StoryEditorOCM

Dogodine dovršenje nacrta za dva mega projekta: Kinesko-švicarski konzorcij gradio bi mostove u Slanome i Zatonu

Piše Jadran Kapor
1. travnja 2023. - 06:51

U tjednu pred nama najavljeno je otvorenje posljednjih kilometara stonske obilaznice, odnosno spojnice Jadranske magistrale (D-8) i nove brze ceste prema Pelješkom mostu. Dok pišemo ovaj tekst, traje izdavanje posljednjih dozvola za ovu prometnicu, a od inženjera i vodstva Hrvatskih cesta ekskluzivno doznajemo da su već izrađeni idejni nacrti za budući most. U planu su zapravo dva, kaže nam visoki izvor iz Hrvatskih cesta.

- Prvi i tehnički zahtjevniji projekt je most preko ulaza u uvalu Slano. Kad taj projekt krene u izgradnju, rješavat ćemo i promet kroz Zaton. U oba slučaja se inicijalno razmišljalo o tunelima, ali je ta ideja vrlo brzo odbačena zbog konfiguracije obalnog terena. Zato u obje varijante idemo na izgradnju mosta - kaže naš izvor i otkriva tehničke detalje.

image

Vizual budućeg izgleda mosta Slano

Zbog vlasničkih odnosa, u ovom trenutku još nije riješeno tehničko pitanje zapadnog priključka obilaznice Slano. Prijepor se vodi oko toga hoće li se iskoristiti spojnica magistrale i ceste prema Slađenovićima ili će petlja za pristupnu cestu biti napravljena na već postojećem "slijepom" raskrižju koje lijevo i desno trenutno ne vodi nikamo. Desni skretač na tom dijelu magistrale već je napravljen, pa bi cestu samo trebalo "vratiti" na prometnicu koja od Slađenovića vodi prema hotelu Osmine. Na raskrižju te ceste ulazit će se na most.

- Projekt apsolutno vodi računa o plovnom putu prema ACI marini i prema rivi u Slanome. Visinom od 40 metara osigurat ćemo da i najveće jahte slobodno mogu uploviti - kaže naš izvor. Nakon mosta, u pravcu Dubrovnika, most će se spojiti na zavoj Jadranske magistrale iza koje slijedi ravnica ispod Majkova, odnosno iznad Ratca. Takav će projekt značajno ubrzati i ponešto skratiti put prema Dubrovniku, ali će i Slano dobiti na vrijednosti jer više neće biti tranzitno mjesto. S mosta gledano, bit će to, uz most kod Skradina, jedan od najljepših cestovnih vizura na Jadranu.

Šansa za KBSZ

- Ne radi se samo o tome da će vozači uštedjeti 5 do 10 minuta vožnje. Ovdje se u prvom redu radi o sigurnosti prometa u okolici Slanoga gdje su u više navrata zabilježene prometne nesreće sa smrtnim posljedicama, kako na samom ulazu u Slano, tako i na njegovim prilazima - kažu naši izvori u Hrvatskim cestama.

image

Vizual budućeg izgleda mosta Zaton

U tijeku su već i preliminarni razgovori o financiranju projekta koji ovog puta ne može računati na sredstva EU. Izgradnja i financiranje ići će preko međunarodnog natječaja. Za posao je zainteresiran kineski W.T.F Construction Ltd. iz Tianjina, sedmog najvećeg grada u Kini smještenog u dnu zaljeva Bohajskog mora.

Kinezi su zanimanje za ovaj projekt iskazali u zajedništvu s jednom kantonalnom bankom iz Švicarske, pa su već osnovali zajednički konzorcij Kantonal Bank Suisse - Zun jing (KBSZ). Sudeći već i po akronimima, a još više po aktualnim globalnim političkim trendovima, švicarsko-kineski konzorciji nema baš bogzna kakve šanse da dobije posao negdje na europskom tržištu, no možda je njihov interes i znak ljepših vremena. Zamolili smo naš izvor iz Hrvatskih cesta za vizuale ovog projekta koji službeno nosi radni naziv "Most i obilaznica Slano". Međutim, kako projekt još nije javno komuniciran, a to se uvijek prepušta resornom ministru ili premijeru, objava nacrta dovela bi do istrage koja vjerojatno ne bi lijepo završila.

Usko grlo

- Prerano je govoriti o financiranju i radovima jer nakon idejnog projekta treba napraviti i izvedbeni koji se tek počeo raditi i neće biti gotov najmanje do 1. travnja iduće godine - kaže naš pouzdani izvor.

Isto vrijedi i za most preko ulaza u Zaton. Za njega još ne postoji ni idejni nacrt, ali je plan razrađen. Ono što se njegovom izgradnjom želi postići jest izbjeći "gradski" promet kroz Zaton gdje je ograničenje brzine 50 kilometara na sat zbog velikog broja bočnih priključaka i pješačkih prijelaza.

Gledano sa zapada, a s te se strane danas sve promatra, Jadranska magistrala bi, nakon nizbrdice iza crpke Croduxa, skrenula blago desno, prema zapadnom rtu na ulazu u Zaton. Trasa buduće ceste je do tu nenaseljena ali prolazi kroz visokovrijednu borovu šumu, što bi moglo dovesti do lokalnih prosvjeda. Sa zapada, most bi se pružao preko ulaza u Zaton gdje bi na drugoj strani kopno dodirnuo na južnom obodu naselja Štikovica prema plaži Tri brata.

Oba mosta, onaj u Slanome i ovaj u Zatonu trebali bi, rečeno nam je, biti lučne konstrukcije. Živi bili pa vidjeli.

Nikola Knežić protiv projekta: “To je loš vic i glup plan”

- Istina je da se o gradnji tog mosta već odavno razmišlja, ali mi smo u Primorju protiv takvih planova. Takav most ne bi samo nagrdio vizuru Slanog nego bi poremetio život kompletnog primorja - kaže načelnik Općine Dubrovačko primorje Nikola Knežić. Za njega je planirana izgradnja mosta kod Slanoga samo glup vic državnih cestara. Napominje da pravi prometni problemi nastaju 20-tak kilometara istočnije, u Zatonu.

- Ako se već žele baviti takvim stvarima, onda bi ga doista tamo trebalo napraviti. Danas je u Zatonu 5 pješačkih prijelaza, a neće proći dugo pa će ih biti deset. Zaton je već odavno usko grlo koje značajno usporava put do Dubrovnika - slaže se Knežić.       

Hrvatske ceste bez komentara

Direktor Hrvatskih cesta nije za Dubrovački ni potvrdio ni demantirao vijest o planovima za izgradnju dvaju mostova. Čini se da Josip Škorić još uvijek ljut zbog načina na koji smo prenijeli reakciju ovdašnjeg stanovništva na vijest da će se do Zračne luke graditi dvotračna cesta. Reakcija je doista bila ponešto omalovažavajuća i u tom smislu uvredljiva, pa je ovdje nema smisla ponavljati. Škorić se ljuti s pravom i zaslužuje ispriku, ali stanovnici Komolca i dalje ne žele vijadukt iznad svojih glava.

                                                                  

25. studeni 2024 12:21