Poslala sam zastupničko pitanje ministru Ćoriću o 52,2 milijuna kuna potpora dodijeljenih Rimcu za homologaciju Nevere. Svi su rokovi probijeni, homologacija nije izvršena, a očito nikome osim Radničkoj fronti nije bitno na što se novac troši kad se radi o medijskim i političkim liblinzima, piše Slobodna Dalmacija.
Prije nego što nastavimo, da objasnimo: zastupnica koja je postavila pitanje je Katarina Peović, a svoje birače zastupa u Saboru Republike Hrvatske; ministar Ćorić kojemu je postavila pitanje je Tomislav Ćorić, ministar gospodarstva i održivog razvoja u Vladi Republike Hrvatske; Rimac je Mate Rimac, hrvatski inovator i poduzetnik, osnivač i direktor tvrtke Rimac Automobili; Nevera je električni sportski automobil koji proizvode Rimac Automobili; Radnička fronta je politička stranka na hrvatskoj ljevici čija je članica i Katarina Peović; 52,2 milijuna kuna nepovratna su sredstva odobrena tvrtki Rimac Automobili za razvoj Nevere posredstvom Hrvatske agencije za malo gospodarstvo, inovacije i investicije, u nastavku teksta HAMAG-BICRO.
FRONTI NA METI
Nije tajna da Radnička fronta ne voli Matu Rimca. Blago rečeno. On za njih predstavlja sve ono najgore što kapitalizam nudi. Baš sve. U više su navrata javno istupali protiv mladića rođenog u Livnu pokušavajući uvjeriti medije da mu prestanu tepati. Nisu uspjeli. A jako su se trudili.
Redovito spominju i poduzetnikova oca Ivana Rimca, kojega nazivaju HDZ-ovim privatizacijskim tajkunom. Osuđivanim zbog gospodarskih malverzacija. Spominju i mnoge dosadašnje Rimčeve "medijski napuhane" e i milijune kojima se barata kao da su pijesak. Ni grabež za zemljište u Svetoj Nedelji, gdje Rimčeva tvrtka ima sjedište, ne propuštaju spomenuti.
No, posljednji istup čini se najkonkretnijim. Prozvana je u njemu i vlast, odnosno HAMAG-BICRO, a optužba uopće nije bezazlena. Niti je ideološki obojena.
– Prema našim informacijama, homologacija nije izvršena iako je prilikom predstavljanja Nevere spominjano da se ide za "globalnom homologacijom", što god to značilo – za "Slobodnu" govori Katarina Peović.
Na stranicama Rimčeve tvrtke, dodaje saborska zastupnica, nema nikakvih informacija o isteku roka za homologaciju. A o tome ne javlja ni HAMAG-BICRO.
– Rok je istekao, a o tome se šuti. Posebno je zanimljivo da je jednom već bio pomaknut pa smo se odlučili obratiti ministru Ćoriću s pitanjem o rezultatima tog projekta. Napominjemo da se, uz homologaciju, u projektu navodi da bi se do 30. lipnja 2020. godine, što je poslije pomaknuto na 30. lipnja 2021. godine, trebali ostvariti i poprilično bajkoviti ciljevi – kaže Katarina Peović.
VISOKI CILJEVI
Podsjeća i koji su to ciljevi: povećanje prihoda od prodaje novih proizvoda za tržište od 822 posto, povećanje ulaganja poduzeća u područjima "promet i mobilnost" i "energija i održiv okoliš" u odnosu na prošlu godinu za 620 posto, povećanje dobiti za 1931 posto, povećanje broja zaposlenih za 413 novih radnika, povećanje izvoza za 904 posto i povećanje ukupnog prihoda za 741 posto.
– Svjesni smo da se cijeli Rimčev poslovni model temelji na lažnim obećanjima i "hajpanju", i nemamo problema s tim da on takve priče prodaje privatnim ulagačima, ali u poslovanju s državom i upravljanjem zajedničkim novcem, koji u državnu blagajnu dolazi iz krvavog rada naših radnika, očekujemo odgovornost svih aktera – zaključuje perjanica Radničke fronte.
Iz Rimčeve tvrtke još uvijek nam nisu odgovorili na pismeni upit poslan u srijedu 13. listopada. Pitanje je bilo jednostavno:
"U kojoj je fazi provedba državne potpore koju je u iznosu od 52,2 milijuna kuna 2018. godine dobila tvrtka Rimac Automobili d.o.o. i kako komentirate tvrdnje saborske zastupnice Katarine Peović da su svi rokovi prošli i da ništa od ugovorenog nije ostvareno?"
Odgovor smo zato dobili iz HAMAG-BICRO-a. U njemu stoji kako tvrtka Rimac Automobili d.o.o. projektom KK.01.2.1.01.0040 namjerava razviti i homologirati električni superautomobil koji će predstavljati novitet na globalnom tržištu. Piše i kako će nakon završetka projekta proizvod biti na TRL 8 razini tehnološke spremnosti za komercijalizaciju na globalnom tržištu.
