StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetĐIR PO GRADU

Na snagu je stupio novi zakon koji regulira vožnju električnih romobila, a mi smo provjerili koliko ga poštuju građani: izgleda da ga mnogi nisu pročitali niti proučili

Piše Antea Burazin
11. kolovoza 2022. - 10:38

Predzadnjeg dana u srpnju na snagu je stupio novi Zakon o sigurnosti na cestama kojim je, između ostaloga, regulirano pitanje električnih romobila, koji su prema novom zakonu klasificirani kao osobna prijevozna sredstva.

Romobila je na cestama sve više i više, a prije donošenja zakona doslovno se nije znalo “tko pije, a tko plaća”. Kuda se smiju kretati, a kuda ne smiju, koja su im ograničenja na prometnicama, moraju li vozači takve vrste vozila imati neku zaštitu? Sada vozači ovih mahom popularnih prijevoznih sredstava modernog doba više nemaju izliku za kršenje prometnih propisa.

image
Tom Dubravec/Cropix

Počnimo redom. Električni romobili sada su definirani kao osobna prijevozna sredstva bez sjedećeg mjesta, a čiji radni obujam nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW, te koja na ravnoj cesti ne mogu razviti brzinu veću od 25 km/h.

Gurati po pješačkom prijelazu

To bi značilo da se električni romobili koji mogu razviti brzinu veću od 25 km/h te koji imaju jaču snagu motora od propisane zapravo uopće ne smiju kretati po cesti, a predviđena kazna za kršenje ove odredbe iznosi tisuću kuna. Valja napomenuti da takvih “pojačanih” romobila u prodaji ima mnogo, a upitno je koliko se na javnim površinama provode kontrole električnih romobila.

Vozači ovih naprava dužni su prema novom zakonu kretati se biciklističkom stazom ili trakom, a ako toga nema (a znamo da je to u Splitu rijetkost), mogu se kretati površinama namijenjenima za pješake, kao i u zonama smirenog prometa. Sve to pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu.

image
Tom Dubravec/Cropix

Tek onda kad nema ni biciklističke staze ni površine za pješake, ovim je električnim napravama dopušteno stupiti na županijsku, lokalnu i nerazvrstanu cestu na kojoj je ograničenje brzine do 50 km/h, pod napomenom da se moraju kretati uz desni rub kolnika.

Može i po sredini

Prilikom prelaska preko pješačkog prijelaza ili kolnika moraju zaustaviti vozilo i gurati ga. Ako su vozači romobila u skupini, moraju se u vožnji kretati jedan iza drugoga. Noćna vožnja posebno je regulirana, odnosno vozači trebaju imati reflektirajuće prsluke, odjeću ili oznaku, kao i upaljeno jedno prednje svjetlo bijele boje i jedno crveno stražnje svjetlo, što vrijedi i u slučaju smanjene vidljivosti tijekom dana.

image
Tom Dubravec/Cropix

Ako vozač, pak, vozi nedopuštenom dionicom i ne poštuje ostala propisana prometna pravila, kazne iznose tisuću kuna. Upola manje platit će oni koji na biciklističkoj stazi voze u suprotnom smjeru te oni koji se ne drže pravila vožnje jedan iza drugoga u skupini.

Na početku inspekcijske ture u hvatanju “ilegalaca” na romobilu zamijetili smo da vozači ovog prijevoznog sredstva koje je preplavilo ulice očigledno nisu pročitali novi zakon, ili ga barem nisu detaljnije promotrili. Većina ih “ne šljivi” odredbu o obaveznom nošenju kacige, što je najčešći prekršaj koji smo zamijetili.

Nepropisan prelazak preko pješačkog prijelaza drugi je najbrojniji prekršaj. Mahom su vozači “odvozili” preko zebre, a novi zakon jasno nalaže zaustavljanje romobila i prelazak preko zebre gurajući ga. Uočili smo i one koji istodobno krše zakon i drže ga se, tako što imaju kacigu, ali nepropisno prelaze preko zebre, ili obrnuto – po propisu prelaze cestu, ali nemaju kacigu.

image
Tom Dubravec/Cropix
image
Tom Dubravec/Cropix
image
Tom Dubravec/Cropix

Jedan mladić koji je vozio po cesti učinio je znatno opasniji prekršaj. Umjesto desnog ruba kolnika, držao se lijevog, a zatim je sebe i ostale sudionike doveo u još veću opasnost tako što se “premjestio” na sredinu kolnika. 

image
Tom Dubravec/Cropix
image
Tom Dubravec/Cropix
image
Tom Dubravec/Cropix
image
Tom Dubravec/Cropix
image
Tom Dubravec/Cropix
image
Tom Dubravec/Cropix
image
Tom Dubravec/Cropix
image
Tom Dubravec/Cropix
image
Tom Dubravec/Cropix
image
Tom Dubravec/Cropix
image
Tom Dubravec/Cropix
image
Tom Dubravec/Cropix
20. travanj 2024 01:05