Fotografije šibenske vatrene kalvarije izazivaju snažne emocije. Sažaljenje zbog straha i patnji kroz koje prolaze stanovnici od Vodica do Rasline i bijes zbog činjenice da će nam vatrogasci opet biti heroji za jedan dan. Vlasti tvrde da je za protupožarnu sezonu sve spremno, a o 11 vatrogasnih aviona leti njih 8 - četiri Canadaira 415 i četiri AirTractora 802. Stoga je i fotografija našeg kolege Nikše Stipaničeva, prenesena na Facebook grupi VatrogasciRH193 izazvala snažne emocije, piše Slobodna.
Fotografija prikazuje prikazuje kanader u punom požarnom naletu, dok mu iz desnog motora suklja plamen. Dramatična fotografija nastala je u trenutku izbacivanja vodene bombe, a plameni jezici iz avionskog motora dobro su vidljivi na pozadini od gustog crnog dima koji je zamračio nebo.
Kvar na samo jednom kanaderu u ovom trenutku ne bi predstavljao samo gubitak četvrtine raspoloživih kanadera, nego bi za posljedicu imalo još izgorenih kuća, možda i izgubljenih ljudskih života.
Srećom, fotografija odražava samo taj jedan trenutak, možda sekundu ili dvije u kojima je i tehnika "zakašljala" uslijed nenormalnih atmosferskih uvjeta - zraka punog čađe i iskri kroz kojeg je prošao motor na krilu koje je u desnom zaokretu bilo bliže plamenu. Vidjeli ste sigurno već negdje i na cesti, naročito kod mladih bajkera, kad im iz "auspuha" sukne plamen dok se "gasiraju".
Ono što je mladom bajkeru fora, starijima je samo buka koju je uzrokovao mladić koji nije znao podesiti paljenje. Recimo da se nešto slično dogodilo i na ovoj fotografiji. Jer, vjerovali ili ne, mlazni motor kanadera u smislu sagorijevanja funkcionira isto kao i četverotaktni motor vašeg automobila. Ima usis, kompresiju, sagorijevanje i ispuh, samo što se ovi procesi u mlaznom motoru ne smjenjuju u vremenu nego se kontinuirano odvijaju u turboelisnom motoru Pratt&Whitney 123 AF kojima su opremljeni kanaderi ovog tipa.
Motor funkcionira tako da na prednjoj strani kompresorska turbina sabija zrak u gorioniku. Gorivo i komprimirani zrak čine gorivu smjesu koja se širi a njen mlaz pokreće turbinu koja je preko reduktora povezana s elisom. Iako su putnici našeg nacionalnog avio prijevoznika pomalo sumnjičavi kad sjednu u avion s dvije velike elise, treba znati da su ovakvi turbo-elisni motori, slični ovome na kanaderu, efikasniji na malim i srednjim visinama i brzinama nego što bi to bio jednako snažan mlazni motor bez elise.
Radi se o provjerenim i robusnim motorima, no kanaderi lete pod velikim opterećenjima i u uvjetima kad je zrak pun pepela, čađe, djelomično sagorjelih iskri, pa kad one prođu kroz motor, nije baš ni čudno što se na trenutak dogodi isto što i na "auspuhu" mladih bajkera. No za razliku od njih, posada kanadera i avio-mehaničari pregledat će stanje motora i aviona prije i poslije svakog leta. Bio je to samo trenutak, jedna u nizu fotografija nakon kojih se plamen više nije vidio, a za naše leteće heroje "just another day at the office".