi raskinuti postojeće ugovore i ne potpisati nove sa sezonskim radnicima. Radničko vijeće se ne slaže sa ovom odlukom jer štitimo prava i interese radnika i tražimo da zajedno sa sindikatima sjednemo s poslodavcem i vlasnicima zračne luke.

- Mora se iznaći neko rješenje! Vlada je pronašla način kako pomoći privatni sektor u ovoj krizi, te smatramo kako je dužna naći rješenje i za ljude koji rade u njezinim tvrtkama. Radi se o dugogodišnjim djelatnicima koji su na svojim leđima svake godine iznosili ogroman teret rada u zračnoj luci i doprinijeli da budemo stalno bolji, sa većim prometom kojega prate i financijski pokazatelji. Napominjem kako je glavni posao u zračnoj luci od 1.4. do 1.11. a upravo sezonski radnici su u to vrijeme svi na poslu. Nije pravedno prema tim ljudima da ih u vrijeme kada je svima teško, kada država spašava privatni sektor, izbacimo na ulicu! Moramo sjesti za stol, razgovarati, vidjeti gdje se može uštedjeti, pa ako treba smanjiti plaće stalnim radnicima, i zajednički prebroditi ovu krizu. Smatramo da i sama zračna luka, ako ne dobijemo pomoć od Vlade, može na neki način namaći pet-šest milijuna kuna za isplate sezonaca. Sezonci moraju dobit neka primanja kao i drugi radnici u Hrvatskoj jer, napominjem, oni su svoje najbolje godine, svoju mladost, ostavili na zračnoj luci! Zamislite kako je našim sezoncima gledati druge sezonske radnike s aerodroma koji nisu naši zaposlenici: ugostiteljstvo, rent a car, turističke agencije... Svi će primati plaće od države, a naši - ništa! Radničko vijeće i sindikati spremni su na sve varijante kako bi se pomoglo da oni, bez primanja, ne završe na ulici. Oni su naša budućnost, obučeni, vrijedni, licencirani, imaju sve potrebne dozvole za rad u zračnoj luci... Ako takvi ljudi dobiju otkaze, kakvu poruku time šaljemo? Gdje ćemo narednih godina nać' ljude, pita se na kraju, Pero Ljubić, predsjednik Radničkog vijeća Zračne luke Dubrovnik.
 
Na poslu ne pitamo tko je stalni, a tko sezonac
Mogućnost prekidanja ugovora u Zračnoj luci Dubrovnik teško je pao sezonskim radnicima kojima je to jedino zaposlenje. Brojne, poglavito, konavoske obitelji ovisne su o primanjima s aerodroma. Svi oni koje smo kontaktirali uvjereni su kako će se naći način da i sezonci kao i stalni radnici zajedno prebrode ovu tešku krizu. Kada smo na poslu, kažu, ne pitamo je li netko sezonac ili stalni radnik. Svi smo jednaki! Tako bi trebalo i sada da svi zajedno iznesemo teret krize. Cijela država! Što će biti kada sve ponovno krene? Hoće li se nas ponovno pozivati na aerodrom ili će na naša mjesta doći neki drugi ljudi tko zna odakle? Iz razumljivih razloga, naši sugovornici nisu željeli javno iznositi svoje osobno mišljenje u javnost jer boje se "što će biti sutra". Strah je ljudima ne samo od koronavirusa, već i od budućnosti...
 
16. studeni 2024 01:46