Više spontano nego planirano u Kazalištu Marina Držića započeo je drugi po redu Dubrovnik Art Forum ili Dani ruske kulture. Program je predviđao otvaranje izložbe "Ne vjerujem" ruskih umjetnika Vanje Boudena i Mihaila Zaikanova, ali usprkos tome što je mikrofon bio spreman sve je počelo na velikoj sceni KMD-a i to s kašnjenjem.
Otvaranje manifestacije
Očita zbunjenost kod publike vidjela se i kod vodećih ljudi festivala pa su se okupljeni odjednom našli između foyera i ulaza u parter odnosno lože. Naposljetku su dezorijentirano krenuli prema desnom hodniku te stigli na veliku scenu gdje je bilo - kako mjesto radnje, tako i mjesto za gledatelje. Čekalo je ograničenih 80 mjesta.
Ravnatelj KMD-a te ujedno i direktor sedmodnevnog festivala Ante Vlahinić lijepo je pozdravio prisutne te se ispričao zbog kašnjenja.
- Ideja je isprva bila da se Dubrovnik Art Forum orijentira na Rusiju i rusku kulturu, a onda smo se počeli okretati prema nekim drugim državama pa stoga večeras gledate predstavu "Višnjik" u izvedbi bugarskog kazališta Ivan Radoev iz Plevena. Ovaj je festival prvenstveno tu zbog domaćih ljudi i moram još dodati da smo kao kulturna sredina itekako bitni jer nas ima 40 tisuća i to ne smijemo nikako zaboraviti. Bilo bi žalosno ovakav jedan festival ne raditi u Dubrovniku jer ovo sve skupa ide na ponos ove kuće, kazao je, između ostalog, Vlahinić te zahvalio Gradu Dubrovniku na podršci, ali i zaposlenicima dubrovačkog teatra.
Umjetnička voditeljica DAF-a Olga Nikiforova također je kratko zahvalila domaćinu te Gradu Dubrovniku, a Natalia Iakimchuk iz Veleposlanstva Ruske Federacije u Republici Hrvatskoj pročitala je pismo veleposlanika - Njegove Ekscelencije Anvara Azimova.
Ruski veleposlanik istaknuo je važnost DAF-a zbog izgradnje rusko-hrvatskih odnosa na polju kazališta, ali i kulture općenito. Dodao je kako je festival posvećen i 25. obljetnici uspostave diplomatskih odnosa između Ruske Federacije i Republike Hrvatske te pozdravio cjelokupnu manifestaciju. Isto je u svoje osobno ime učinila i Iakimchuk.
Počelo kaotično, nastavilo katastrofalno
Nakon uvodnih riječi, uslijedila je izvedba "Višnjika" Antona Pavloviča Čehova u režiji Vasilija Senjina. Isti je redatelj 2007. u Zagrebačkom kazalištu mladih 2007. režirao predstavu "Galeb" koja je također djelo velikog Čehova.
U komadu igraju: Krasimira Kuzmanova (Ljubov Andrejevna Ranevska), Elica Aneva (Anja), Nadja Derderjan (Varja), Adrian Filipov (Leonid Andrejevič Gajev), Asen Dankov (Jermolaj Aleksejevič Lopahin), Antani Penev (Pjotr Sergejevič Trofimov). Georgi Enčev (Boris Borisovič Simeonov- Piščik), Nina Ilieva-Petkova (Charlotta Ivanovna), Sergej Konstantinov (Semjon Pantelejvič Epihodov), Borisa Sarafova (Dunjaša), Petjo Krastev (Firs), Georgi Kacarski (Jaša) i Kiro Kračunov (prolaznik).
Nakon pomalo kaotičnog početka, na kazališnoj sceni sve skupa je pošlo još više nizbrdo. Knjižica koja prati festival donosi izjavu kako Senjin "postavlja neobično bolno pitanje o životu/preživljavanju kazališta danas". Pitanje je krivo postavljeno, ono bi trebalo glasiti kako publika svaki put uspije bez težih posljedica preživjeti redateljska čitanja poput "Višnjika" u izvedbi plevenskog dramskog kazališta. Za takve herojske podvige, publiku bi trebalo nagraditi ordenom iz reda žrtava katastrofalnih predstava. Naivno i na rubu strpljenja odigran je "Višnjik" na pozornici, parteru i ložama KMD-a. Pa i da je bugarski ansambl dobio cijelu zgradu, dvije, tri ili četiri zgrade na raspolaganje - riječi "užasno" ne bi bili ublaženo značenje u kontekstu viđenog. Srećom, manfiestacija traje nekoliko dana što ostavlja prostora optimizmu!
Pooštriti pravila igre
Nažalost, prvi dan Dubrovnik Art Forum bio je debakl s velikim "D". Prvo, počelo je ograničenim broj mjesta za publiku pa se nastavilo paradoksalnom zabranom predstavnika medija da snimaju početak predstavu pa i samu predstavu.
Tim dvjema stavkama organizatorima je već na početku "pucano u koljeno" i medijsko praćenje. Mikrofon u foyeru ostao je stajati kao instalacija u prostoru, a fotoreporteri i snimatelji dobro su "izvisili" i pošli u svoje redakcije praznih ili polupraznih ruku.
Prvi dan svakog festivala publika i predstavnici medija - posebno fotoreporteri i snimatelji - valjda trebaju biti na prvom mjestu jer festival kao Dubrovnik Art Forum nedvojbeno zaslužuje svaku medijsku podršku i praćenje. Da, Kazalište će poslati službene fotografije, ali i Dubrovačke ljetne igre s ceremonije otvaranja pošalju službene fotografije pa opet predstavnici medija imaju slobodan pristup.
Naravno, nije ova pravila nametnulo Kazalište Marina Držića i baš zato bi vodstvo ove kuće trebalo redefinirati ili malo korigirati svoju ulogu kao domaćina i razmišljati o pooštravanju pravila igre. Gostima se očigledno previše popušta i dopušta - a na kraju deblji kraj nažalost izvlači samo Kazalište - pa i publika. Valjda kultura ne treba preslikavati jadni i vazalski model iz turističkog sektora gdje mnogi hotelijeri i ugostitelji "skidaju gaće" pred gostima samo kako bi ušićarili koju kunicu više ili dobili dobar komentar na TripAdvisoru?!
Jer, Dubrovnik Art Forum zaista može poslužiti kao ponos Kazalištu Marinu Držića i Dubrovniku pa bi ga bilo šteta kvariti. Naravno, na kvalitetu gostujuće predstave ne može se utjecati, ali na manire gostiju itekako.
I na kraju par riječi o nikad službeno otvorenoj izložbi "Ne vjerujem". Ona polazi od pokušaja odmaka od usvojenih načina razumijevanja najpoznatijih citata iz povijesti ruskog kazališta. Ime izložbe poznata je izreka Konstantina Stanislavskog koju bi izgovarao suočen s takozvanom falš-glumom, a autori su posegnuli za 12 poznatih, klasičnih i onih suvremenih citata, koji svaki na svoj način promišljaju kazalište i nastoje razabrati kome vjerovati.
Drugog dana Dubrovnik Art Foruma 31. listopada na velikoj sceni Kazališta Marina Držića predviđena je inscenacija Čehovljeve drame "Tri sestre" u izvedbi JuljAnsambla iz Moskve s početkom u 20 sati. Cijena ulaznice je 30 kuna.
B Lucić