Lijepo je kad nas tuđe ideje inspiriraju, potiču na još maštovitije ili jednostavno bolje rješenje. Ali, iskustvo nas uči - tanka je granica između "obrade" nečije ideje i plagiranja, piše Slobodna Dalmacija.
U to nas je uvjerila i drama nakon izbora buduće hrvatske kovanice od jednog eura s motivom kune, što je autoru izabranog rješenja, osim nešto kratkotrajne medijske slave, trebalo donijeti i opipljivu korist od 70 tisuća kuna.. Ali na kraju smo dočekali skandal, nakon što se javio fotograf koji u rješenju Stjepana Pranjkovića prepoznao motiv sa svoje fotografije!
Kao što ste sigurno već negdje pročitali, Pranjković je danas povukao svoj prijedlog, obrazloživši to "neugodnom atmosferom u medijima i na društvenim mrežama, kao i pritiscima"... Dakle, ništa od posipanja pepelom po glavi zbog primjedbi samog fotografa koji je ukazao na plagiranje svoje snimke, ali eto, barem smo povlačenje dočekali.
Jer, realno, ništa mu drugo nije ni preostalo nakon što se otkrilo da je obris njegove, nagrađene kune, vrlo sličan fotografiji Škota Iaina H. Leacha koja se može pronaći na Googleu (unesite u tražilicu "pine marten side view", i vidjet ćete je već u prvom redu ponuđenih fotografija!). Leach, koji među ostalim radi i za National Geographic, otvoreno je poručio za hrvatske medije: "On je lopov! Uzeo je moju fotografiju i pokupio nagradu. Mislim da bi oni koji su to organizirali trebali povući novčanu nagradu i navesti pravog autora fotografije po kojoj je napravljena hrvatska kovanica".
Prostora za izgovore nestalo je nakon objave prepiske Pranjkovića koji je u specijaliziranoj grupi na Facebooku tražio pomoć bolje upućenih kako može "uzeti izrezak fotografije u Photoshopu i otvoriti ga u Illustratoru ili nekom drugom programu kako bi se dodali svjetlosni efekti", dodajući u komentarima "Dizajniram neke kovanice i trebam dodati svjetlosne efekte na fotografiju kako bi dobio metalni izgled".
Pranjković, inače magistar primijenjene umjetnosti, na koncu se odekao i "bilo kakvih prava po osnovi sudjelovanja na natječaju za motiv kovanice od jednog eura":
"Žao mi je što je u vezi s mojim radom došlo do prijepora koji bi mogli naštetiti ovom važnom procesu za Republiku Hrvatsku. Nisam imao namjeru povrijediti ničije osjećaje te se zbog toga svima ispričavam, a posebno Hrvatskoj narodnoj banci, Vladi i hrvatskoj javnosti”, zaključio je Pranjković priču koju su prenijeli i mnogi mediji izvan Hrvatske...
Inače, iz Srbije su istodobno stigli prigovori za plagijat, i to zbog kovanice na kojoj bi se trebao nalaziti Nikola Tesla, a za koju tvrde da je istovjetna njihovoj kovanici od 20 srpskih dinara... No, za Srbe je problem već i u liku Tesle, kojeg prisvajaju do te mjere da ignoriraju da je rođen na prostoru Hrvatske, a ne u Šumadiji, ali to je neka druga tema...
Iako je skandal s "posuđenom" kunom najnoviji i najzvučniji, nije prvi ove vrste u domaćoj javnosti. Tuđa dizajnerska i grafička rješenja već su svojatali i drugi akteri ovdašnjeg društvenog i političkog života.
Pa ne znaš što je gore, kad to rade dizajneri ili recimo političke stranke, koje se bore da dođu na vlast.
Mnogi su vjerojatno zaboravili kako je HSP, prije nešto manje od 20 godina, "našao" inspiraciju u logu NBA ekipe Minnesota Timberwolves. Njihov vuk nastao je pod očitim stilskim očitim utjecajem američkog. Glava mu je obojena u istoj dihotomnoj maniri, a "posuđen" je čak i detalj s parom dlaka ispod ušiju.
No, kako HSP u međuvremenu nije zabilježio značajniji uspjeh, to "nadahnuće" nije dobilo dimenzije međunarodnog skandala.
Iako "pravaši" često ponosno i gordo ističu kako su oni jedna od najstarijih hrvatskih političkih organizacija, plagiranje drugih nije ostalo samo na nesretnom vuku. Još drastičniji primjer dolazi s Korčule!
Tamošnji su pravaši, pred lokalne izbore 2017., "maznuli" motiv s postera za Winterhilfswerk, program socijalne pomoći nacističke Njemačke.
Ironično, ako znamo da je moto korčulanskih HSP-ovaca, čiju je listu nosio Toni Šain, glasio: "Pošteno, dosljedno, samostalno".
Uz neznatne preinake, pravaši su uklonili nacističke oznake i uniformu, vjerojatno računajući s tim da će oni koji trebaju razumjeti "dublji smisao" – shvatiti poruku.
U svibnju 2013. neki su mediji prozvali "U ime obitelji", inicijatore tadašnjeg referenduma o ustavnoj definiciji braka, da su ukrali logo "Židovskih obitelji", odnosno, logo udruge "Jewish Family Service" iz Los Angelesa.
Iz "U ime obitelji" su odbacili takve tvrdnje podsjećajući da su prije objave prozivke za navodnu krađu loga objavili na Facebooku kako je nastao njihov logo. A nastao je, pojasnili su, tako što ga je izradio "vrlo kreativni volonter koristeći predložak vektora koji se nalazi na Shutterstocku na koji je pretplaćen“, u čemu, kazali su, nema ništa nedopušteno, nečasno ili nezakonito.
Javljali su se i navodno pokradeni. Poznati dizajner Boris Ljubičić tužio je prije nekoliko godina RH zbog navodnog plagiranja njegova dizajna u rješenju vizualnog identiteta za informativnu kampanju o pristupanju Hrvatske EU, zatraživši odštetu od gotovo 300 tisuća kuna.
Ljubičić je tvrdio da "kockice predstavljaju njegov umjetnički kod” primijenjen u mnoštvu njegovih projekata, kao što su primjerice vizualna rješenja logotipa HRT-a, HTZ-a, HOK-a i drugih, ali ta mu tužba nije prošla, između ostaloga i zbog sudskog obrazloženja da su i on i RH inspiraciju našli – u hrvatskom grbu, odnosno, u šahovnici.
Kao što rekosmo, tanka je granica između inspiracije nečijim djelom i plagiranja. Još kad se u sve umiješa i taština...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....