Kada je 23. travnja 2018. godine u Hotelu Excelsior na svečanosti potpisivanja ugovora o gradnji Pelješkog mosta s vodstvom kineske kompanije China Road and Bridge Corporation (CRBC), najavljen rok završetka radova 36 mjeseci, svečarsko je ozračje popraćeno dvojbama o ispunjenju rokova. Sad dvojbi oko mosta koji je završen i otklonjeni su svi manji nedostaci nema, ali su se pokazale opravdane dvojbe za pristupne ceste i prateće objekte.
Radnici kineskog izvoditelja, prema ugovoru, ostaju na gradilištu do puštanja u promet mosta Pelješac s pristupnim cestama i kompletne demobilizacije i uređenja gradilišta. Unatoč poteškoćama u dobavnim lancima, utjecaju inflacije i ostalom, izvođač ulaže značajne napore i dodatne resurse kako bi ispunio ugovoreni rok sredina srpnja- odgovor je iz Uprave Hrvatskih cesta, što odgovara izjavi ministra prometa Olega Butkovića koji je bio još konkretniji te otvorenje Pelješkog mosta najavio za 15- 17. srpnja.
Stonjani u strahu
Međutim, kako do tada neće biti završena i Stonska obilaznica, vozači koji npr. voze iz Splita za Dubrovnik po skretanju s magistrale na čvoru Duboka (kod Komarne), preći će Pelješki most te nastaviti suvremenom cestom kroz tunel Kamenice (dug 499 metara), potom preko viadukta Doli (156 m) i mostova Dumanja Jaruga 1 i 2 (dugih 488 i 80 metara) kroz tunel Debeli brijeg doći do čvorišta Zaradeže (Sparagovići). Odatle se pristupne ceste sve do čvora Prapratno, uglavnom probiju kroz brdo usporedo sa DC-414 (stara Pelješka cesta) da bi dolaskom do Prapratnog morali skrenuti na postojeću Pelješku cestu koja još ove godine mora izdržati silni promet. Posebno ovog ljeta kad će se promet znatno usporiti na serpentinama do Stona do spoja s Jadranskom magistralom (D-1). A Stonjani koje smo kontaktirali već strahuju da ovog ljeta neće moći preći ulicu. No, kažu:- Čekali smo desetljeća, možemo još par mjeseci!
Glasnogovornica Hrvatskih cesta Tamara Đurijanček kaže:
- U dijelu trase pristupnih cesta izvođača Strabag radovi su u visokom stupnju završenosti. Već su završeni objekti čvorišta Duboka i u tijeku je asfaltiranje. Završetak se očekuje kroz 2 – 3 tjedna, a već je asfaltirano čvorište Zaradeže. Pri kraju je i Centar za kontrolu prometa Zaradeže gdje se u upravo spaja elektronička oprema za nadzor i upravljanje prometom. Mostove Dumanja Jaruga I i II izvodi Strabag i u završnoj su fazi, spojene su rasponske konstrukcije te dovršena hidroizolacija, rubnjaci i vijenci objekta, te će objekt u cjelostui biti dovršen u ugovorenom roku. Na Stonskoj obilaznici radove izvodi Avax i rok završetka faza 2 i 3 (od Zaradeža do čvora Prapratno) je ljeto ove godine. Veći dio te dionice je pod asfaltom, čvorište Prapratno napreduje prema planu, a vijadukt Prapratno je u završnoj fazi betonaže kolničke ploče. Obzirom na dinamiku Avaxa, ostatak dionice koji uključuje tunele Supava (1290 metra) i Polakovica (1242 metra) te most Ston planiran je za puštanje u promet krajem ove godine- ističe Đurijanček i dodaje kako su u tunelu Polakovica završeni su radovi na betonaži sekundardne obloge, a u svibnju u tunelu počinju elektrotehnički i radovi opremanja. U tunelu Supava, probijenom nešto kasnije, radi se na betonaži sekundarne obloge i završeno je već 12 elemenata.
