StoryEditorOCM
DubrovnikZaredale reakcije

Iz turističkih agencija o novom dubrovačkom prometnom režimu: ‘Nećemo svi biti zadovoljni, a svi ćemo biti pogođeni!‘

Piše Maja Rilović Koprivec
20. svibnja 2024. - 07:33
Autobusi su uglavnom maknuti s Pila, ali došli su sada drugi koji su odmah ispunili taj prostor. Polovica je svibnja, a gužve su kao u srcu sezoneTonci Plazibat/Cropix

Raspon prihvatnog kapaciteta zaštićene povijesne jezgre i Pila ovisno o razini tolerancije prema posjetiteljima i gostima kreće se od 8.444 do 19.767 osoba. To uključuje i 1.200 stanovnika te do 1.582 zaposlenika, što je procijenjeni broj onih koji na vrhuncu sezone rade unutar područja svjetskog dobra, objavljeno je u Procjeni prihvatnoga kapaciteta koju je izradilo Sveučilište Dubrovnik. Gradsko vijeće prihvatilo ju je prošlog tjedna kao i novi prometni režim oko Grada koji će stupiti na snagu tek 1. rujna ove godine.

Dubrovnik je prvi u Hrvatskoj koji donosi ovakvu odluku pa je već pri raspravi gradonačelnik Mato Franković, rekao kako će se odluka prepravljati u hodu jer ljeti je uz toliki broj posjetitelja samo taksista u gradu više tisuća, a tu su još autobusi, minibusevi, kombiji... Cijela prometna flota turističkih agencija kreće se prema Pilama.

Vrijeme prilagodbe

Pitali smo dubrovačke putničke agencije kako oni ocjenjuju procjenu prihvatnog kapaciteta i najavljeni stroži prometni režim oko Grada. Ispred Strukovne grupe putničkih agencija ŽK Dubrovnik, predsjednik Daniel Marušić kaže kako prate svaku odluku Grada Dubrovnika vezano za režim prometovanja oko stare gradske jezgre te su analizirali i Studiju prihvatnih kapaciteta.

image

Vlasnik agencije Dubrovnik travel Daniel Marušić

Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

- Svake godine članovi Strukovne grupe održavaju sastanke s predstavnicima Grada Dubrovnika na kojima daju konkretne prijedloge što popraviti u procesima kako bi se poboljšala funkcionalnost i reducirala uska grla koja koče posao. Bitno je istaknuti kako je veliki dio prijedloga koje je Strukovna grupa dala, a posebno kroz zadnje 3 godine prihvaćen, pa tako i implementiran u ove nove Odluke. Od iznimnog značaja za sve poduzetnike, pa tako i agencije, je pravovremeno komuniciranje svih izmjena kako bi se ostavilo dovoljno vremena za prilagodbu. Nužno je voditi računa kako se u turizmu sve cijene i ugovori sklapaju barem za godinu ili dvije unaprijed, stoga se promijene režima i cijena ne mogu dogoditi u tekućoj godini. Upravo je primjena novih cijena, uvećanih nažalost za, po našem mišljenju previsokih 30 posto, odgođena za 2025. godinu kao rezultat pregovora Strukovne grupe putničkih agencije i Grada Dubrovnika – odgovara Marušić. Dodaje kako se posebna pažnja treba posvetiti gostima koji više dana borave u Dubrovniku.

- Agencije pozdravljaju namjeru upravljanja prometom oko Grada, jer trenutne gužve nikome ne koriste.

Ostaje za vidjeti kako će najavljene izmjene funkcionirati u stvarnosti. Sve što bude problematično opet će se komunicirati prema stručnim službama Grada u cilju popravljanja i pronalaska najboljeg modela. Agencije se nadaju nastavku partnerskog odnosa - navodi Daniel Marušić, predsjednik Strukovne grupe putničkih agencija ŽK Dubrovnik.

Usmjereno na građane

I Toni Aleksić, iz Elite Travela podržava izradu Studije prihvatnog kapaciteta.

