Dubrovnik Travel prošle je, 2023. godine proslavio 25 godina postojanja, što nam je bio povod razgovora s osnivačem Danielom Marušićem o početku rada ove vodeće hrvatske DMC agencije.
- Mnogi su govorili da nećemo uspjeti, mnogi su govorili da smo samo u prolazu i da nećemo izdržati. Mnogi misle dan danas isto. Drago nam je da nas takvi ljudi i lokalno i nacionalno motiviraju da budemo još bolji, još uspješniji. Ponosni smo da smo još uvijek vodeći DMC u Hrvatskoj nakon 25 godina poslovanja, od osnutka, jako siromašnog početka, borbe s lokalnim vlastima, nacionalnim tijelima i većim poslovnim sistemima da uopće razumiju što je to MICE industrija, prolazak svih kriza u svijetu zadnjih 25 godina, borbe s konkurencijom, preuzimanje rizika privatno i poslovno, te na kraju konstantnog unošenja inovativnosti u poslovanju naše receptivne turističke agencije specijalizirane za poslovni turizam tj kongrese insentive korporacijske događaje (MICE – MEETINGS INCENTIVES CONFERENCES EVENTS)
Dubrovnik Travel i Vi osobno našli ste se među deset najutjecajnijih ‘influencera‘ predstavnika agencija za organizaciju sastanaka i događanja na području takozvane ‘Nove Europe‘.
- Istina, tome se nismo nadali, ali izgleda da je 25 godina za nama ostavilo trag i da još uvijek kotiramo kao vodeći u našem segmentu poslovanja, kao uzor, utemeljitelji novog pristupa poslovanju agencija u ovom dijelu Europe. I sami smo pod dojmom, ali to je samo još jedan dokaz da smo bili i da smo još uvijek na pravom putu. To smo ostvarili isključivo upornim radom i probijanjem granica, ulazeći u neke poslove ne samo logikom već i velikim ciljevima i prilikama. Danas je to ostvareno, temelji su stabilni, danas možda količinski manje, ali nas nekolicina je to od prvog dana sve nosila preko svojih leđa, ovi što su kasnije došli ubiru plodove naravno. Tako to i treba biti, nismo zatvoreni, otvoreni smo za sve vrste trendova, a i vrlo brzo se prilagođavamo situaciji. Ne bojimo se, to je najbitnije za opstanak. Uzdignute glave gdje god idemo jer znamo da je ostvareno našim golim rukama, bez političkih ili bilo koji drugih veza. Sirovi business u pravom smislu, tako da smo otporni zaslugom rada, i dobrih temelja, vizije naše uprave su nam omogućile sav uspjeh.
Dubrovnik Travel imao je godinama stabilni dugoročni rast, a onda je došla pandemija, jeste li prošle godine uspjeli izaći iz poteškoća u koje vas je gurnula korona?
Imali smo velikih problema, ali uz dobre odluke uprave agencije, zadržali smo status sigurnog poslovnog partnera te nam se posao stabilno vratio, ne kao prije, ali možemo raditi dalje reducirano s manje rizika nego prije, s manje kapaciteta, ali i dalje idemo naprijed. Sigurno nam je to doba donijelo i malo više svjesnosti o vrstama rizika te se nećemo više širiti kao prije, jer ništa nije kao prije, nova su pravila u poslovanju, nimalo jednaka onima od prije, rizici su veći, a život je samo jedan. I mi ulažemo u digitalizaciju, te moderna poslovna rješenja. I kod nas dolazi do smanjenja potreba za ljudima, a veća ulaganja u tehnologiju, ali osobni pristup poslu mora ostati. S druge strane, treba uživati u ovom poslu malo, a kad se previše širiš onda to gubi čar. Ovaj posao se voli, živi, radi, a zarada dođe kao nagrada naravno, ali krug mora biti potpun da bi bio održiv.
Kakve su najave skupova za nove sezone?
Dobro izgleda 2024. kao i 2025., no ništa čvrsto se ne može reći, nema avansa niti potpisivanja velikih projekata ranije kao prije. Najave su stabilne, ali ništa za hvaliti se. Živimo u vremenima gdje se sve može preko noći izmijeniti. Gubimo poslove od susjednih destinacija jer imaju bolje hotele, bolju ponudu, sadržaj destinacije je uzbudljiviji, sve bolja im je gastronomija. Cijene više ne igraju ulogu, traži se ukupna vrijednost za novac, ukupan doživljaj, ne gleda se cijena jedne usluge ili jednog ručka. Desetljećima smo bili cruise destinacija, žrtva te masovne industrije koja je promijenila sve u našem Gradu, netko je to neplanski radio, dozvolio, uništila se kvaliteta dubrovačkog turizma i do danas smo žrtva iste. Danas Stradun umjesto da ima butige za lokalne i rezidencijalne goste, koje će raditi 365 dana godišnje mi imamo jeftine copy paste restorane, i mali postotak onih koji se jako trude održati kvalitetu, i svaka im čast; mi imamo suvenirnice jeftinih proizvoda "po euro - dva", sladoledare jedna za drugom niču kao gljive, fast foodove svih vrsta osim domaćih. Nastavimo li ovako ne piše nam se dobro… Imamo i transport kojemu je kvaliteta upitna, pogotovo osobnim autima, kombi vozilima, zaista je sve nekako došlo do točke pred odluku kamo idemo što želimo? Vrijeme je da se stvari uozbilje, inače druge destinacije će bez problema koristiti Dubrovnik kao izletničku destinaciju, a i uzimati šlag.
