Od završetka izgradnje stambenih zgrada poznatih pod imenom naziv Kineski zid u drugoj polovici 1970-tih, stanarima tog dijela Dubrovnika sve vlasti, od nekadašnjih općinskih do današnje gradske obećavaju isto. Rješenje problema parkiranja i lakšeg pristupa naselju.
Skočili Zeleni
No, političke garniture se mijenjaju, a na Montovjerni je i dalje status quo s tendencijom pogoršanja. Jedan stanar Montovjerne primjećuje:
- Najbolje je bilo u korona krizi, kad turizma nije bilo, mi smo imali i gdje parkirat' i kako pristupit' kući. Sad, iako još nije prava sezona, već je problem pronaći parking- mjesto. No, građani su postali malodušni, više se i ne bune niti što traže. Par susjeda je prije četiri godine platilo bageristu da poviše zgrada, s južne strane, raskrči šikaru punu šuta i otpada te oslobodi prostor za parkiranje i lakši prilaz u slučaju intervencije vatrogasaca i Hitne pomoći. Odmah su skočili Zeleni, pobunili su se stanari kojima je balkon s te strane zgrada. Otad šikara opet buja, a gradska uprava samo obećava rješenja. A ovdje nam je sve teže sa svakom odgodom, iako imaju dvije izvrsne lokacije za gradnju javne garaže ukopavanjem
Između zgrada nema požarnih putova. Točnije, na par mjesta je načinjeno po nekoliko skalina koji završavaju u makiji. Građani ukazuju kako bi postojeći makadamski put poviše Kineskog zida trebalo proširiti i asfaltirati, a vijećnik i donedavni predsjednik Gradskog kotara Montovjerna Nikša Đerek ističe:
-Godine 2019. je bivša zamjenica gradonačelnika Orlanda Tokić krenula u pripremu izrade projektne dokumentacije kako bi se povezala Ulica kneza Branimira s nerazvrstanim putem iznad Kineskog zida. Govorilo se da će se u sklopu toga proširiti put i načiniti nova parking mjesta, da će se konačno uspostaviti i autobusna linija, što bi rasteretilo postojeću Ulice kneza Branimira i pomoglo starijim građanima koji nemaju ili ne voze automobil. Realizacija je najavljivana za 2020. ali je došla korona- kriza, proračun se nije punio i sve je zastalo. Ne znam u kojoj je fazi taj projekt i je li dovršen, ali nam je rečeno da je odgođeno do daljnjeg. No, znam da je tu problem i moguće teškoće izvlaštenja dijela posjeda, nakon čega bi se moglo krenuti u radove na trasi planirane ceste - veli Đerek.
'Seoba' kontejnera
Bilo je i pokušaja pokretanja peticije, ali uz standardna pravdanja "nemoj mene" kažu nam da su se najviše bunili neki od stanara s južne strane jer "s prolaskom puta više neće čuti ptičice" a izgleda da su neki i privatizirali dio parcele. Trgovački putnik i stanar Montovjerne Mario Bartulović o probijanju puta i stvaranju kružnog toka oko Kineskog zida kaže da bi to dalo veću kvalitetu života i lakši pristup interventnim službama:
- Znam i za ideju javne garaže s 200 parkirnih mjesta i mnogi bi bili sretni da tako mogu riješiti problem parkiranja. Postoji i ideja izgradnje puta do vrha Glavice Montovjerne i kaskadnih parkirališta između zadnjih zgrada Čokolina i Kineskog zida. Mislim da bi put trebao ići kružno, čime bi dobili protok i izbjegli gužve - priča Bartulović o mogućoj gradnji garaže. Građani bi platili, od gradske uprave traže samo da im dodijeli parcelu.
Stanari Kineskog zida su svjesni da se naselje gradilo u vrijeme socijalizma, kad je bilo najvažnije izgraditi što više stanova radnicima. Došlo je do stambene preizgrađenosti, pojačane nakon Domovinskog rata. Prateći sadržaji, posebno garaže, u socijalizmu nisu bile ne u prvom planu, ostavljeni su za bolja vremena koja baš i ne dolaze, a novim gradskim upravama je preskupo, posebno na području Gruža, Montovjerne i Zlatnog potoka, riješiti parkirališta i javne garaže. Nužna su velika ulaganja u infrastrukturu, ali građani tvrde da se kroz poreze, prireze i naknade višestruko se vraća svaka uložena kuna.
Parkinzi i garaže će povećati vrijednost stanova 15- 20 posto te će država kod prodaje dobiti veći iznos temeljem poreza na promet nekretnina, a gradska uprava veće stalne prihode od komunalnih naknada u odnosu na površinu izgrađenog građevinskog prostora, ali i naknade za izradu prostornih planova. A najvažnije: svi će nemjerljivo dobiti na kvaliteti života, a povećao bi se i prihod ugostitelja, Naime, tvrdeći da bi se, uz malo novca asfaltirale sve moguće površine i dobila nova parkirališna mjesta, kažu da bi barem ljeti češće išli u noćni provod, no ne mogu jer ih ne bi dočekalo mjesto za ostaviti auto.
Sve potvrđuju i komunalci Čistoće koji svjedoče ljetnim 'seobama' kontejnera:
- Pametnjakovići noću odguraju kontejnere, parkiraju svoj auto i odu. Govorili smo šefovima i Inspekciji, ali nitko ništa! Kad bi probili put, bila bi manja gužva i bolji protok. Samo, kad će ga probiti! Čuli smo da su iz mjesne zajednice to gurali, ali nisu uspjeli riješiti! Tada bi i mi mogli doći s velikim kamionom, a sad ne možemo jer se nema gdje okrenuti. Pa i s ovim malim se jedva provlačimo- njorgaju komunalci Galib Šišić i Dragan Pranjković.