- Sada možemo iskazati brojevima ono što prije Studije nismo mogli. Na Gradu i nama građanima je da te informacije iskoristimo kako bi živjeli ugodnije te kako bi našim posjetiteljima bilo što ljepše i ugodnije u gradu – navodi Aleksić. - Što se tiče prometne regulacije oko Grada. To je složena stvar koja se ne može gledati samo kroz prizmu uređenja prometovanja, nužno je sagledati i mogućnost otvaranja novih prometnica i novih garaža. Kao poslovni subjekt u turizmu, pozdravljamo svaki korak koji ima za rezultat uređenje poslovanja.

image

“Elite travel” Toni Aleksić

Ahmet Kalajdžić/

Međutim, tu moramo biti oprezni da ne prebirokratiziramo korištenje samog sustava. Da svi, gospodarstvenici i građani, ne postanemo robovi sustava. Puno je to nedoumica i nedorečenosti, zato pretpostavljam da se s punom primjenom regulacije kreće od 1. rujna. Također, smatram da očekivani rezultat primjene ove regulacije usmjeren na građanstvo. Iz tog, građanskog kuta, treba ponajviše gledati kakvi će biti rezultati. Ako se uspiju smanjiti gužve oko Grada, najveći benefit će osjetiti građani, a ne turisti koji su par dana u Gradu. Elite Travel je u čestom kontaktu s Gradom, putem HGK, UHPA-e ili direktnim putem, prilikom tih kontakata i rada ukazujemo na probleme i poteškoće koje druga strana redovito uvažava – navodi direktor Elite Travela.

Teorija i praksa

Stanko Ljubić iz Globtoura nije optimističan. - Situacija je praktički bezizlazna. Jednostavno, nemoguće je toliki broj vozila postaviti na ovu infrastrukturu bez obzira tko što mislio. To je nerješivo bez zabrana, nerješivo da bi bili svi zadovoljni, a svi ćemo biti pogođeni – kaže on. - Sve ove dosadašnje mjere, dogovori s kruzerima, agencijama, a i dalje je gužva svakodnevna, pa je teško komentirati što će donijeti nove mjere reguliranja na Ilijinoj glavici dok se ne vidi u praksi što će biti. Svjedoci smo da se stalno povećava broj vozila, autobusa, kombija, pa je teško da će se svi pridržavati dogovorenoga. Neke se mjere mogu donijeti, no onda se u praksi dogodi sasvim nešto drugačije. Vidjeli smo kako su maknuti autobusi s Pila, ali došli su sada drugi koji su odmah ispunili taj prostor. Polovica je svibnja, a gužve su kao u srcu sezone. Dok se ne izmjesti kompletan promet vani, na Osojnik ili negdje drugo, nema pravog rješenja jer do sada nijedan prijedlog nije dolazio iz prakse, da se smanji broj vozila, autobusa i ljudi. Što se tiče prijedloga koji ide za zaustavljanjem na Ilijinoj glavici mislim da će tamo doći do takvog zakrčenja na ulazu na Ilijinoj glavici i da će tamo biti dodatna rak rana za promet.

image

Stanko Ljubić

Ahmet Kalajdžić/

Sa svim ovakvim prijedlozima mi samo selimo gužvu, ako ne bude na Pilama ili prilazu gradu bit će na magistrali, a o Župi da ne govorimo, pa će transferi morati ići satima prije jer je broj vozila svake godine sve veći i veći.

I kada ovaj novi režim probno krene trebat će više od godine da se domaći ljudi naviknu gdje i kako mogu prolaziti, a gdje su stranci? O danima kad je kiša ili loše vrijeme ne treba ni govoriti – kaže Stanko Ljubić.

image

Autobusi su uglavnom maknuti s Pila, ali došli su sada drugi koji su odmah ispunili taj prostor. Polovica je svibnja, a gužve su kao u srcu sezone

Tonci Plazibat/Cropix
16. lipanj 2024 17:02