Brodosplit zakinut
Govoreći o aktualnom stanju radova na najvećem hrvatskom gradilištu, voditelj projekta izgradnje Pelješkog mosta Jeroslav Šegedin za medije je rekao:
-Prema postojećim planovima i dinamici izvođenja radova, promet preko Pelješkog mosta bi mogao biti pušten negdje u drugoj polovici srpnja mjeseca, kad budu završeni radovi na pristupnim cestama. Tuneli su probijeni, Stonski most je spojen, no na toj dionici je još mnogo posla. Sada predstoji izvođenje betonske ploče, što bi moglo trajati oko četiri mjeseca, tako da bi negdje na jesen, negdje u listopadu ili studenom i ti radovi mnogli biti dovršeni.
Time je Šegedin samo potvrdio kako se se od puštanja Pelješkog mosta u promet neće prometovati cijelom trasom pristupnih cesta. Jer, radovi koji su u odnosu na Pelješki most na Stonskoj obilaznici tehnički samo nijansu manje zahtijevni, neće se dovršiti do otvorenja i puštanja u promet Pelješkog mosta.
A kad je riječ o prilaznom Mostu Ston, spomenimo kako su monteri splitskog škvera na visini od 40 metara, "nebu pod oblacima" uspješno zavarili sve dijelove. Na gradilištu je bilo i do sto radnika, no pothvat je pokvario odnos grčkog Avaxa koji je, kažu nam, zakinuo Brodosplit kao kooperanta:
-Došlo je do razlike cijena materijala i troškova zbog Avaxovog kašnjenja u pripremi te radovima donjeg ustroja jer nismo mogli postaviti konstrukciju u planiranom roku. Trebali smo s montažom početi u travnju 2021. ali su transport i montaža prebačeni za kolovoz te se zbog Avaxa ponovno odgodilo za listopad. Inače je ljeti montaža jednostavnija, dani su duži a vrijeme povoljnije, što bi nam osiguralo dvosmjenski rad te bi montaža bila brža i u konačnici za Brodosplit jeftinija. Izvan toga Avax nam je ostao dužan priličan iznos novca i za ostale bravarske radove koju po zakonu, ako ne plate morat ćemo vratiti u brodogradilište -
- ističe glasnogovornik Brodosplita ing Josip Jurišić te dodaje kako im po osnovnom ugovoru nije plaćen ukupni iznos koji pokriva skoro dvije neto-plaće oko 1700 radnika Brodosplita!
Avax kasnio i kasni
- Na sve to idu još i dodatni troškovi zbvog kašnjenja Avaxa od oko šest mjeseci u pripremi stupova da bi mogli montirati konstrukciju, razlika u trošku montaže po zimi u odnosu na ljetno vrijeme kada nema vjetrova, te klizna skala zbog porasta cijene materijala. Da su na vrijeme obavili pripremne radove i bili korektni, Brodosplit danas ne bi bio u predstečaju usprkos višoj sili rata u Ukrajini. Unatoč kašnjenju Avaxa i nepotpisivanja određenih situacija, mi smo svoj dio posla obavili profesionalno i na vrijeme. Hvala Hrvatskim cestama koji su izjavile da će poštivati zakon koji štiti podizvoditelje da dobiju dio novca direktno od investitora - kaže Jurišić. Dodaje kako je na početku projekta, Avax dugo nakon ugovaranja pitao za gradnju jer su kasnili s pripremnim radovima i vrijeme im nije bilo saveznik.
- Bili su tvrdi pregovarači i od nas su dobili jako dobre cijene tako da, iako su na ostalim stavkama, prema našim informacijama, na gubitku dok ne dođe do klizne skale, na našoj stavci su imali razliku u cijeni oko 20 milijuna kuna, dok su ih pripremni radovi na tlu vezani za tu stavku koštali možda par milijuna kuna. Moguće i manje, jer su za pristupne puteve i temelje mosta koristili materijal iz iskopa tunela. Tako da su na našoj stavci jako puno zaradili. Da nije bilo nas s tako dobrim uvjetima, možda im projekt financijski ne bi bio održiv i ne bi ga izgurali do kraja - smatra sugovornik.