Unatrag godinu dana mijenja se način na koji turisti planiraju i doživljavaju svoja putovanja. Određivanje cijene smještaja, predviđanje interesa, prihoda i troškova samo su neke od mogućnosti i alata koje nudi umjetna inteligencija. Kako to mogu koristiti iznajmljivači, agencije, organizatori izleta da malim promjenama naprave bolju prodaju? Nedavno smo pisali kako i jednostavne QR kodove besplatni digitalni alat u Dubrovniku iznajmljivači gotovo ne koriste.
Zašto je to tako, pitali smo Tonija Njirića, predavača informatičkih kolegija na RIT-u Dubrovnik američkom koledžu i vlasnika tvrtke EZ Booker specijalizirane za digitalna rješenja u turizmu? Njegovo je mišljenje kako je Dubrovnik preveliki magnet za turiste u kojem sve prolazi i nitko nije zainteresiran ni za kakvu nadgradnju.
Radi se i s ocjenom nula
- Razlog je što nam 80 posto brojeva u turizmu donosi povijest i priroda, a ne naša uključenost u to kako trebaju izgledati naši produkti. Pogledamo li bilo koji susjedni grad koji nema toliku povijest i sadržaje vidjet ćete da su te stvari puno prisutnije. Kad u Dubrovniku imate garažu, ako ste je legalizirali i registrirali smještaj vi ćete je napuniti. Restoran na Prijekome koji godinama ima samo nule i jedinice na Trip Advisoru još uvijek radi. To je moguće samo u Dubrovniku – slikovito objašnjava Njirić.
Ljudi su uvjereni da ako imaju dobar prihod da znaju što rade, da rade dobro, ali to nije refleksija njegovog truda nego okoline, odnosno Dubrovnika. Turisti su došli ovdje, moraju jesti i puni su svi restorani, a da taj isti restoran istu uslugu nudi negdje drugo, gdje im okolina ne ide na ruku nego se moraju nametnuti uslugom, teško da bi radili, tvrdi on.
- Kod nas se nova tehnologija prihvati ako je to netko uvjetno rečeno ‘veći‘ napravio. Nažalost, u pravu su da nemaju niti potrebe jer na račun naših prirodnih resursa rezervacije same dolaze. U Dubrovniku je turizam na najvišoj razini, ali imamo hotele koji još uvijek na Bookingu imaju niže cijene nego svojoj stranici samo zato što im Booking šalje ljepše mailove i bolje informacije. Nazovite bilo koji hotel u Dubrovniku i pitajte vrijedi li cijena s Bookinga, u pola slučajeva će vam odgovoriti da je tako. Još je gore što se u hotelima sada, u 2024. godini, događa to da me pitaju što će im web-stranica kad imaju Booking.com? Ako je njima u redu plaćati 20 ili 30 posto provizije tu nemam ništa za reći. Evo primjerice jedna velika hotelska korporacija i danas nosi plastificirane prospekte tura, a to je kao da smo u 1998. godini, a mogu sve to omogućiti svojim gostima jednim klikom. Pa kada tako rade veliki, što onda očekivati od malih iznajmljivača? – pita se Njirić.
Umjesto jednog, 10 reviewa
- Mislim da je velika stvar nedostatak edukacije jer sve prolazi na račun zidina i naše lijepe prirode. Trebale bi se organizirati radionice, da ljudi doznaju što se sve može s novim tehnologijama. Kvalitetne edukacije za iznajmljivače, organizatore izleta i događanja, gdje bi primjerice iznajmljivač došao i vidio što se sve može i besplatno dobiti, gdje sve kaskamo za svijetom, u što uložiti u što ne - navodi.
- Ljudi misle da je to preskupo i teško prihvaćaju novosti. S današnjom tehnologijom može se mnogo. Evo primjer, svi se znamo, bore za "reviewe". Te su preporuke o kojima ovisi cijena dogodine, a ljudi bi trebali već znati da će njihovi gosti sami ići nešto istražiti, a ne samo ići na Booking.com. Da znaju i očekuju da neka ponuda ima svoju stranicu gdje je povoljnija ponuda. Danas napraviti običnu NFC karticu on-line košta možda 10 dolara. Grupa od deset ljudi koji dođu na izlet za koji su napravili rezervaciju preko Viatora ima mogućnost ostaviti samo jedan review, a s NFC karticom koju možete svima dati i samo je prislonite gostu na mobitel, s jedne ture može donijeti deset reviewa. Samo od toga cijena za iduću godinu može rasti 5 – 10 posto.
To su sve stvari koje su dostupne godinama i izuzetno pristupačne, međutim ne koriste se. U jednoj su me agenciji kojoj smo promovirali mogućnosti da tijekom godine za izlete imaju različite cijene, pitali što će im to? Pa ako tako misle u velikim agencijama što će onda raditi onaj tko ima jedan brod, jednu walking turu, jedan izlet? - pita se dalje Njirić. Kaže kako iznajmljivači ne znaju kako se nositi s lošim ocjenama, na što se mogu žaliti na što ne.
Zašto vlastita stranica?
- Ne znaju kako postupiti kad ljudi koji im dođu u apartman izmisle problem pa kažu da će ostaviti loše ocjene, a na sve bi to iznajmljivači trebali biti spremni. Prodavači izleta moraju znati da su gosti itekako upućeni da kada transakcija kod online plaćanja padne da treba deset dana da od banke dobiješ odgovor na pitanje što se dogodilo. Veliki je broj gostiju koji će tvrditi " problem je u vašoj tehnologiji ja imam dovoljno novaca na banci za platiti izlet" i vi ga pustite na izlet jer će vam ostaviti loš "review", a tek za deset dana od banke doznate da gost nije imao novaca na računu. Za to spriječiti ne treba nikakvo ulaganje, samo edukacija – govori Njirić. Dodaje kako ljudi trebaju znati i predstaviti svoj produkt, iz iskustva zna da već drugačije složena stranica znači i bar 30 posto bolju prodaju.
- Imamo izleta koji imaju niže cijene i jednu rezervaciju, drugi imaju tri puta više cijene i stalno su prodani jer taj koji radi prodaju radi cijelu zimu na marketingu, ulažu u tehnologiju. Ljudi su needucirani i u sadržaju pa postave fotografije glisera koje su skinuli s reklame, a onda gosti nakon što su odradili turu traže povrat novaca jer to nije onaj gliser s fotografije. Tu se mnogo gubi, i zato bi edukacije morale biti stalne. A hvala Bogu, baš u Dubrovniku imamo stručnjaka na svim tim razinama da pomognu, imamo Turističku zajednicu, velikih agencija i sustava, Direkt Booker, Phobs koji drži 7000 hotela u Europi zbog kojeg ljudi iz cijele Hrvatske dolaze u Dubrovnik. Siguran sam da nitko ne bi odbio svake godine napraviti dvodnevne, trodnevne radionice kako raditi s novim tehnologijama – govori Njirić - jer jednom nam zidine neće biti dovoljne.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....