StoryEditorOCM
KonavleODLUKA NAKON JAVNE RASPRAVE

Cavtat kao pješačka zona: ‘Svi bi autom u kafić, a domaći i s kapsom moraju uza skale!‘

Piše Gabrijela Bijelić
10. travnja 2024. - 20:54

Kako to uvijek biva, jedni su za, drugi protiv, a Općina Konavle ispipava bilo javnosti koja čeka konkretne prijedloge za rješenje prometa unutar povijesne jezgre Cavtata. Ta se tema uoči početka nove turističke sezone našla i na zadnjoj sjednici Općinskog vijeća Konavala: načelnik Božo Lasić je, osvrćući se na polemike oko ulaska i izlaska iz Cavtata, odnosno dugoročnog plana proglašenja stare jezgre pješačkom zonom, ocijenio da nema razloga za dizanje tenzija:

- Nikad se ništa nije donijelo mimo građana ili na njihovu štetu, pa će tako i odluka o ovome biti donesena u dogovoru sa stanovnicima Cavtata, obećao je načelnik domicilnom stanovništvu. Svi koji su adresom ili poslovanjem vezani uz staru jezgru Cavtata inače trebaju posebne dozvole za parkiranje i prometovanje najužim središtem grada.

image

Cavtat pješaka zona?

Tonci Plazibat/Cropix

Kraj Šipuna, kroz borik

Hoće li se uskoro te ‘propusnice‘ postati nepotrebne?

Božo Lasić otkriva kako alternativni prometni pravac kroz Cavtat Općina nosi u svim prostornim planovima. Cesta bi, kaže nam, išla od parkinga iznad zidina pokraj špilje Šipun kroz borovu šumu sve gore do ispod Roka, starog dječjeg i nogometnog igrališta:

- Je li to dobro ili loše u perspektivi, o tome bi trebali odlučiti svi Cavtaćani kroz javnu raspravu. Nakon donošenja prostornog plana za cijele Konavle koji očekujemo u iduća 2 do 3 mjeseca, krenut ćemo u izmjenu UPU-a Cavtata. Mislim da je tu prilika ne samo za rješavanje prometa u staroj gradskoj jezgri, nego i na širem području Cavtata, na Zvekovici i oko nje. Porast gradnje u obuhvatu Cavtata, veliko je opterećenje. Zato smo uoči izrade UPU-a pokrenuli analizu cesta na širem cavtatskom području, a kad to završimo, krećemo u javnu raspravu jer je to egzistencijalno pitanja za stanovnike Cavtata i Zvekovice. Ad hoc rješenja i prelamanje preko koljena nimalo ne pomažu – smatra načelnik Lasić.

image

Načelnik Božo Lasić

Tonci Plazibat/Cropix

- Ovo pitanje se potegnulo nakon moje objave na Facebooku kako mi se Cavtat sviđa bez prometa, no onda se pomalo i ispolitiziralo, a tiče se samo ljudi koji su u gradskoj jezgri, mislim da ih je oko 180, ne više. Puno se kuća prodalo, puno ih se pretvorilo u apartmane, to nitko nije mogao spriječiti. Ljudi su dijelom ‘bježali‘ upravo zbog prometne nedostupnosti, a i ne možete svakom omogućiti punu dostupnost. Slično je to u mnogim dalmatinskim gradovima, Trogiru, Šibeniku... U Cavtatu ne možete dovesti auto na Prijeko. A ljudi idu za komodom, tamo gdje im je lakše stanovati. Prodaju stare kuće i kupuju nove gdje imaju pristup automobilima. Dogodilo se to i ovdje, ali ipak u Cavtatu nije dramatično kao drugdje - smatra konavoski načelnik.

Fantomski stanovnici

Priznaje kako je možda u životu 4 ili 5 puta autom ušao u grad:

- Budimo realni, problem nisu Cavtaćani koji tu žive, nego ljudi van Cavtata koji dolaze u kafić i hoće se parkirati što bliže, pa samo deset metara prohodati do kafića. U staru gradsku jezgru s dozvolom ionako može samo onaj koji tu živi, ali nažalost imamo i fantomskih stanovnika koji imaju prijavljeno prebivalište u Cavtatu, a tu ne stoje i sve zloupotrebljavaju. Vrlo je teško takvima stati na kraj. Da im i ustegnemo dozvolu jer znamo da ne stoje u Cavtatu, one bi vjerojatno dobili u nekom upravnom postupku i mi bismo ih morali pustiti – smatra sugovornik

image

Ugostitelj Ivo Bobić

Tonci Plazibat/Cropix

Ugostitelj Ivo Bobić ne vjeruje da je stara cavtatska jezgra moguća bez ‘voznog parka‘:

- Ta ideja s pješačkom zonom neće proći. Nema se gdje s autima mještana, gdje bi ih ljudi držali? Još u vrijeme načelnika Korde spominjalo se nešto oko nogometnog igrališta, ali ništa se nije pomaknulo. A gornji put kao alternativa za pristup autima, mislim da ne dolazi u obzir jer je tamo sve privatna zemlja, ne vjerujem da bi je itko davao općini. Ima i u mene gore parcela od 4 tisuće kvadrata. Koliko znam, mislili su gore ići s jednom trakom uz proširenja svako trideset metara, no onda bi se trebalo lomiti i dosta drveća na privatnim zemljištima – sumnjičav je Bobić.

image

Cavtat pješaka zona?

