Nakon što je Goran Aleksić iz Udruge Franak gostovao na N1 televiziji i komentirao milijunsku prijevaru koju su izvele leasing kuće te izjave guvernera HNB-a Borisa Vujčića i šefa Hanfe Ante Žigmana, stižu i reakcije iz Dubrovnika.
- Guverner zna da su banke ugovarale upravo takve kamate u svim kreditima. Svi ugovori potpisani prije 2013. sadrže nezakonite kamatne stope - rekao je Aleksić.
Barata se iznosom od oko 700 milijuna kuna koje su banke zaradile na kamatnim stopama u najnovijoj krizi.
Poduzetnici koji su u kreditima u Hrvatskoj u velikim su problemima i prema svemu što iznose, još dugo iz njih neće isplivati. Mnogi su prijevoznici kupili vozila na leasing, prošlu godinu nisu radili niti mjesec dana, a ovogodišnja sezona ne može pokriti njihove rate kredita i osnovne životne troškove.
Vesna Lukić, voditeljica regionalnog ureda Udruge Glas poduzetnika, prije šest godina je osnovala tvrtku - turističku agenciju i tvrtku za povremeni prijevoz Unique collection. Unajmili su tada poslovni prostor, u najboljim danima imali petero zaposlenih, a baš u vrijeme zahuktavanja pandemije na leasing su uzeli i dva luksuzna vozila za prijevoz putnika jer su svi pokazatelji govorili da će im se ulaganje i više nego isplatiti.
Danas dijele sudbinu velike većine poduzetnika koji žive od svoga rada, ali posla nema ili ga nije bilo dovoljno da bi pokrili zaduženja zbog poslovnih ulaganja.
– S ovim što je sada izašlo na vidjelo, s nepravilnostima u radu banaka, još jednom svjedočimo koliko su upravo banke te koje kontroliraju sve u Republici Hrvatskoj – istaknula je Lukić.
– Na početku pandemije Hanfa je sama tražila pomoć od Vlade i dala naputak da se izađe ususret privatnom sektoru regulacijom kamatnih stopa na naše kredite i na naše moratorije. Sami naši moratoriji, koje su banke potvrđivale na samom početku pandemije, bili su praksa koja vrijedi valjda samo u Republici Hrvatskoj, jer dobro znamo da moratorij znači da se zaustavljaju apsolutno sve naplate, a kod nas se na moratorij plaća dodatna kamatna stopa koja je, što se tiče povremenog prijevoza, iznosila između 18 i 36 posto – pojašnjava ovaj apsurd Vesna Lukić.
- Ovo sad je još super što će biti za dva mjeseca. Osobno, mi smo ostali bez mjera, prvo zbog procijepljenosti, pa zbog prometa, što je naprosto smiješno jer nismo ostali bez mjera zbog prihoda, nego prometa. Čim je pao za 1 posto, izgubili smo mjere, i to nakon što se godinu i pol dana nije radilo, a obveze smo morali podmirivati. Ovih dva i pol mjeseca ovogodišnje sezone nije dovoljno da se preživi mjesec, a kamoli da se preživi zima ili da se očekuje od nas da uđemo spremni u iduću sezonu – naglasila je Lukić.
- Sad nas je i poskupljenje cijene goriva dodatno utopilo. Dosta smo i sami sebi krivi jer smo prihvaćali niže cijene, ali to je već druga tema. U svakom slučaju, osuđujemo sve to što banke rade. I za vrijeme pandemije su radili što im padne na pamet i čini se da je nemoguće dobiti bitku protiv banke. Naša vlast postoji da pomogne banci, a ne našim građanima – zaključila je Vesna Lukić.
Malo je reći da su prijevoznici bijesni i da ima jako puno onih koji se osjećaju (i jesu) izigrani. Jedan od njih je naš sugrađanin, otac obitelji u kojoj supruga ne radi i kojemu je mjesečna rata za leasing vozila preko 7000 kuna.
- Stjerani smo u kut. Morao sam prodati vozilo jer lani skoro ništa nisam radio. Možda mjesec i pol dana. Ove godine je bilo malo bolje, ali nedovoljno. Nitko nije stao u našu zaštitu. Imali smo moratorij par mjeseci i samo su nam povećali rate! Kad je prošao moratorij, ko te šiša! Morao sam otići u inozemstvo da bih mogao pokriti troškove, jer u Dubrovniku s plaćom od 5-6 tisuća kuna ne mogu pokriti ratu kredita i prehraniti obitelj. Bili bismo gladni ili bih morao krasti. Napravio sam što sam mogao. Država je davala 4000 kuna pomoći, ali meni to nije značilo ništa jer je uvjet bio cijepljenje, a prethodnih godina zarađivao sam puno više od 4000 kuna mjesečno. Meni to nije bila pomoć – ističe naš sugrađanin. – Vidjet ćemo što će biti dalje – najavljuje, već lagano pred pucanjem živaca.