„Neka se u svakoj od uključenih općina realizira samo jedan planirani i prijavljeni projekt, bit će to velika stvar za sve“, kažu načelnici općina Konavle, Župa dubrovačka i Dubrovačko primorje o projektima koji su se zajedno s Gradom Dubrovnikom prijavili za ITU mehanizam. Posljednjeg dana veljače naime, istekao je rok za prijavu gradova i općina na Poziv za urbana područja za provedbu mehanizma integriranih teritorijalnih ulaganja (ITU mehanizma) do 2027. gdje će urbano područje Dubrovnik kojeg čine Grad i okolne općine Konavle, Župa i Primorje imati na raspolaganju 22 milijuna eura za realizaciju strateških projekata. Načelnici općina posebno ističu ogromnu ulogu gradske uprave Dubrovnika koja ih je uključila u natječaj, mada bi realno, kaže načelnik Konavala Božo Lasić sam Grad Dubrovnik sa svojim projektima to mogao sve preuzeti za sebe. Ured Zrinke Raguž, dubrovačke pročelnice odjela za europske fondove, regionalnu i međunarodnu suradnju činio je glavnu polugu ovoga natječaja. Pitali smo je što od ITU mogu očekivati stanovnici Dubrovnika, Konavala, Župe i Primorja?
Putem mehanizma ITU na Urbanom području Dubrovnik pruža se mogućnost financiranja širokog spektra investicija. Baza projekata dva puta je nadopunjavana, što u nju na kraju sve ulazi i o kolikim ulaganjima se radi?
Četiri jedinice lokalne samouprave, koje pokriva Urbano područje Dubrovnika, razradile su bazu projekata koji su podudarni s ITU područjima ulaganja. Ukupna vrijednost svih tih projekata, kroz provedbeno razdoblje od 2023.-2027. godine, iznosi više od 381 milijun eura. Radi se, dakle, o zaista velikom iznosu i mogućnosti da se uhvati razvojni zamah u sve tri općine te u Gradu.
Čitav je niz projekata na području Grada, Primorja, Župe i Konavala. Trenutno nam je na raspolaganju 22 milijuna eura za te projekte. Što se tiče područja Grada istaknula bih projekt Mreže zelene infrastrukture: parkovi Gradac, Pile i Platana, vrijedan 6,66 milijuna eu-ra. Ova gradska uprava posebnu je pozornost posvetila zelenoj infrastrukturi, uređenju parkova i ostalih javnih površina. Značajan je i projekt Park and Ride, uređenje velikog parkirališta na Pobrežju, kojim bi se itekako smanjio promet i gužve prema povijesnoj jezgri. Taj projekt vrijedan je više od 7 milijuna eura, a jedan od prioriteta je i projekt koji se nadovezuje na prethodni te se odnosi na elektrifikaciju i digitalizaciju javnog autobusnog prijevoza. U Primorju se radi o projektu rekonstrukcije nekadašnjeg odmarališta u Slano-me, vrijednome 3,58 milijuna eura i njime će se dobiti prostor za vrtić, prateće igralište te prostorije za udruge civilnog društva. U Župi se, među ostalim, planira projekt rekonstrukcije i opremanje Kulturno-informativnog centra, vrijedan pola milijuna eura, a u Konavlima izgradnja i opremanje polivalentne dvorane ukupne vrijednosti 4,6 milijuna eura.
Dubrovčanima i stanovnicima okolnih općina ključan je Park ‘n‘ Ride da se prometno rastereti uže gradsko područje? Na čemu je još naglasak kada su tema ekološki i baštinski projekti?
Park and Ride je ključan infrastrukturni projekt za rješavanje prometnih problema na području Grada. Kako sam ranije navela, uz njega se nadovezuje i projekt elektrifikacije auto-busa javnog prijevoza. Uz ta dva projekta ovoj je gradskoj upravi od posebnog značaja i Mreža zelene infrastrukture, a kojom bi uredili tri parka u neposrednoj blizini povijesne jezgre Gradac, park u Pilama i park oko Platane. Od potencijalnih baštinskih projekata tu je 7,64 milijuna eura vrijedan projekt uređenja Društveno-kulturnog centra u ljetnikovcu Gučetić s memorijalnim centrom Ruđera Boškovića. Također, istaknula bih da će se, cijeneći značaj svih tih projekata za Grad, pri upravnom odjelu kojem sam na čelu, formirati poseban Odsjek za ITU, posredničko tijelo za odabir operacija koje namjeravamo realizirati u ovom financijskom provedbenom razdoblju.
Pri utvrđivanju sastava Urbanog područja Dubrovnik uvažavao se i postotak dnevnih migracija prema središtu urbanog područja koji je trebao biti viši od 30%. Je li bilo moguće u ovaj mehanizam uključiti izradu projekata za alternativno rješavanje dinamike prometa prema Zračnoj luci?
-Kao Grad Dubrovnik mi ćemo na svom području nastojati umanjiti gužve po prometnicama te uz to i smanjiti onečišćenje zraka. To ćemo, a što se nadovezuje na projekt „Respect the City“, učiniti elektrifikacijom javnog prijevoza te izgradnjom sustava Park and Ride na Pobrežju. Što se tiče prometne povezanosti Grada i Zračne luke Dubrovnik- to je projekt koji po mnogočemu nadilazi ovo o čemu razgovaramo. Ponajprije, radi se o iznimno velikom iznosu, a koji bi „pojeo“ sve drugo unutar ovog financijskog okvira, a projekti za sufinanciranje putem ITU mehanizma su projekti sa što spremnijom dokumentacijom. Nadalje, riječ je o značajnom državnom projektu o kojemu se brine resorno ministarstvo te Hrvatske ceste. Stoga će oni, u to sam uvjerena, u najkraćem mogućem roku naći način kako riješiti ovaj problem, odnosno kako financirati ovu dionicu ceste.