Kada je početkom ove godine u Dubrovnik uplovila luksuzna, 133 metra duga i 19 metara široka megajahta "Al Mirqab", u vlasništvu bivšeg katarskog premijera, nije to bila vijest. Takva situacija bila je uobičajena, rat u Ukrajini bio je nešto što nitko nije mogao zamisliti, a COVID situacija je za hrvatsko tržište megajahti bila idealna. Gosti iz SAD-a, pojedinih država Europe, te gosti iz Ukrajine i Rusije, koji drže najveći do svjetskog tržišta megajahti nisu lani mogli baš u svaku zemlju svijeta bez vize, no zato je naše more bilo otvoreno za njihove jahte, a bile su tu i izravne avionske veze.
Ove godine svi su otvorili vizna vrata za goste iz SAD-a Rusije i Ukrajine, a jahte koje smo dnevno gledali u Gružu, ispred Lokruma i u Župskoj vali, nekako su nestale.
– Sezona za megajahte na Jadranu kakva je bila 2020. i 2021., rekordne godine, neće se skoro ponoviti, jer smo tada jedini dozvoljavali boravak državljanima trećih zemalja, pa su tako morali dolaziti u Hrvatsku što nas je razmazilo. Sada kada im svi dozvoljavaju ulazak idu u njima draže destinacije kakve su Kapri, Korzika, Sardinija, jug Francuske, a Rusi su se povukli u Tursku. To su razlozi zašto ih nema ove godine. No neće i ova sezona biti bez jahti, posao tek kreće i ova će sezona biti negdje kakva je bila 2018. i 2019. godina – govori Dorijan Dujmić iz tvrtke BWA Jachting, koja se bavi megajahtama u Jadranu.
Vlasnici megajahti, bogati ruski oligarsi boje se zapljena svojih plovila, spašavaju što mogu i sklanjaju zrakoplove i jahte na sigurno pa su, kako javljaju strani mediji plovila vezali na Maldivima i Sejšelima.
Zbog toga razloga ove godine u župskoj vali nema Eclipse megajahte Romana Abramoviča koja je godinama u dubrovačkom akvatoriju bila od svibnja do listopada. Navodno je usidrena na nizozemskom dijelu otoka St. Maartena na Karibima. Isto tako redoviti dubrovački gost jahta Tango, Viktora Vekselberga zaplijenjena je u Španjolskoj, pa i kod nas u Rijeci zaplijenjena je jahta Royal Romance u vlasništvu Viktora Medvedčuka, ukrajinskog političara i bliskog prijatelja Vladimira Putina.
Luksuzna plovila lani su donosila i značajne prihode i Luci Gruž, koja je 'ostala na suhom' uz dvije sezone bez kruzera. Dolazak superluksuzne jahte Victorius, duge 85 metara i vrijedne navodno 125 milijuna eura, neće biti usamljen, bit će još sličnih plovila u Gružu ovoga ljeta, kaže direktor Luke Dubrovnik Željko Raguž.
- Imamo najava za ovu sezonu, no daleko je to od prošle godine. Lani kad nije bilo kruzera jahte su nam činile glavninu prometa a već sada vidimo da ove godine to neće biti tako. Zbog rat u Ukrajini, vidimo da i jahte koje su ovdje dolazile pod zastavama Velike Britanije ili Paname, da su to u stvari bili ruski vlasnici. Očito odakle god jahte dolazile, boje se zapljena. Drugo veliko tržište megajahti je s područja Bliskog Istoka, a za njih imamo najave za srce sezone. Neće ova godina naravno, biti kao lanjska jer smo lani imali puno jahti već u svibnju i lipnju mjesecu, ali bit će posla – govori Željko Raguž, direktor Luke Dubrovnik.