Mladi redatelj Paolo Tišljarić 2018. nakon brojnih peripetija zamijenio je Antu Vlahinića na poziciji ravnatelja Kazališta Marina Držića. U prosincu 2021. potvrđen mu je novi četverogodišnji mandat, a sve je prošlo bez turbulencija.
GLUMCE BIRAJU REDATELJI
Dobili ste jednoglasnu podršku Kazališnog vijeća, Odbora za izbor i imenovanja i Gradskog vijeća Grada Dubrovnika. Je li Vas iznenadila tolika 'jednoglasnost'? Predsjednik Gradskog vijeća nazvao Vas je 'punim pogotkom i osvježenjem dubrovačke kulturne scene'. Čime ste osvojili toliko povjerenje i tolike simpatije?
Nadam se da se ipak ne radi o simpatijama, već o rezultatima napornog i predanog rada u zadnje tri godine. Drago mi je da sam opravdao povjerenje koje mi je ukazalo Gradsko vijeće, kad me nakon niza natječaja ipak postavilo za ravnatelja Kazališta.
Je li Vas svojom kandidaturom iznenadio član ansambla Frane Perišin?
Natječaj za ravnatelja je javan, pa se na njega može prijaviti svatko tko ispunjava uvjete.
Zašto ste se prijavili za drugi mandat, je li ostalo nešto nedovršeno?
Zaljubio sam se u Dubrovnik i ovo kazalište. Čini mi se da sam tek sad otkrio sve neiskorištene potencijale koje ono skriva. Tri su godine bile dovoljne za analizu stanja i postojećih resursa, a sljedećih ću pet posvetiti cilju da Kazalište Marina Držića bude prepoznatljivi kulturni simbol grada Dubrovnika na domaćoj, regionalnoj i europskoj sceni. Naravno, tu je još i niz repertoarnih zamisli, ali i obnova zgrade, a to sve naprosto nije moguće odraditi u jednom mandatu.
Koliko su se promijenili međuljudski odnosi otkad ste na čelu KMD-a?
Stara poslovica kaže: "družba je družba, a služba je služba". Potpuno mi je neprihvatljivo da privatni sukobi i nesuglasice utječu na rad profesionalnog kazališta, pa se stoga trudim njegovati poticajnu i kreativnu radnu atmosferu. Od zaposlenika, ali i sebe, očekujem krajnju odgovornost i profesionalnost u obavljanju ovog posla, koji stvarno možemo smatrati "najljepšim poslom na svijetu".
Po dolasku ste postavili sebi cilj da svaki glumac/glumica u sezoni radi bar jedan projekt, a stvorio se dojam da se neke glumce na pozornici viđalo 'prečesto', a neke pak 'prerijetko'? Primjerice, Vašeg protukandidata.
Glumce u projekte biraju redatelji, a ne ravnatelj, koji tu tek ima savjetodavnu funkciju. Ravnatelj postavlja repertoar, odabire naslove i postavlja produkcijske uvjete, a redatelji izabire svoj kreativni tim. Nemam namjeru zadirati u slobodu svakog redatelja da izabere svoje umjetničke suradnike jer to je zalog kvalitete finalnog proizvoda, odnosno kazališne predstave.
Hoće li biti novih zapošljavanja u KMD-u s obzirom na to da neki djelatnici odlaze u mirovinu? Ansambl je dobio osvježenje u vidu dramskih umjetnica, međutim, čini se da mu nedostaje dramskih umjetnika?
Nužno je da se ansambl i tehnika obnavljaju mladim, ali i iskusnim profesionalcima. Što imamo kvalitetniji tim stručnih suradnika i "jači" ansambl, kvaliteta naših predstava bit će veća. Volio bih da postane praksa da Kazalište svake četiri godine zaposli barem dvoje mladih glumaca jer je ansambl sazdan od raznih generacija preduvjet kreiranja raznolikog i zanimljivog repertoara.
Koje će biti smjernice Vašeg četverogodišnjeg programa?
Postavljanje djela svjetske i domaće klasične dramske književnosti, tekstova dubrovačke književne tradicije i suvremenih tekstova na dubrovačkom narječju, postavljanje nove hrvatske drame i afirmacija suvremenog hrvatskog dramskog pisma, postavljanje drugih djela suvremene svjetske i hrvatske književnosti, kao i inovativno i autorsko kazalište, odnosno kazališni laboratorij u kojem relevantni i afirmirani umjetnici mogu pomicati granice svojih estetika i propitivati granice kazališta uopće.