"Cilj stvaranja vlastitog inovativnog proizvoda je ponuditi tržištu jedinstveni proizvod čije je globalno tržište u trenutku prijave projekta procijenjeno na 1,036 mil. USD godišnje te će uspješnim završetkom projekta tvrtka biti spremna za komercijalizaciju supersportskog automobila, kao i baterijskih paketa i infotainment sustava", precizno se navodi u dopisu koji smo dobili iz HAMAG-BICRO-a.
KRIVA JE PANDEMIJA
Dodaju i kako je "korisnik izvijestio da je izvršio sve glavne projektne aktivnosti Razvoj i homologacija supersportskog električnog automobila C2 i Nabavka nematerijalne imovine osim homologacije automobila, što predstavlja finalnu fazu provedbe projekta."
Dakle, homologacija nije gotova, baš kako je i rekla Katarina Peović. Ugovorena je 2018. godine, s naznakom da će projekt trajati 36 mjeseci. A tada je naglašeno i da je to dosad najviši iznos odobrenih sredstava za neki projekt.
Krivac za nezavršenu homologaciju je pandemija. Tako im je rekao Rimac. Pa su mu odobrili produljenje.
"Korisnik je dana 22. 7. 2021. dostavio zahtjev za produljenje trajanja projekta do 30. 6. 2022., a s čime su se složili HAMAG-BICRO (PT2) i Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja (PT1). Razlog traženog produljenja je nemogućnost dovršenja homologacije vozila zbog otežanih uvjeta uslijed pandemije COVID-a 19", stoji u priopćenju iz HAMAG-BICRO-a poslanom Slobodnoj Dalmaciji
Ukupna vrijednost ugovorenog projekta je 128.642.021,95 kuna, a od odobrenih 52.226.456,66 nepovratnih kuna dosad je Rimac Automobilima isplaćeno 41.760.999,25 kuna.
"Za troškove plaća isplaćeno je 17.412.372,84 kn, za troškove nabave 21.800.025,94 kn (od čega najveći dio za nabave razvoja aktivne i pasivne sigurnosti, savjetodavnih usluga za razvoj šasije, materijal za izradu automobila i razvoj MC kontrolera za pogonski sustav i CAD licence), dok je za neizravne troškove isplaćeno 2.548.600,47 kuna. Privatni doprinos korisnika do ovog trenutka iznosi minimalno 51.041.221,40 kuna", stoji na kraju dopisa.
Neslužbeno, nitko u HAMAG-BICRO-u ne sumnja u Matu Rimca. Uvjereni su da su novac dali u prave ruke i da će homologacija biti završena do novoga roka.
PRAZNA PRIČA
Katarina Peović uvjerena je da je to prazna priča. Još jedna iz zbirke praznih priča s Matom Rimcem kao glavnim akterom.
– Pisali smo mi i o dodjeli 1,5 milijardi kuna tvrtki Project 3 Mobility d.o.o., novoj Rimčevoj firmi koja bi, kao, trebala razvijati autonomne automobile, a i dalje nema podignutu ni web-stranicu – cinično će Katarina Peović.
Za kraj, još jednom daje opasku medijima da smanje malo doživljaj oko svoga liblinga:
– Mistificiranje novih tehnologija omogućilo je da čitava Hrvatska povjeruje da Rimac može ono što ne može nijedna kompanija na svijetu.
I, da, umalo zaboravismo. Ministar Ćorić još joj nije odgovorio, piše Slobodna Dalmacija.
Zaboravljena afera u Svetoj Nedelji
Katarina Peović tvrdi da Radnička fronta praktički jedina u zemlji ne zaboravlja Rimčevu aferu s pogodovanjem kod dodjele zemljišta u Svetoj Nedelji.
– U zapisnicima sjednice Gradskog vijeća Svete Nedelje izričito stoji da je HDZ-ova vijećnika Halužana osobno zvao Ivan Rimac da bi se ubrzao i riješio postupak dodjeljivanja zemljišta.
Halužan je na sjednicama prenio Rimčeve prijetnje o odlasku poduzeća iz Svete Nedelje, ali i detaljno opisao odnose između Grada i Ministarstva državne imovine u postupku rješavanja pravnih pitanja. Iz njegovih je riječi vidljivo da nikada nije bilo pitanje hoće li se zemljište dati Rimcu, nego samo koji je pravni način da se to provede – podsjeća Peović.
Saborska zastupnica tvrdi i da je nakon svega gradonačelnik Svete Nedelje zatražio brisanje rečenice u kojoj se spominje prezime Rimac zbog negativnog konteksta i mogućeg imputiranja da je natječaj namješten.
– Ishod svega je da će Rimac za zemljište od 200.000 četvornih metara Svetoj Nedelji godišnje plaćati 20.000 kuna. Za usporedbu, prosječna cijena najma stana od 60 kvadrata u Zagrebu iznosi 568 eura mjesečno, odnosno 6816 eura godišnje – kaže Katarina Peović.