StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoMLADENCI SE VRAĆAJU

Organizatorice vjenčanja u Dubrovniku zadovoljno trljaju ruke: ‘Oporavili smo se, ali je sve poskupjelo, imamo puno lokacija, ali i puno ograničenja! Promijenile su se navike kod stranaca i kod naših ljudi‘

Piše Bruno Lucić
4. listopada 2022. - 21:34

Nakon dvije teške i neizvjesne pandemijske godine, sve se gospodarske grane vraćaju u normalu, a oporavak su dočekale i agencije za organiziranje vjenčanja. Potvrđuje to i predsjednica Strukovne grupe organizatorica vjenčanja Županijske komore Dubrovnik i vlasnica agencije za organizaciju Dubrovnik Event, Ines Nanić.

image
Mihoci Studios

- Bila je ovo jedna jako ‘čupava‘ godina, bila je iznimno teška za planirati zato što se strašno puno toga prebacilo iz 2020. i 2021., plus, strašno se puno toga bukiralo tako da je većina nas odrađivala, recimo, veći obujam posla nego što nam je bio standard. Ali, odmorili smo se dvije godine tako da smo s radošću dočekale taj veći obujam posla. Branša se oporavila, to je neminovno, ali teško se oporaviti nakon dvije godine – to je kao da ste bolesni i da ležite dvije godine onda i mišići trebaju neko vrijeme da dođu k sebi. Iskreno, sumnjam da će se sve vratiti na potpuno ‘staro‘, kakvo je bilo 2018., 2019. prije 2024., 2025. Puno se stvari mijenja, cijene se mijenjaju, uvjeti se mijenjaju, pogotovo vis à vis globalne ekonomske krize koja nam očigledno predstoji. S dizanjem cijena energenata, dižu se i cijene jako puno naših dobavljača. Uz sve to skupa što se branša oporavila, prolazi jako puno promjena, kao i svi drugi, navodi Nanić.

Promijenile su se navike klijenata.

- Ove godine smo primijetili da je bilo više nego ikad last-minute bookinga. Mi smo inače branša koja zna unaprijed godinu, dvije što se događa i rijetko kad imamo last-minute bookinge, to je baš, što bi se reklo, efekt crnog labuda, izuzetno su rijetki. Dogodilo se to da je jako puno ljudi jednostavno odlučilo u momentu reagirati: ‘aha, tu smo, zaručili smo se i idemo se za mjesec dana ženiti pa makar i s najbližima, s 10, 20 ili 30 ljudi.‘ Tako su velika stavka bili last-minute bukinzi koji se u našoj branši nikad nisu događali zato što ljudi u destinacijskim vjenčanjima moraju planirati unaprijed jer putuju, to bih izdvojila kao najveći ovogodišnji novi trend, objašnjava sugovornica.

image
Nina Anić

Navela je i koje su lokacije tražene.

- Jako su tražene, sve više i više, specifične dubrovačke znamenitosti poput Lovrjenca, Umjetničke galerije, Sponze, Kneževog dvora, Orsule... Što se tiče lokacija, nije nam tu bajna situacija već neko vrijeme, ali to je ono na čemu strašno puno radimo i komuniciramo na tu temu u našoj Strukovnoj grupi koja je sad jako lijepo oformljena, imamo redovite sastanke, radne ručkove, druženja, komunikacija je stvarno na jako lijepoj razini i puno razgovaramo o razvoju lokacija, o traženju novih, tu uvijek može bolje i više. Dosta smo lokacija izgubili prije nekoliko godina, jednostavno su se odlučile da se više neće baviti vjenčanjima poput hotela Excelsior, Argentina, vila Šeherezada tako da smo u tom hotelskom smislu nešto više limitirani. Ali, to samo može značiti da trebamo biti malo više inovativni i da naši klijenti trebaju biti više otvoreni. Znate, oni su manje-više navikli da uvijek idu oko Grada, da je to unutar nekakve šetnjice, da se ne mora ići daleko, ali nije, evo, dosta radimo i s otocima i s lokacijama van samog Grada i nadamo se da će se to samo razviti, priča Nanić.

Većina klijenata dolazi s engleskog govornog područja, to je Velika Britanija i SAD-a i to se zadržalo kao prije pandemije. Otkrila je Nanić kakve su najave za sljedeće godine.

- Jako su dobre najave i za iduću godinu. Vezano za trend last-minutea imamo strašno puno iznimno ‘early bookinga‘, neki dan smo potpisali ugovor s klijenticom za 2025. Godina 2024. je isto jako dobro popunjena tako da je interes velik, potražnja je velika, sad treba samo napraviti ponudu da bude na istoj valnoj duljini, napominje predsjednica Strukovne grupe organizatorica vjenčanja Županijske komore Dubrovnik.

