Nema sumnje da se prethodno sve s pažnjom planiralo i precizno dogovorilo: pratile su se lokalne vremenske prilike na gradilištu i u skladu s njima podešen je dolazak resornog ministra Olega Butkovića, pa Josipa Škorića, direktora Hrvatskih cesta, i Nikole Dobroslavića, dubrovačkog župana, ali i Tomislava Debeljaka, vlasnika splitskog brodogradilišta.
Postavljene su bile i kulise: dvije velike dizalice trebale su te srijede visoko podignuti posljednji segment – dug 84 metra i težak 363 tone – čeličnog raspona mosta Ston, pa ga onda zavariti u zraku za već prethodno montirane sekcije.
Radi se o mostu u tijesnom i plitkom kanalu, pisalo se već dosta o tomu: dugom 485 i visokom 40 metara, koji izravno povezuje dva tunela, Polakovicu i Supavu, svaki dulji od 1200 metara. Najsloženiji je to dio stonske obilaznice, jedine dionice pristupnih cesta pelješkom mostu i novih prometnica kroz poluotok koja neće biti dovršena do sezone, već tek krajem godine.
Izvođač radova oko Stona grčka je tvrtka”Avax”, naručitelj posla su Hrvatske ceste, najvećim dijelom plaća Europska unija, a Grci su za podizvođača metalne konstrukcije mosta među tunelima izabrali “Brodosplit”. Unatoč ranijim razmiricama oko višemjesečnog rastezanja rokova dovršetka posla na mostu – između “Avaxa” i “Brodosplita” – osvanula je nekidan sunčana srijeda, stigli su svi uvaženi gosti i pripremili govore, novinari su upalili diktafone, a snimatelji kamere.
Naravno, kako “duh puše gdje hoće”, tako se usred bijela dana vjetar podigao i u Stonskom kanalu – gdje je uvijek kao pokraj otvorenih vrata – ometajući zamišljenu feštu. Umjesto maksimalno podnošljivih pet metara u sekundi, refuli su bili nešto brži, što bi ovješenu čeličnu sekciju goleme površine i mase bilo natjeralo na opasan ples, pa se fanfare nisu ni oglasile.
Događa se, viša sila, vjetar se vezat ne može i skup se neslavno raspustio. Nema veze, bit će bolje drugi put. Ali...
Ali “Brodosplit” je na svom profilu na Facebooku dodao neočekivanu varijablu u ionako složenu jednadžbu. U najkraćem: “Podizanje zadnjeg segmenta krenut će čim se ispune uvjeti; prvenstveno sigurnosni uvjeti i povoljne vremenske prilike te, sukladno ugovoru, izdavanje garancije plaćanja od grčkog Avaxa.”
Spominje se navodni iznos od oko milijun eura na garanciji.
Evo što o svemu kažu Hrvatske ceste:
”Sukladno planu izvođača radova, most Ston trebao je biti spojen, što nije bilo moguće zbog vremenskih uvjeta. Naime, za njegovo podizanje ne smije puhati vjetar više od pet metara u sekundi, a na lokaciji je vjetar bio iznad osam metara u sekundi. Most će biti spojen čim se steknu povoljni vremenski uvjeti za izvedbu podizanja zadnjeg segmenta.”
A garancija, “Brodosplit”, “Avax” i objava na Facebooku?
”Što se tiče Facebook objave Brodosplita, ne bismo je komentirali, budući da je gospodin Debeljak sam potvrdio pred medijima na gradilištu kako se segment ne može podići isključivo zbog vremenskih uvjeta.
Naručitelj (Hrvatske ceste) nema uvida u poslovne odnose između izvođača i njegovih dobavljača ili pružatelja usluge, kako po pitanju odredbi njihovih ugovora, tako i po pitanju reguliranja međusobnog poslovnog odnosa. Obaveza Naručitelja je da putem svojih službi prati kvalitetu i dinamiku izvođenja radova, temeljem čega se izvođaču ili podizvođaču plaćaju situirani iznosi za izvedene radove, koje je do sada Naručitelj uredno i u predviđenom roku platio, kako Avaxu tako i Brodosplitu, a sukladno ovjerenim pristiglim situacijama (situacija izvedenih radova).”
Iz Hrvatskih cesta poručuju da u ovom trenutku izvođač ima sklopljen ugovor s četiri podizvođača, a to su: “Brodograđevna industrija Split”, COLAS, “Inženjering georad” i IPZ iz Zagreba. Za ugovorne odnose, HC nas upućuje na “Avax”, “koji je nominirao svog podizvoditelja i s njim ušao u poslovni odnos”.
”Naručitelju je bitno da sve tvrtke izvedu radove u okviru tražene kvalitete, ugovorene cijene i rokova, te se u tom dijelu ne smije pojaviti šteta. Ako postoje problemi između poslovnih partnera (izvođača i njegovih dobavljača/pružatelja usluge), njih ne može rješavati Naručitelj. Za to postoji pravni sustav u RH, te ako netko trpi štetu treba je rješavati u okviru zakona koji uređuju ugovorne odnose.”
Drugim riječima, HC – kao naručitelj posla, da ne kažemo investitor, ne želi se petljati u odnose izvođača i podizvođača, a u slobodnom prijevodu: bude li štete i neopravdanih kašnjenja, pritisnut će “Ceste” grčke izvođače.