Predstavili ste ovogodišnji program. Što biste označili kao najvažniji projekt, koja redateljska imena možete najaviti? Hoće li ove godine biti velikih ansambl predstava s obzirom na epidemiološku situaciju?
Sezonu će sigurno obilježiti predstava "Hamlet – evidencija zločina jedne monarhije" u režiji poznate slovenske redateljice Livije Pandur, a očekujemo da će dubrovačka publika s velikim očekivanjima dočekati mjuzikl "Dundo Maroje" na glazbu legendarnog maestra Đela Jusića. Nadam se da će epidemiološka situacija biti povoljna i da ćemo moći realizirati planirane velike i male - ansambl - predstave.
SITUACIJA JE I DALJE NEIZVJESNA
S obzirom na to da se u projekt mjuzikla "Dundo Maroje" uključuje veliki broj aktera, gdje će biti izveden i tko će ga režirati?
Ovu predstavu realizirat ćemo u koprodukciji s Dubrovačkim simfonijskim orkestrom i u suradnji s Umjetničkom školom Luke Sorkočevića, Domom Marina Držića i FA Linđo. Sam ću se prihvatiti režije, a ovom predstavom obilježit ćemo pedesetu obljetnicu praizvedbe 1972. Pripremit ćemo i nekoliko zanimljivih popratnih događanja vezanih uz ovo kultno djelo iz pera našeg najvećeg komediografa Marina Držića.
Jesu li Vam iz gradskog ureda za kulturu i baštinu sugerirali da ove godine više štedite na programskim aktivnostima kako ne bi bilo iznenađenja kao prošle godine?
Situacija je i dalje neizvjesna, oprezni smo u trošenju proračunskih sredstava, ali želim gledati pozitivno u budućnost jer ni jedna kriza ne može potrajati u nedogled.
Osim izazova financiranja zbog koronakrize, s kojim ćete se još problemima morati uhvatiti u koštac kad je riječ o KMD-u?
Raditi s nedovoljnim sredstvima uvijek je izazovno, a naravno tu je i briga za zdravlje zaposlenika i publike. Za realizaciju programa u prošle dvije godine bilo je potrebno puno odricanja i strpljivosti. Iskoristili smo maksimalno naše unutrašnje potencijale, a cijeli pogon Kazališta marljivo je radio. S obzirom na crne prognoze u toku prošle godine, mislio sam da ćemo morati otkazati cijelu ovu sezonu. Presretan sam što se to nije dogodilo i da smo dosad realizirali većinu planiranih premijera. Pred nama je temeljita obnova zgrade i konstantno ulaganje u ljudske potencijale i opremu.
U kojoj fazi je unutrašnje i vanjsko uređenje prostora zgrade teatra i krova?
Ove godine od Ministarstva kulture i medija dobili smo novac za obnovu dijela krova, ali to je samo 'kap u moru' jer je zgrada godinama bila zapuštena. Prošle godine obnovili smo rasvjetni park Kazališta sredstvima Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije. Nadam se da ćemo tako, malo po malo, uz podršku Ministarstva i Grada Dubrovnika dovesti zgradu u reprezentativno stanje. Organizirano je i temeljito raščišćavanje fundusa i prostorija Kazališta, te odvoz glomaznog i električnog otpada. Uredili smo prostor porte, šminkernice, ženske garderobe, salona i sobe tehnike; isto tako, pozornica je opremljena novim vatrootpornim tepisima, ulicama i horizontom, čime je znatno povećana sigurnost naših zaposlenika i gostiju.
Bili ste na turneji s predstavom "Tramvaj zvan žudnja", zašto ste odabrali to djelo, a ne neko dubrovačko? Hoćete li ove godine biti turneja?
Predstava "Tramvaj zvan žudnja", prvenstveno zbog izvrsne glumačke postave, predvođene divom hrvatskog glumišta Senkom Bulić, privukla je puno pažnje kritike i publike. Gostovali smo u Zadru, Vinkovcima, Osijeku, Virovitici, Zagrebu, Tivtu i na Hvaru, a dogovorena su još gostovanja u Šibeniku i Mostaru. Ova predstava bila je pravi repertoarni rizik, ali mislim je s pravom zaslužila epitet "miljenice dubrovačke publike".
Što ste naučili od dubrovačke publike u ove tri godine proteklog mandata, je li bilo iznenađenja?
Dubrovačka publika vrlo je iskrena i neposredna, uvijek me veseli čuti komentare, kako pozitivne, tako i negativne. Kazalište je uvijek najbolji povod za diskusiju.