Vidite li pomake u ponudi Dubrovnika za organizirane grupe, u smislu podrške javne uprave agencijama kroz cijene, takse, prilazak povijesnoj jezgri? Nedostatak velike kongresne dvorane u Dubrovniku stalno ograničava i broj i veličinu skupova.
S lokalnom upravom može se razgovarati, ali i njima su zakonom vezane ruke, pa se nekako se rješenja sporo uvode u praksu. Nas kao agencije koji dovodimo goste Grada, stavlja se u isti koš s agencijama koje samo rade cruise goste ili izlete itd. Mi trostruko, s nekad i peterostruko donosimo više Gradu, naši gosti su bolji, više troše, borave u Gradu pa on ima više koristi od nas nego od jednog broda koji dođe na par ura, koji zagadi zrak, napravi nered u prometu, gužvu na Stradunu, a upitno je koliko troše, nekad toliko jadno da stvarno na kraju dana ne znam gdje je računica toga. A naše goste se ignorira i stavlja ih se de facto u drugi red, kažnjava ih se što dođu u naše hotele, borave i troše u Dubrovniku danima. Taj gost mora trpiti svu gužvu nepotrebnu svih tih koji dođu samo se slikati u Dubrovnik. To su shvatile mnoge destinacije, da trebaju rezidencijalne goste, koji dolaze i ne samo zbog sunca i mora iako ima i plaža uređenijih od naših. Dakle glavni razlog je povijesna jezgra, a evo i svjedoci smo nažalost, pada noćnog života i ponude.
Kongresna dvorana je bila potrebna, još jučer. Ne znam, vjerojatno će se raditi negdje nekad, ali tad će možda biti kasno, Dubrovnik će izgubiti val prilika, jer druge destinacije gaze naprijed, danas se sve kupuje novcem, business se kupuje novcem i ulaganjima. Kod nas to nekako ne ide baš. Pogledajte Belvedere, Kupare, Plat itd. Ovo je 2023. godina, kod nas su još od rata ti hoteli neobnovljeni, a mogli su biti centri dodatne zarade i ponude višim kategorijama gostiju uz dvorane - zašto?
Ožujak 2024. gotovo je već tu, nakon najava dolaska Ryanaira u Zračnu luku kakva su vaša, odnosno očekivanja struke za buduću sezonu odnosno zimu 2024.?
Ryanair je svakako dobro došao, međutim promijenit će strukturu gostiju, a s druge strane, ako tu ostane i ako se bude širio, dobit ćemo bar avioprijevoznika koji vozi za profit, a ne živi od državnih novaca i ne ponaša se kao neki drugi avioprijevoznici. Nije ni Ryanair ‘Gospa od avioprijevoznika‘, ali je sigurno kompanija koja zna što radi. Dok neke kompanije nažalost, ne znaju i imaju manje interesa za Dubrovnik, Ryanair je vidio priliku. Iskreno se nadam da će pokriti i domaće letove da možemo letjeti povoljno unutar RH. Bilo bi dobro i da poveže Dubrovnik s okolnim metropolama također, jer siguran sam da se može 2-3 puta tjedno lijepo napuniti avion iz Beča, Budimpešte, Beograda, Sarajeva, Ljubljane, Bukurešta – pa čak i tijekom zime, ako u Gradu ostanu restorani, butige, barovi i ostali objekti otvoreni, uz redovan, zabavni program mogli bi imati cjelogodišnji turizam. Dubrovnik to zaslužuje. Okolni manji gradovi danas imaju bogatiji svakodnevni život zimi od Dubrovnika, nažalost! Ujedno smo i nažalost meni osobno, najdosadniji Grad zimi ne računajući jednom tjedno pokoji koncert nakon kojeg opet nikoga nigdje. Obilazim dosta po obali i zimi i ljeti i svjedok sam tome, a mnogi naši sugrađani bježe iz Dubrovnika da bi kupovali, išli u gradove, gradiće gdje sve radi gdje ima ljudi vani preko tjedna, gdje su butige otvorene, gdje ima izbora, gdje je zimska ponuda zanimljiva za goste i za lokalne, gdje ima života na ulici. Kod nas je pusto i zimi sve pustije, tužno, dosadno, pa se evo nadam da će taj Ryanair i naši poduzetnici koji riskiraju uvijek svoje novce, vrijeme, živote to početi mijenjati. Ako ne počnemo onda moramo jednom zauvijek zaustaviti priču da želimo produljivati sezonu, jer praksa govori drukčije. Skrasimo se s time da imamo pola godine turizma da bi životarili ostalih 6 mjeseci u Gradu. Sreća je da Dubrovnik još uvijek živi na staroj slavi, ali konkurenti nam nisu više Rim, Venecija, Atena, ili Istanbul. Konkurencija su nam danas i oni i Crna Gora, Hvar, Split itd. – tamo se događa nešto korisno za lokalne ljude, a prodaju se dobro tim gostima. Tako je u praksi, to su činjenice – mi smo tu 25 godina, promatramo što se događa i kako se radi. Znamo kako je počelo i kako nam je danas, bili smo regionalni vodeći igrači DMC-a u regiji, sad smo se skrasili u Hrvatskoj kako bi se fokusirali na matične "luke" Dubrovnik, Split, Zagreb. Druge smo poslove prodali i riješili se tereta unatoč profitu kako bi se fokusirali na kvalitetu usluge koju možemo kontrolirati, kao i kvalitetu rada naših djelatnika da budu zadovoljni i ponosni u svakodnevnom radu u Dubrovnik Travelu.