StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoONLINE ‘RECENZERAJ‘

Dubrovnik na TripAdvisoru: Odgovori na pitanje kako turist može provesti vrijeme jasno ukazuje do koje mjere nam nedostaje sadržaja. Od pet prijedloga na popularnoj platformi čak dva su izvan hrvatskih granica

Piše Silvia Rudinović
23. svibnja 2023. - 07:34

Od Dubrovnika, njegovih znamenitosti i povijesnog naslijeđa živi mnogo više duša od 41.562 s popisa stanovništva. Slika povijesne jezgre prodaje sve, od turističkih aranžmana za čitavu Hrvatsku pa do konzerviranih sireva, ćevapa i turističko-ugostiteljskih sadržaja u susjednim državama. Na jedno od najčešće postavljenih pitanja na TripAdvisoru o Dubrovniku: što se ovdje može raditi, kako turist može provesti vrijeme, odgovor jasno ukazuje do koje mjere nam nedostaje sadržaja.

Popularna platforma za recenziranje ponude turističkih odredišta u odgovoru daje pet prijedloga: Plavu špilju na Koločepu (s više od 1.700 mahom izvrsnih komentara), kajakašku i ronilačku turu (preko 2.500, također odličnih ocjena), cjelodnevni izlet u Crnu Goru, obilazak Elafita brodom, te izlet u Mostar i vodopad Kravice.

image

Što se ovdje može raditi? Od pet prijedloga, dva nisu u Dubrovniku 

Bozidar Vukicevic/Cropix

Raskrinkani prevaranti

U današnjem je svijetu sve rangirano, svedeno na top liste. Prema korisnicima Trip Advisora, u vrhu top liste najvećih atrakcija u Dubrovniku ovim redom stoje: zidine, povijesna jezgra, Lokrum, žičara, Stradun, Srđ, Lovrijenac, Pile, Lapad, Lopud, gradska luka, na 12. mjestu još stoji azil na Žarkovici, na 13. je Muzej crvene povijesti, potom Knežev dvor, itd. Kako se Lapad našao na popisu? Uz niz komentara o plažama i ugostiteljskoj ponudi, Lapadu je rejting podigao Lopud s kojim ga turisti miješaju, očito je po opisu i fotografijama. Recenzeraj trpi sve. Oduševljena turistkinja opjevala je ljepote zidinama omeđenog grada “koji ponosno sjedi na kristalno čistom Egejskom moru”. Naravno, našlo se komentara o mačkama, posebno o Anastaziji, a zanimljivo je primijetiti da je od svih muzeja onaj gruški, Muzej crvene povijesti najbolje rangiran.

image

Aljoša Lečić: “Sami odustajemo od života kojega prodajemo”

Bozo Radic/Cropix

- Kad su građani Dubrovnika zadnji put bili u nekom od naših muzeja, imaju li potrebu za tim te kad su muzeji priredili nešto za ovdašnju publiku kako bi ostavili komentar na TripAdvisoru? Dubrovčani će turistima koji noće u njihovim apartmanima preporučiti ono što sami ne konzumiraju. Goste upućujemo na divne plaže dok doma pod klimom gledamo Netflix, preporučujemo vrsna domaća vina a pijemo pivo, govorimo o najboljoj jadranskoj ribi a idemo na ćevape. Sami odustajemo od života kojega prodajemo – komentar je Aljoše Lečića, profesora klavira i turističkog vodiča, koji ističe da nema granice domišljatim trikovima kojima se služe turistički subjekti radi što boljeg pozicioniranja na današnjim platformama.

- Svijet je preplavljen podvalama i obmanama koje platforme s recenzijama raskrinkaju. U tom kontekstu mi pada na pamet i jedan restoran na Prijekome. TripAdvisor je dobar alat uz pomoć kojega se mogu izbjeći takve neugodnosti – komentira Lečić.

Hvala na donaciji!

Zidine su malo kojeg recenzenta ostavile ravnodušnim. Malo tko je doduše ravnodušan i na cijenu ulaznice. Pod oznakom ‘Best of the best’ po izboru putnika, zidine su dobile više od 24 tisuća komentara. Gotovo svaki turist dotaknuo se cijene ulaznice. Mnogi su ocijenili kako je pogled sa zidina vrijedan svakog od 35 plaćenih eura, ali ima i onih kojima je uspon po toj cijeni prisjeo. Zimski posjetitelji ističu kako je u to doba godine cijena tek 13 eura za odrasle a pet za djecu, ali prigovaraju što ne rade ugostiteljski objekti.

Jedan Nijemac je napisao kako je ostao zatečen ‘morbidnom pohlepom’. Možda bi i ovaj Nijemac drugačije gledao na tu cijenu kad bi znao što su zapravo zidine. Nekad su služile posve drugoj vrsti zaštite, danas su one glavni izvor prihoda koji omogućuju da se ovaj stoljetni grad održi.

image

Vedran Kosović: ‘Pratimo što posjetitelji pišu o zidinama’
Bozo Radić/Cropix

Bozo Radic/Cropix

- Lani smo na TripAdvisoru bili prvi na listi ‘Value for money’, po onome što se dobije za kartu. Uz očaravajući pogled, prekrasne fotografije koje ostaju kao uspomene, taj dojam ne bi bio tako dobar da tu nisu i naši zaposlenici na usluzi svakom gostu. Da podsjetim, lani smo imali 700 tisuća, a 2019. godine milijun i 300 tisuća posjetitelja. Na tako veliki broj ljudi pojavi se i neko drugačije iskustvo, a sve primjedbe i savjete nastojimo objektivno sagledati kako bismo unaprijedili uslugu. Što se tiče cijene, svjesni smo da ulaznica nije jeftina, međutim, mišljenja smo da ona vrijedi doživljaja i uloženog truda u održavanje zidina – kaže Vedran Kosović, predsjednik Društva prijatelja dubrovačke starine.

Ove godine, u siječnju i veljači su po prvi put uvedene sezonalne karte. Niža cijena očekuje se iduće zime, od studenoga do veljače, možda i do kraja ožujka. U dijalogu s konzervatorima, Društvo planira unificirati oznake na zidinama, traže se modeli postavljanja dodatnih informativnih ploča u Minčeti i Sv. Ivanu te se izrađuje program za kartu koja bi uz pomoć modernih tehnologija pružala pristup dodatnim informacijama o zidinama.

Skupo i čisto

Tko se preko TripAdvisora informira o Dubrovniku naići će na niz komentara o visokim cijenama, ali ipak mnogo više je pohvala na račun čistoće povijesne jezgre, očaravajućih vizura i ljubazne usluge. Jedan od posljednjih objavljenih dojmova zapravo je najčešći komentar gostiju po ulazu u povijesnu jezgru: “Dubrovnik nas je ostavio bez daha! Sad nam je posve jasno zbog čega Dubrovnik nazivaju jednim od najljepšim muzeja na otvorenom”.

27. studeni 2024 00:58