Prijevoznici koji rade u povremenom prijevozu putnika pripremaju se za novu sezonu. Nakon ‘mršava’ tri mjeseca rada prošle godine unatoč dobrim najavama za sezonu 2022. ne očekuju poboljšanja, naročito što su izgubili državne poticaje za očuvanje radnih mjesta.
Svi prijevoznici koji rade u povremenom prijevozu putnika, vlasnici autobusa, ali i minibuseva, kombija te ostalih vozila već su treću godinu na samom rubu opstanka zbog epidemije koronavirusa, a osim što su bez posla moraju pregovarati s leasing kućama kako bi zadržali vozila koja su im sredstva za rad.
U takvoj atmosferi, nadamo se najprije da nam se nakon nekoliko preranih smrti kolega od korone neće fizički nastaviti smanjivati broj članova, kaže predsjednica Udruge autobusera Ragusa bus Vesna Lukić.
- Mi se i ove kao i za svaku sezonu moramo pripremati kao da dolazi najbolja sezona ikada, a vrlo je upitna već predsezona. Mislim da već sada možemo početi križati predsezonu obzirom na epidemiološko stanje i mjere i porast zaraženih, ne samo u nas nego svuda. Nažalost, odgađanje još jednog početka predsezone još gorim čini situaciju ne samo za prijevoznike nego i za sve subjekte u turizmu jer već ulazimo u treću godinu da ne radimo kako bi trebali. Obzirom da su prijevoznici 'ispali' iz državnih mjera za očuvanje radnih mjesta, a bez ikakvoga objašnjenja i ono malo što smo radili nije definitivno dovoljno da se može pokriti sva davanja. To što smo ‘ispali’ iz mjera debelo nam je unazadilo poslovanje, a država je naplatila sve svoje. S onim što smo zaradili u tri mjeseca lani trebali smo financirati sve zaostatke iz 2020. cijelu 2021. a ono što je od lani trebalo ostati na pripreme za novu sezonu je 'pokupila' država – kaže Lukić.
Ona dodaje i kako su najave za sezonu dobre, ali upitno je sve što će i kako biti.
- Pripremamo se kao i do sada, mada se ne ulaže mnogo, a neki od nas i smanjili su svoj vozni park, a nažalost i broj zaposlenika koje je inače vrlo teško naći i zadržati kada su prihodi nula – kaže Vesna Lukić.
- Nismo nažalost postigli nikakve dogovore s leasing kućama i financijskim institucijama o odgodi plaćanja jer ono što nam je nuđeno je daleko od pravih moratorija. Svi očekuju od nas podmirenje obveza kao da se ništa ne događa, odnosno očito je da se pandemija događa samo privatnom sektoru – kaže predsjednica Udruge koja okuplja prijevoznike u povremenom prijevozu putnika u Dubrovniku.
Nova stvar u odnosu s Gradom Dubrovnikom gdje Udruga već godinama vodi sudske postupke zbog gradske naplate prolaska preko Pila jest da je ta naplata vezana uz DuCard, pa se iskrcavanje na Pilama ne bi trebalo plaćati za one goste kojima su agencije prodale DuCard. Pravna pitanja oko te teme rješavaju se pregovorima i na Sudu, a valja dodati kako Grad Dubrovnik pritom vodi računa i o gradskom javnom poduzeću Libertas koje također obavlja povremeni turistički prijevoz, a u novoj sezoni sredstvima EU fondova obnavlja flotu s još sedam gradsko-prigradskih autobusa i tri mini prigradska autobusa.