StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoDubrovčanin Kristijan Pavić, direktor ACI-ja, najvećeg lanca marina na Mediteranu

‘Osluhnuli smo želje nautičara, uz novu rivu u Komolcu moći će se vezivati pet metara dulja plovila‘

Piše Anđelka Kelava
25. travnja 2022. - 11:22

Iza ACI-ja je iznimno uspješna poslovna godina, unatoč pandemiji bilježite značajnu dobit. Nautički turizam pokazao se otpornijim na globalnu zdravstvenu krizu od ostalih turističkih sadržaja, no trebalo se znati suočiti s izazovima. Koji je bio vaš recept za prevladavanje poteškoća?

Rekao bih da je ključ uspjeha u dobroj pripremi. Već od samih početaka pandemije ulažemo krajnje napore u ostvarenje najviših standarda sigurnosti za naše goste i djelatnike. Tako je s početkom prošle turističke sezone čak 70% posto djelatnika ACI-ja cijepljeno. Tijekom cijelog pandemijskog razdoblja apsolutni prioritet ACI-ja bio je osigurati maksimalnu sigurnost svakog gosta, posjetitelja i djelatnika. U većini naših marina, posebice onim frekventnijima, omogućili smo testiranja brzim, antigenskim i PCR testovima kako bismo gostima olakšali povratak kući. Rezervacija i plaćanje veza mogući su putem naše mobilne aplikacije što zapravo znači da su gosti od svojih domova do naših marina teoretski mogli doći i boraviti u marinama bez ijednog kontakta osim onog nužnog na graničnom prijelazu. Nautički turizam jedan je od rijetkih koji uz užitak istovremeno omogućuje i osamu, nautičari su bili u mogućnosti uživati u ljepotama naše obale takoreći u izolaciji. To je, također, jedan od osnovnih razloga zašto se nautički turizam pokazao vrlo otpornim na krizu uzrokovanu pandemijom koronavirusa, a koja se posebno odrazila na industriju putovanja.

Osim osiguravanja epidemiološki povoljnog okruženja u svim našim marinama, kad govorimo o dubrovačkoj marini fokusirali smo se i na podizanje razine usluge tijekom proteklog razdoblja. Uz već postojeću dizalicu za plovila do 10 tona i travel lift za plovila do 60 tona, prošlog je lipnja u pogon stavljen i sto trideset tonski travel lift čime je ACI marina Dubrovnik postala jedina ACI marina koja nudi usluge dizanja i spuštanja plovila na čak dva travel lifta i jednoj dizalici. Prošle je godine na njima ostvaren veći broj operacija nego u 2019. što je posljedično donijelo i do povećanja prihoda. Nadalje, povećana dinamika pokazala se i kad govorimo o korisnicima poslovnih prostora u ACI marini Dubrovnik kojih je bitno više nego 2019. godine čime smo značajno povećali asortiman usluga u marini. Gledajući širu sliku, u određenim smo segmentima ostali približno na razini 2020. dok smo u nekim segmentima ostvarili rezultate i bolje od onih ostvarenih 2019. godine.

image

Kristijan Pavić

Božo Radić/cropix

 

Počela je predsezona, kakva su vaša očekivanja? Može li promet do početka glavne turističke sezone nadmašiti famoznu 2019.?

Prerano je za decidirani odgovor na ovo pitanje. Ono što svakako mogu potvrditi je da smo izuzetno zadovoljni trenutnom situacijom u marinama, a i najavama za sezonu. Kao što rekoh, vrlo smo optimistični, ali pričekajmo vidjeti u kojem će se smjeru dalje situacija razvijati. Prema našim analizama, očekivanjima i situaciji s terena čeka nas uspješna sezona.

image

ACI marina Dubrovnik

Davor Zunic

 

Pitanje koncesija

Ograničeno trajanje koncesija često se navodi kao prepreka razvoju Društva. Dokle se stiglo s aktivnostima oko produljenja koncesija za sve marine u sustavu?

ACI marina Dubrovnik jedna je od rijetkih naših marina koja može trenutnu investiciju amortizirati do kraja koncesije. No, da bi se cijela tvrtka, koja broji 22 marine, nastavila razvijati i da bi se realizirali i brojni drugi planovi obnove i modernizacije ostalih marina u sustavu ACI-ja, pred nama se nalazi obveza produženja koncesije. Naime, jedinstvena koncesija na pomorskom dobru za sve marine u ACI-jevom sustavu, osim marine "Veljko Barbieri" u Slanom, istječe 2030. godine. ACI je podnio zahtjev Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture za produženje koncesije. Nadamo se skorom pozitivnom rješenju jer prema aktualnom Zakonu o pomorskom dobru i morskim lukama sve investicije koje započnu u vrijeme trajanja koncesija u potpunosti se moraju amortizirati do njihovog isteka. Drugim riječima, svaka ozbiljnija investicija u marine u narednih osam godina je neisplativa dok se ne riješi pitanje koncesije.

 

Pred ACI marinom u Komolcu su veliki građevinski zahvati i projekt proširenja. U kojoj je fazi ta investicija?

U ACI marini Dubrovnik upravo su u tijeku najveći infrastrukturni radovi u posljednjih 30 godina, Riva I, duljine 232 metra, u završnoj je fazi izgradnje. Na tu ćemo rivu sada moći privezati pet metara dulja plovila što je u skladu sa zahtjevima naših nautičara budući da su plovila koja dolaze u ACI marinu Dubrovnik, i ACI marine općenito, svake godine sve dulja. U cijeloj marini rekonstruiraju se vodovodna mreža, elektromreža s trafostanicom, instalacije i rasvjeta, a internetska se mreža optimizira. Završetak radova predviđen je do 2. lipnja.

