- To što ima gostiju ne znači nužno i da ima jako puno posla za turističke vodiče. Nisu to ozbiljne brojke od kojih može živjeti veći broj vodiča – kaže Ivana Zbačnik, predsjednica Društva turističkih vodiča Dubrovnik na pitanje koliko je ta branša, nakon lanjskog pandemijskog 'nerada', zadovoljnaovom sezonom. Zbačnik pojašnjava kako vodiči u velikom broju ovise o turističkim agencijama, a 'one su generalo u lošoj situaciji, aranžman putovanja skoro pa ne postoje'.
- Nećemo se valjda veseliti što je u cijeloj sezoni jedna agencija koja je radila jako puno tura s Francuza napravila do sad tri round tripa. To je sve pohvalno, ali to nije stvarni posao. Svi hvalimo brojke to je lijepo, to je dobro zbog našeg duha da ljudi ne posustanu ali realno gdje je predsezona koja nije postojala? – pita se predsjednica najbrojnije organizacije vodiča u Hrvatskoj. S ozbiljnijim poslom krenulo se, dodaje, tek u srpnju i kolovozu, ustvari otvaranjem britanskog tržišta.
- U rujnu se isto nešto događalo, bilo je grupa, ali neće tri mjeseca spasiti cijelu sezonu. Gdje je travanj, svibanj, lipanj, gdje je ta 2019. kada je Dubrovnik došao u situaciju da su zimski mjeseci bili jaki i kretao se prema tome da postane cjelogodišnja destinacija.
Nijemaca nigdje
Prošle pandemijske godine posla nisu imali, tek pojedinci s pokojom privatnom turom, jer i preko Airbnb-a se može bukirati vodiča. Ove godine posla je zamjetno više ali daleko je to od 2019. godine.
- Dok se naš najozbiljniji partner a to su turističke agencije ne oporavi, ozbiljnog posla za turističke vodiče nema. Tko je radio s agencijama lani nije radio ništa, tko je radio privatne ture imao je vjerojatno i lani i ove godine više posla nego ostali. Ali tko ovisi o agencijama u nezavidnoj je situaciji – kaže Zbačnik pa će još kako Društvo ima oko 360 članova, a njih 200-njak su obrtnici i velikoj većini turistička vođenja jedini su izvor prihoda. Pa su lanjsku godinu i izgurali zahvaljujući državnoj potpori za očuvanje radnih mjesta.
Iako nas je sezona iznenadila, kao i ostvarene turističke brojke, jer malo je tko u ožujku ili travnju očekivao ikakvu sezonu, turistički vodiči primjećuju kako njemačkog tržišta ove godine praktički nema.
- Kolege koji vode na Njemačkom jeziku, a Nijemci su uglavnom gosti pred i podsezone, posla nisu imali jer to je tržište zamrlo ove godine. Primjerice, jako puno kolega vodi azijske grupe. Ako se prisjetimo 2018. i 2019., grupe iz Koreje činile su veliki broj turista koji su dolazili u zimskom periodu. Evo druga godina da više ne dolaze – kaže dubrovačka vodičica pa nastavlja:
- Kolegice koje vode na Poljskom jeziku imaju grupa ove sezone, uglavnom 'walking' ture bez muzeja tako da su te grupe i veće od 35 osoba. Ima dosta Francuza, doduše oni su ove sezone bili više individualci i događalo se često da traže baš te 'private' ture. To su manje ture, obično bude obitelj ili grupica prijatelja. U covid vremenu su to najčešće bile obitelji.
Iako su se brodovi na kružnim putovanjima sramežljivo počeli vraćati, i ove je sezone izostao kruzing turizam na kakvog smo navikli na jugu. A vođenje turističkih grupa dobrim dijelom vezano je za kruzere. Tako smo ove sezone, iako u znatno manjem obimu, mogli svjedočiti grupama od po 30 gostiju s kruzera koji se u pratnji vodiča kreću Gradom, zidinama i muzejima u tzv. 'balončićima'.
Malo šetaš, nešto pričaš
S obzirom da već drugu godinu izostaje opseg posla koji bi zadovoljio dubrovačke turističke vodiče, zanimalo nas je jesu li u Društvu primijetili pad interesa za to zanimanje, za koje u prosjeku godišnje stručni ispit položi 50-ak osoba.
- Ne jer lani je recimo upisano 50 vodiča baš kad Sveučilište upisuje prijave za seminar i polaganje stručnog ispita. Iako, ne nađu svi put prema tržištu. Sa strane ovo možda izgleda lak posao jer kao malo šetaš i nešto pričaš, međutim moraš biti dobar komunikator imati znanja iz povijesti, zemljopisa, geopolitike, služiti se stranim jezikom kao materinjim. Nije to lagan posao – kaže Zbačnik koja je baš imala vođenje jedne incentive grupe, većina Amerikanci djelatnici tvrtke iz IT sektora. Zanimljivo, posao se dogovarao prije dvije godine, lanjske je otkazan a ove je napokon i realiziran.