Od prošlogodišnjeg posjeta selu Taleža koje je, nakon naselja Zubci i Mionići, izabrano kao treća lokacija "Aerodroma Trebinje", na sjeverozapadnom platou 18 kilometara od Dubrovnika, sve i dalje izgleda isto. Točnije, jedino je tad probijena cesta, makadamska, usljed prolaska kamiona i bagera, razgaženija i tvrđa nego ranije.
Ulaz na gradilište sad je pregrađen debljom, već ruzinavom čeličnom pregradom, no nikakvih drugih tragova da će se na 282 hektara krša graditi najmanje 150 milijuna eura vrijedan aerodrom. Središnji dio piste bi, bude li je, prolazio pokraj sela Taleža, paralelno s trasom stare uskotračne pruge, Dubrovčanima znane kao Ćiro, ukinute još 1976. godine.
Na visoravni 266 metara nadmorske visine Trebinjske šume najavljena je izgradnja 3,5 km duge i 45 metara široke piste te pratećih objekata. Ta bi pista udovoljila slijetanju i polijetanju zrakoplova Airbus A330/200. Bila bi dulja od pisti zračnih luka u Zagrebu i Beogradu: jedan kraj planiran je kod sela Cerovac, a drugi uz entitetsku granicu Federacije BiH i Republike Srpske BiH.
Planovi na investiciju se ne vide na terenu. S okolnih stabala vise okrajci plastičnih traka s ćiriličnim natpisom "Tržišna inspekcija Republike Srpske". Mještani su uvjereni u konačni početak radova najavljenih još 2009. Tad se kao rok dovršetka radova spominjala 2020. a dolazak prvih aviona 2021. Sad se i produljeni rok, konac 2023. godine, čini nedokučivim.
Oporbeni zastupnik Narodne skupštine RS Nebojša Vukanović kaže:
- Rekao sam kako ću pojesti sav kamen koji uklone u Taleži i zašiti usta da nikad više ni riječ ne progovorim ako avion tada poleti. Ali, ozbiljni se projekti moraju ozbiljno raditi, a ne lokaciju tri puta seliti da bi 25 kilometara od Čilipa gradili još jedan aerodrom upitne isplativosti. Znam da vlasti RS nikad neće završiti taj projekt, ali je odlazak gradonačelnika Trebinja Mirka Ćurića u Vladu Srbije uoči prošlih izbora i naslikavanje s ministrima njemu donijelo presudnih 600 glasova za izbornu pobjedu. Dogodine će tamo doći strojevi i početi ravnati teren te će se postaviti kamen temeljac - predviđa Vukanović.
Na opasku o opravdanom strahu Dubrovčana od mogućih neželjenih vojnih akcija na grad u kontekstu ratne prijetnje, posebno zbog invazije na Ukrajinu, dodaje:
- BiH je protektorat međunarodne zajednice i pod potpunom NATO i EUFOR-kontrolom. U blizini najavljene trase piste bila je kasarna Duži za španjolski bataljun EUFOR-a. Bez stranaca se ovdje ništa ne može uraditi i nevjerojatna je "patka" da postoji sigurnosna opasnost. NATO sve potpuno kontrolira i priča o gradnji vojne baze Rusije ili Srbije uz aerodrom je, moram reći, velika glupost i sigurno nije utemeljena a kao članica, Hrvatska je pod zaštitom NATO-a - napominje Vukanović.
Inače, zatišje na budućem gradilištu je varljivo jer mešetari zemljištem već mjesecima obilaze mještane i nude im do jučer nezamislive iznose za prodaju obiteljskih parcela. Agencije trljaju ruke, mještani se nadaju prosperitetu, ali u obližnjem Dubrovniku ne kriju zabrinutost zbog izgradnje: ne zbog moguće konkurencije Zračnoj luci u Čilipima, nego zbog opasnosti ozbiljnog zagađenja zone vodocrpilišta.
U blizini ponire Trebišnjica i potom kao Ombla izvire pored Dubrovnika kojem je tu glavni vodozahvat. Iz Trebinja uvjeravaju kako opasnosti nema, makar je Institut za građevinarstvo IG iz Banja Luke u studiji utjecaja na okoliš potvrdio je kako bi izgradnja trebinsjke zračne luke na naznačenom mjestu mogla imati negativan uticaj na izvorište Omble te je "nužno posvetiti posebnu pažnju njegovoj zaštiti".