Tonci Plazibat/Cropix

Plati karić i nosi

Osvrće se i na temu dostave u cavtatsku jezgru:

- Opskrba će vazda postojat i mora postojat, već par godina se roba može unositi u jezgru do 10, 10 i pol ujutro, a ako netko malo i prijeđe zadano vrijeme, nema posljedica. Za bržu opskrbu dobro bi došlo i koje elektro vozilo, kao ona s golf terena – smatra cavtatski ugostitelj koji kao i sumještani autom do centra može do večernjih sati.

Mirjana Kanazir, stanovnica stare cavtatske jezgre podsjeća kako je osobito starijima teško pratiti prometni režim.

- Mislim da ima nekih 70 ljudi koji ne mogu ni izaći iz kuće, nedaj Bože da im pozli, problem je s vozilom Hitne pomoći. Baš je neki dan došlo slabo jednoj nepokretnoj gospođi i hitna nikako nije mogla ući. Znate, ovdje ljudi žive, trebaju bocu plina, trebaju nešto prenijet. Ako neki veći teret uzmeš, primjerice 10 vreća nečega iz Lidla, moraš platiti karić da ti dovezu do doma. Shvaćam ja da bi pješačka zona bila dobra za turizam, da imamo pravo šetalište, ali treba misliti i na domaće, ne možemo sve vući u ruci i na ramenima - ističe Mirjana koja smatra da je sve u Cavtatu podređeno strancima koji su privilegirani:

image

Umirovljenica Snježana Horvat

Tonci Plazibat/Cropix

- Evo, gost recimo ima pravo na popust na parking, a mi domaći trebamo vaditi dozvolu. A vući nešto uza skale je teško, starijima skoro nemoguće – dodaje Kanazir na temu prometa u mirovanju i prisjeća se da je prema cjeniku Čistoće i zelenila Konavala, parking za tvrtke i obrte sa sjedištem u staroj jezgri stajao 200 kuna mjesečno.

image

Cavtat je tijekom dana otvoren za automobile, hoće li takav režim i ostati?

Tonci Plazibat/

Jednim udarcem...

Ugostitelj koji stanuje na Mećajcu poslom je svakodnevno vezan uz staru cavtatsku jezgru. Ne želi u javnost s imenom i prezimenom, ali rado s nama dijeli po njegovu mišljenju najbolje rješenje za rasterećenje svekolikog cavtatskog prometa.

- Prava je alternativa da se ide preko Brijega, na po‘ šume od Rata. S gornje strane bi svakako bilo lakše doći, stari put prolazi uz kuće, da ga je uredit i prilagodit, ne bi bilo skupo a u jednom potezu bi se riješilo i spenzu i plin, i vatrogasce i hitnu i pogrebno. A baš je Boninovo najveći problem, kad je sprovod, dođe njihov caddy, pa dok se do groblja iznese kapsa na ruke, to je baš teško. A što se tiče parkinga za ljude iz jezgre, ja mislim da u Cavtatu od jedne do druge crkve nećete naći više od 3 ili 4 familije da žive tu, ostalo su restorani, kafići, butige... – priča nam cavtatski ugostitelj koji smatra da bi parking kod Roka lako riješio potrebe starosjedilaca.

Umirovljenica Snježana Horvat ne bi imala ništa protiv da jednog dana srce Cavtata bude rezervirano samo za šetače:

- Evo, obnovili su nam rivu, bilo bi dobro da se pješaci mogu šetati po cijelom gradu, da se djeca mogu igrat a mi s unucima biti bez straha da će naletjeti kakvo auto ili motor – zaključuje Snježana.

image

Cavtat je tijekom dana otvoren za automobile, hoće li takav režim i ostati?

Tonci Plazibat/

Bez problema s prodajom

Načelnik Božo Lasić ne misli da je privatno vlasništvo prepreka za alternativnu cestu iz prostorne dokumentacije:

- Što se tiče imovinsko-pravnih odnosa, vlasnici bi itekako dali zemljišta jer su svjesni da, kad bismo mi tuda cestu provukli, zemljište bi mogli prodati za velike novce. A što se primjedbi oko ‘ručnog‘ nošenja lijesova na pogrebe tiče, cavtatskim grobljem prema ugovoru upravlja Boninovo, općina plaća jedan dio, a oni koji koriste za pogreb ostatak. Obitelji pokojnika u načelu uvijek puštamo bez problema - ističe Lasić i ponavlja kako bilo kakva gradnja ceste u cavtatskoj staroj jezgri treba biti dio javne rasprave u kojoj bi sudjelovali i konzervatori, a ne sve prelamati preko koljena.

- Ljudi moraju biti svjesni da Cavtat, kao i Dubrovnik, žive od turizma, ne dolaze gosti razgledati novogradnje, nego ljepotu povijesne jezgre, znamenitosti. A ako mi nastavimo s ovim pritiskom preizgrađenosti, bojim se da ćemo ostati bez ičega - pobojava se sugovornik.

28. studeni 2024 11:31