Ukrajinska glavna vojna obavještajna uprava (GUR) tvrdi kako u strahu od ukrajinskih pomorskih kamikaza dronova, Rusi namjeravaju potopiti najmanje šest trajekata kod Kerčkog mosta koji spaja Rusiju s okupiranim Krimom. Jedan su već potopili, a kako navode Ukrajinci, upravo rade pripremne radove za potapanje drugog. Na ovaj način pokušavaju osigurati dodatni zaštitni pojas oko mosta, a između potopljenih brodova postavit će zaštitne barijere.
„Nedavni udari na Kerčki most dodatno su pogoršali situaciju za neprijateljsko grupiranje trupa na jugu Ukrajine i izazvali histeričnu reakciju vojnog i političkog vrha Moskve. Kremlj je zahtijevao sve kako bi osigurao objekt, koji je kritično važan za vojnu logistiku ruske okupacijske vojske. Jednostavna mjera zaštite devetnaest kilometara dugog mosta u vidu potapanja trajekata svjedoči o grozničavosti neprijateljskih odluka i intelektualnoj krizi unutar vojno-političkog vrha terorističke Rusije – poručuju ukrajinski obavještajci. GUR je danas podijelio i video uništenja ruskog protuzračnog sustava S-400 u Olenivki na Krimu. Na snimci se vidi ogromna eksplozija. Niz je ruskih radarskih jedinica stacioniranih u ovom području, i čudno je što ni jedna nije uočila dron ni nadolazeće rakete koje su uništile sustav., donosi Slobodna Dalmacija
"Sea Baby"
Most koji je vitalna opskrbna ruta za rusku vojsku na Krimu, uz veliku je pompu pustio u promet Vladimir Putin 2018. godine. Dosad je napadan i s kopna i s mora više puta, a ukrajinske sigurnosne službe prošli su tjedan ustupile CNN-u ekskluzivnu snimku koja prikazuje trenutak kada su ukrajinske snage u srpnju koristile eksperimentalni pomorski dron za napad na most, otkrivajući prvi put detalje o napadu i najavljujući da će uslijediti još takvih napada.
U tom napadu 17. srpnja, oštećeni su cestovni dijelovi Krimskog mosta, a prema ruskim dužnosnicima i ubijeno dvoje ljudi.
Šef SBU-a, Vasil Maljuk, rekao je za CNN da je u zadnjem napadu na most korišteni dron, nazvan "Sea Baby", koji razvijaju od početka rata. Na video snimci vidi se pilotov ekran u trenucima prije nego što se dron od 850 kilograma eksploziva zabio u jedan od betonskih potpornih stupova Kerčkog mosta. CNN-u su ustupljene dvije snimke nadzornih kamera na kojima se vidi trenutak udara jednog drona u cestovni dio mosta, a zatim još jedan udar u željezničku dionicu koji je uslijedio oko pet minuta kasnije iz suprotnog smjera.
"Dronovi na morskoj površini jedinstveni su izum Službe sigurnosti Ukrajine. Nitko od privatnih tvrtki nije uključen. Pomoću ovih dronova nedavno smo uspješno pogodili Krimski most, veliki jurišni brod Olenegorski Gornjak i tanker SIG", kazao je Maljuk. Osim što je most privlačan kao meta zbog svoje vojne vrijednosti kao glavni kanal za opskrbu vojske iz kopnenog dijela Rusije na poluotok, Ukrajincima je iznimno važan propagandni učinak napada budući je riječ o jednom od omiljenih Putinovih projekata.
Otkriveni detalji prvog napada
U najnovijem razgovoru za ukrajinski časopis NV, šef SBU-a Maljuk je otkrio detalje prve cestovne eksplozije na mostu, izvedene 8. listopada 2022., kad je eksplodirao kamion urušivši dvije trake mosta te zapalivši vlak u blizini. Za napad je korišten eksploziv na bazi RDX-a koji je ekvivalentan više od 20 tona TNT-a. Ukrajinci su procijenili da će biti potrebna velika količina eksploziva te su razmatrane brojne opcije za napad. Jedan je prijedlog bio da se eksploziv postavi na teretni vlak, ali je bilo previše ograničenja za prijevoz željezničkog tereta preko mosta. Ubrzo su zaključili da je jedina moguća opcija natovariti kamion eksplozivom, skrivenim na način da ga ruske protumjere uvedene na prilazima mostu ne mogu otkriti.
U početku je sugerirano da se eksploziv sakrije u bačvama s naftom, no postojala je opasnost da to otkrije rendgenski sustav koji se koristi na mostu. Nakon niza pokusa, zaključili su da je najbolje koristiti metalne cilindre napunjene eksplozivom koji su zamijenili središnje osovine za role polietilenske folije, bezopasnog materijala sa širokom komercijalom namjenom.
SBU je testiranjem utvrdio debljinu sloja filma potrebnog za skrivanje eksploziva od carinskih skenera. Maljuk je kazao i kako je prolaz pošiljke iz Ukrajine do mosta bio vrlo kompliciran i da je završen "bez angažmana stranih partnera". Čitajući između redaka, čini se vjerojatnim da je SBU poslao pošiljku preko različitih komercijalnih tvrtki kako bi prikrio njezino podrijetlo i rutu korištenu za prijevoz.
Novaya Gazeta Europe identificirala je jednog od komercijalnih subjekata, nesvjesno uključenih, kao logističku tvrtku iz St. Petersburga, koja je potpisala ugovor za prijevoz 21 tone "polietilenske folije".
Maljuk je natuknuo da je teret bio "pod nadzorom" uključujući korištenje videa tijekom cijelog putovanja.
“Bio je to neopisiv osjećaj. Kad je došlo do eksplozije, toliko smo glasno vrištali jer je unutrašnja napetost bila ogromna”, rekao je Maljuk.