Također, pred nama je i izgradnja objekta za potrebe servisa u području servisne zone. Nova servisna zona centralizirat će na površini većoj od 1000 metara kvadratnih nekoliko servisnih jedinica koje su trenutno locirane na nekoliko mjesta u marini. Bit će to jedna od najsuvremenijih i najvećih servisnih zona na ovom dijelu Jadrana. Unutar nje predviđeni su hangari koji bi omogućili rad na plovilima i za kišna vremena što je velika prednost i značajno će podići efikasnost i kvalitetu usluge. Trenutno se priprema dokumentacija za sve navedeno.

Ono što ACI marinu Dubrovnik čini zaista posebnom je činjenica da na svom koncesijskom području ima renesansno – gotički ljetnikovac Sorkočević čijom ćemo rekonstrukcijom ACI marinu Dubrovnik dovesti do potpuno nove razine i učiniti je jedinstvenom, ne samo na Jadranu, već u cijelom svijetu.

image

Kristijan Pavić

Božo Radić/cropix

Dvorac Sorkočević kao središnje mjesto nautičkog centra u Komolcu također očekuje velika obnova. Kada će ona krenuti i kakve će sadržaje nuditi?

Kao što rekoh, ljepota ljetnikovca koji oduševljava nautičare pri uplovljavanju u marinu, neprocjenjiva je posebnost dubrovačke ACI marine i nedvojbeno zaslužuje uređenje na najvišoj razini, uz najstrože konzervatorske smjernice za očuvanje povijesne vrijednosti objekta. Ukupni projekt za dvorac Sorkočević u marini, kao i cjelovita projektna dokumentacija, izrađeni su u skladu s projektnim zadatkom i aplikacijom koja je ranije osigurala sredstva Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova Europske unije. Procijenjena je vrijednost oko 60 milijuna kuna s PDV-om, od čega je 11 milijuna kuna za uređenje hortikulture i parka te 5 milijuna kuna za uređenje interijera i svih predviđenih sadržaja.

Sorkočević Skala, najveći ladanjski kompleks na dubrovačkom području, zaštićen je kao kulturno dobro i upisan u Registar kulturnih dobara Ministarstva kulture. Ima tri kata, sastoji se od velike zgrade s dva salona od kojih je jedan lođa s impresivnim renesansnim muralima, s taracama i obiteljskom crkvicom posvećenom sv. Tripunu. Najprepoznatljiviji je po širokim baroknim skalama koje se spuštaju izravno u more, kuda su gosti nekada dolazili brodicama.

Cilj projekta pod nazivom "Skala" je obnova i unapređenje upravljanja obnovljene kulturne baštine, odnosno prenamjena Ljetnikovca Sorkočević u Interpretacijski centar te kreiranje potpuno nove kulturno-turističke destinacije u Komolcu. Cijeli Projekt "Skala" temelji se na valorizaciji kulturnog identiteta i obuhvaća sadržajno i tematski povezana ulaganja nužna za daljnje unapređenje ponude Dubrovnika. Projektom je planirano da se tamo nađe i škola starih zanata, suvenirnica s prodajom predmeta izrađenih na tradicionalni način kroz radionice, restoran s autohtonim jelima, eno-gastro centar u kojemu će gosti imati priliku kušati i kupiti proizvode iz dubrovačkih OPG-ova. Na našu žalost, izgradnja smještajnih jedinica nije dobila odobrenje konzervatora.

 

S obzirom na poziciju Dubrovnika, može li marina u Komolcu postati elitna marina kakvu sigurno naš grad treba?

S ACI Golf Range i teniskim terenima, 2 restorana vrhunske gastronomije, bazenom, sadržajima za djecu, gotičko – renesansnim dvorcem Sorkočević itd. naša dubrovačka marina već sada je jedna od ljepših i sadržajnijih marina na Jadranu. Kako bi ostala u samom vrhu svjetske nautike, potreban je konstantan razvoj infrastrukture i usluge. Upravo smo zato i krenuli u rekonstrukciju marine. No, nećemo se zaustaviti samo na navedenom. Naš cilj je da ACI marina Dubrovnik postane grad u malom. Po završetku cjelokupne rekonstrukcije, kao spoj kulturne povijesne baštine s vrhunskim nautičkim turizmom postat će jedinstveno mjesto, ne samo na području Hrvatske, već i u cijelom svijetu.

Pitanje koncesija

Ograničeno trajanje koncesija često se navodi kao prepreka razvoju Društva. Dokle se stiglo s aktivnostima oko produljenja koncesija za sve marine u sustavu?

ACI marina Dubrovnik jedna je od rijetkih naših marina koja može trenutnu investiciju amortizirati do kraja koncesije. No, da bi se cijela tvrtka, koja broji 22 marine, nastavila razvijati i da bi se realizirali i brojni drugi planovi obnove i modernizacije ostalih marina u sustavu ACI-ja, pred nama se nalazi obveza produženja koncesije. Naime, jedinstvena koncesija na pomorskom dobru za sve marine u ACI-jevom sustavu, osim marine "Veljko Barbieri" u Slanom, istječe 2030. godine. ACI je podnio zahtjev Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture za produženje koncesije. Nadamo se skorom pozitivnom rješenju jer prema aktualnom Zakonu o pomorskom dobru i morskim lukama sve investicije koje započnu u vrijeme trajanja koncesija u potpunosti se moraju amortizirati do njihovog isteka. Drugim riječima, svaka ozbiljnija investicija u marine u narednih osam godina je neisplativa dok se ne riješi pitanje koncesije.

 

 

16. studeni 2024 05:32