Poskupljenje energenata doveo je i do poskupljenja samih vjenčanja, a osjeća se i utjecaj korone.

- U usporedbi s 2019., vjenčanja su poskupjela nekakvih 15 posto. Teško da ćete za nekakvo prosječno vjenčanje od 50 ljudi platiti ispod 25, 30 tisuća eura, to je sad bio nekakav prosjek. Ljudi su još pod utjecajem korone, ne paze u smislu da stavljaju maske i da paze na razmake, ali definitivno su oprezniji. Ugovore se gleda puno detaljnije, otkazne police, na koji način će se tretirati njihovi depoziti ukoliko se pandemija vrati, puno se više postavlja pitanja nego što se postavljalo prije. Međutim, u usporedbi s 2019. svadbe nisu malobrojnije, veli Nanić koja ističe kako ima još jedno vjenčanje u četvrtak i time završava sezona.

image

Ines Nanić

Privatni album

Događaju se i mala zimska vjenčanja, uvijek last-minute. Novogodišnja vjenčanja obično se bukiraju u listopadu tako da postoji mogućnost da se još nešto sitno odradi last-minute.

Kristina Skvrce vlasnica je agencije za organizaciju vjenčanja "doyouwed.me" te isto tako može posvjedočiti u oporavak sektora.

- Sezona mi je bila izazovna. No, zadovoljna sam, uvijek može bolje iz više razloga. Naime, niste samo zadovoljni zbog financija, morate biti zadovoljni i zbog toga što radite. Možda nisam bila kompletno zadovoljna sa servisima, s načinom na koji to svi skupa odrađujemo u Dubrovniku. Bilo je tu situacija koje ne bih ponovila, ali zadovoljna sam jer su se vratila vjenčanja. Svi smo svjesni da u Dubrovnik ljudi dolaze jer vole Dubrovnik, lijep mi je i romantičan, ali prije svega dolaze zato što im je to bila neka jeftinija opcija od onoga što su imali doma, a bojim se da to više nećemo biti. Čak ni to nije problem, problem je što bi poskupljenje trebalo pratiti kvalitetom usluge koju dobivaju, a ne dobivaju je. Dakle, poskupljujete, ali ne dajete klijentu dovoljno dobru uslugu koja je ekvivalent te cijene i to je najveći problem. Nije čak ni problem kad nešto košta više, samo se onda morate potruditi oko klijenta za svoj servis, morate opravdati te novce i tu je naš najveći problem. Mi stalno dižemo cijene, a ništa ne ulažemo – ni u ljude, ni u inventar, ni u uslugu – ne mičemo se s mjesta. Dubrovnik je nekad ranije imao puno bolje servise, puno bolje se vodilo računa o, primjerice, hrani i piću i ti servisi su se drastično srozali, upozorava Skvrce.

image

Kristina Skvrce

Tonći Plazibat/Cropix

Ponavlja kako je zadovoljna financijskim rezultatima, ali podsjeća da je sezona bila teška i izazovna te da su svi imali teške situacije – zbog manjka radne snage, loših servisa i svakodnevnih problema koje bi se trebale promijeniti. Kako je vlasnica cvjećarnice "Cvijet by Kike", kaže kako je i tijekom koronakrize cvijeće bilo konstanta, prodaja je išla jer se fokus prebacio na neke druge proizvode, ali, cvijeće je i poskupjelo.

image
Martina Škrobot

- Porasle su cijene cvijeće jer ovisite o Nizozemcima, o kompletnom uvozu cvijeća, osjetili smo to već ove godine, što smo prije mogli kupiti za 1.000 eura, sad je 2.500 eura, veli Skvrce.

I klijenti su se promijenili.

- Naši ljudi, lokalno stanovništvo je u covidu izišlo vani, izišlo je iz dvorana, izišli su i oni na otvorene lokacije, to je nešto što su naučili od stranih vjenčanja. Prije su sva domaća vjenčanja bila u nekim kongresnim dvoranama, u nekim obavezno zatvorenim prostorima, a ove godine je bilo puno domaćih vjenčanja koji su, što zbog covida, što zbog svega živog, nekako izišli vanka, što je lijepo jer su sve vanjske lokacije dobre. Svako mi je vjenčanje bilo drugačije, stalno je nešto novo – i ja učim zajedno s njima. Dubrovnik ima lijepe lokacije, samo imate užasno puno ograničenja na tim lokacijama, to je veći problem. Znači, od toga da klijentu morate objasniti da je muzika na otvorenom u Dubrovniku dozvoljena samo do 23 sata, imate razna ograničenja što se tiče korištenja prostora, korištenja javnih prostora, velika je gužva, tu je neprijateljstvo prema vjenčanjima, puno je izazova... Lokacija ima, ali borimo se s ograničenjima na tim lokacijama, govori Skvrce.

 

 

 

26. studeni 2024 09:33