StoryEditorOCM
DubrovnikNA RADNOM MJESTU

Građevinska tehničarka u Domoupravi Marija Marinović: ‘Zovu nas zbog božićnih ukrasa, zbog krađe aparata nakon utakmica, a neki nas traže i kad im doma procuri krov...‘

Piše Bruno Lucić
11. siječnja 2023. - 20:58

Kad stanarima zgrada nešto ‘zaškripi’, ‘prokapi’ ili ‘pukne’, najčešće zovu Mariju Marinović, građevinsku tehničarku iz Odjela za tehničke poslove Domouprave gdje radi već tri godine. Radno vrijeme je od 7 do 15 sati, a dijeli ga na terenski i uredski dio, ovisno o danu i vremenskim prilikama.

Kompletan popravak

U šali kaže kako se po lošem vremenu više bavi troškovnicima jer nije baš zgodno penjati se po krovovima tijekom kiše.

image
Tonći Plazibat/Cropix

- Na teren izlazimo po zahtjevu predstavnika stanara, odnosno suvlasnika radi popravka fasade, dijela fasade, krova ili dijela krova te smo svakodnevno na terenu. Zahtjeva je puno, ipak je Domouprava najveći upravitelj u Dubrovniku i okolici što obuhvaća i Općinu Konavle, Župu dubrovačku, Ston i Dubrovačko primorje s preko 510 tisuća stambenih kvadrata i 1067 stambenih ulaza na upravljanju. Pregledamo objekt, porazgovaramo sa suvlasnicima i predstavnikom suvlasnika te predložimo popravak. Zna se dogoditi da na terenu ostanemo i par sati ako se mjeri fasada ili krov zgrade. Kad vidimo da je nešto u derutnom stanju, savjetujemo kompletan popravak. Nakon toga kreće izrada skica, troškovnika i raspisuje se Poziv na dostavu ponuda. Ako suvlasnici nemaju dovoljno novaca na računu, mi smo ti koji ih savjetujemo i u dogovoru i uz suglasnost suvlasnika podnosimo zahtjev za kreditiranje, navodi Marija.

Kredit se otplaćuje iz sredstava zajedničke pričuve, a Domouprava uspješno surađuje s nekoliko poslovnih banki. Budući posao upravitelja obuhvaća širok spektar poslova, Marija ističe kako surađuju s Gradom Dubrovnikom koji ima svoje nekretnine, te s gradskim firmama Vodovodom, Sanitatom, Vrtlarom kao i Elektrojugom. Odluku o sanaciji zgrada Marija uspoređuje s izborima: vlasnici stanova čiji suvlasnički dijelovi čine 51 posto ukupne površine zgrade potpišu da su suglasni tako da većina odlučuje – prava je to demokracija.

- Ono što naglašavamo uvijek svim suvlasnicima je da je Domouprava nalogoprimac te su suvlasnici ti koji moraju odlučiti o zgradi, ističe sugovornica.

Što se samih radova na zgradama tiče, tijekom zimskih mjeseci zbog kiše i lošijih vremenskih uvjeta nema većih građevinskih radova, ali se zato u predsezoni kreće s većim popravcima i zahvatima kao što su pituravanje stubišta ili mijenjanje ulaznih vrata, posebno gdje ljudi imaju apartmane u zgradama.

- Većina zgrada u Dubrovniku rađena je od 1950-ih do 1990-ih, a Domouprava je osnovana krajem 1997. Imamo primjer Mokošice koja je stradala u ratu, a brojne tamošnje zgrade rađene su početkom 1980-ih, nisu održavane i zub vremena ih je stigao te je vrijeme da se krenu popravljati. No, nekad se teško četvero ukućana dogovore što žele, a ovdje se treba dogovoriti većina suvlasnika, dodaje Marija.

Nedovoljna pričuva

Hitne intervencije se prijavljuju Domoupravi, a nakon radnog vremena stanarima su dostupni brojevi servisera. Tijekom kiše bude najviše procurivanja, bude i oštećenja zbog udara bure, a rijetko bude udara groma. Zna se dogoditi i požar pa suvlasnike upozoravaju da moraju imati protupožarne aparate.

- Nadalje, Domouprava upravlja i sa zgradama koje su ostale na 1,53 kune po metru četvornom odnosno 20 centi po metru četvornom i to je u većini jedva dostatno za financiranje redovnih zakonskih troškova. Kad suvlasnike pitate koliko im stan vrijedi po kvadratu onda navode cifre u tisućama eura. Zgrada s tako niskim iznosom pričuve i koja broji svega nekoliko stanova u 20 godina ne uspije skupiti niti 3 tisuće eura, što je nedovoljno za ikakva veća ulaganja na zgradi, pogotovo sad kad cijene drastično rastu, upozorava sugovornica.

Ne ‘upravljaju’ privatnim domovima

Najčešće komuniciraju s predstavnicima suvlasnika. Nekad demokracija malo ‘zapne’, posebno ako nije izabran ‘pregovarač’ ili su u zgradi narušeni međuljudski odnosi.

- Često se dogodi da zbog narušenih međuljudskih odnosa do nas dođe kriva informacija te izlaskom na teren utvrdimo pravo stanje. Potičemo suvlasnike zgrada u kojima nema izabranih predstavnika da izaberu osobu koja će ih predstavljati kako bi suradnja nas kao upravitelja i zgrade bila što bolja, napominje Marija.

Ljudi najčešće zovu kad imaju problem što izaziva frustraciju, gnjev i ljutnju. Marija pokušava ostati staložena i smiriti situaciju. Suvlasnicima izlazi maksimalno ususret, te nastoji u što kraćem roku odgovoriti na sva pitanja i zahtjeve. Domouprava ima na raspolaganju ovlaštene i stručne djelatnike koji su na usluzi svim korisnicima za stručna, pravna i financijska pitanja. Marija i njezine kolege susreću se s problemom nerazumijevanja upraviteljeve dužnosti, a ta je da Domouprava održava zajedničke dijelove zgrade i instalacije, ali ne i privatne.

image
Tonći Plazibat/Cropix

- Ako netko ima privatan kvar ili vlagu u stanu, to mora sanirati o svom trošku. Imamo veliki broj hitnih intervencija začepljenja, puknuća cijevi i procurivanja zbog jakih kiša, zna procuriti i klima uređaj, a ljeti su češća začepljenja zbog veće frekvencije ljudi. Imali smo nedavno alarmantnu situaciju zgrada u Mokošici gdje su gotovo svi potkrovni i prizemni stanovi poplavili, došlo je do začepljenja krovnih kanala i oluka, naselju se nije moglo prići. No, uz dobru organizaciju, pola posla se riješi, ističe Marija.

Bilo je i neobičnih upita i situacija.

- Primjerice, nedavno su stanari tražili božićne ukrase za zgradu. U jednoj zgradi su na par sati tražili zaštitara tijekom nogometnih utakmica jer su im nakon jedne utakmice slomili ulazna vrata zgrade i otuđili aparate. Bilo im je povoljnije platiti zaštitara nego plaćati posljedice. Imali smo gospara kojemu je procurio krov, a čija privatna kuća nije pod Domoupravom, ali je on shvatio da mi ‘upravljamo domom’ pa tako i njegovim. Često se zna postaviti i pitanje može li se jedan suvlasnik isključiti iz plaćanja pričuve u zgradi koja broji više suvlasnika te takvim zahtjevima ne možemo udovoljiti budući je zgrada cjelina. No, većina situacija završi pozitivno te se ljudi zahvale kad im pomognemo riješiti problem ili kad vide da im je neka sugestija od strane djelatnika Domouprave dobro došla. Pohvale i vodoinstalatere i električare koji u istom danu izađu na teren te otklone problem, što bi nažalost teško uspjeli riješiti privatno u tako kratkom roku. Međutim zna se dogoditi da je u vrijeme kad imamo veći broj građevinskih intervencija i nama teško iskoordinirati sve zahtjeve i izaći u kratkom roku na teren, poručuje Marija.

image

Već tri godine radi kao građevinska tehničarka u Domoupravi

Tonci Plazibat/Cropix

U poslu Marija najviše voli dinamiku, tu je rad s ljudima, građevinski dio, uvijek neka izvanredna situacija, nema ni ‘m’ od monotonije. Od posla odmara doma uz obiteljske obaveze, a na poslu će poput nekih stripovskih superheroja – ići od zgrade do zgrade i pomagati ljudima. Samo još ne leti, ali rješava probleme.

01. lipanj 2024 04:20