Kad na kućnu adresu stigne pismo s naslovom "Vansudska opomena prije pokretanja sudskog postupka", a unutra podaci o neplaćenoj kazni za parking te spomen nekog odvjetničkog ureda, većinu trenutačno uhvati grč u želucu, a mnogi bez previše razmišljanja automatski i plate.
I to je u redu - parkiranje treba plaćati - no slučaj jednog našeg čitatelja pokazuje kako ipak treba pažljivo pročitati sve što u toj kuvertici piše i dobro promisliti ne pokušava li se ovdje netko o vas malo i "ogrebati", piše Jutarnji list.
Naš je čitatelj jedan od brojnih potrošača koji je primio obavijest od istarske tvrtke K.P.V. Koncept - obraćaju mu se jer su kao kancelarija ovlašteni za naplatu potraživanja za neplaćenu uslugu Zagrebparkingu te od njega traže da podmiri 7,96 eura na ime kazne odnosno dnevne parkirališne karte te - pazi sad ovo - još 95 eura za uslugu prikupljanja podataka i 22,50 eura administrativnih troškova.
Ove posljednje dvije naknade trošak su rada K.P.V. Koncepta i za 14 puta premašuju iznos dnevne parkirališne karte, što je našem čitatelju u startu bilo sumnjivo pa ih je odbio podmiriti.
I dobro je izabrao - u Zagrebparkingu, naime, potvrdili su nam kako tvrtku K.P.V. Koncept doista koriste od 2017. godine, ali za specifične situacije.
"Usluge se koriste isključivo za potraživanja od korisnika koji nemaju registrirano vozilo u RH, budući ZGH u ovom trenutku nema načina samostalno utvrditi podatke vozača ili vlasnika stranih vozila. Po informacijama koje imamo, i drugi gradovi iz istog razloga koriste usluge ove tvrtke", potvrdili su nam iz Holdinga.
I doista, naš je čitatelj kaznu dobio za službeno vozilo registrirano na tvrtku izvan Hrvatske te sa stranim registracijama, a na internetu pronalazimo mnogo drugih slučajeva stranaca iz Slovenije, Austrije i Njemačke koji godinama od K.P.V. Koncepta dobivaju izvansudske opomene za neplaćeni parking nakon što su ih za to ovlastile jedinice lokalnih samouprava s kojima tvrtka surađuje.
Osim Zagreba, to je Opatija, a u prošlosti je bilo slučajeva i u Biogradu.
Uz pomoć K.P.V. Koncepta su domaće jedinice lokalne samouprave tako doskočile problemu kako kazne za neplaćeni parking naplatiti od stranih državljana, što im samima nije pošlo za rukom jer službenim putem, tvrde, ne mogu doći do osobnih podataka vlasnika vozila.
Pruža pravnu pomoć
No, je li normalno da trošak te usluge za 14 puta premašuje iznos duga?
Marko Kuzmanović, odvjetnik koji stoji iza tvrtke K.P.V. Koncept, pojašnjava nam kako tvrtka jedinicama lokalne samouprave pruža specijaliziranu pravnu pomoć u prikupljanju osobnih podataka o vlasnicima stranih vozila, u suradnji sa stranim odvjetničkim uredima te uz poznavanje stranog prava i komunikaciju na stranim jezicima.
"Administrativni i materijalni troškovi nastaju iz jedinog osnovnog razloga, a to je neispunjenje ugovorne obveze vlasnika vozila, koje je on dužan snositi temeljem zakonskih odredbi o obveznim odnosima koje reguliraju neispunjenje ugovornih obveza. Dakle, za sve navedene troškove, odnosno za štetu, kriv je i odgovoran isključivo dužnik, odnosno vlasnik vozila koji prvo nije podmirio satnu, a potom ni dnevnu kartu", kaže Kuzmanović i pojašnjava kako se troškovi temelje na tarifama koje reguliraju rad odvjetnika te pristojbama i materijalnim troškovima nastalim u procesu.
"Budući da je sam iznos duga relativno nizak, taj trošak je postotno višestruko veći od samog dugovanja, ali u pravilu se uvijek radi o tarifama minimalno propisanim iznosima", tvrdi Kuzmanović koji ne želi otkriti s koliko trgovačkih društava tvrtka surađuje, ali kaže kako je riječ o "većem broju".
Pitamo ga i jesu li potrošači formalnopravno uopće dužni podmiriti administrativne troškove njegove tvrtke, posebno s obzirom na to da ih je za pribavljanje osobnih podataka unajmilo trgovačko društvo, a ne potrošač.
Osim toga, slučaj našeg čitatelja ukazuje da je moguće dug platiti direktno Zagrebparkingu bez plaćanja dodatnih troškova, a slično nam i službeno potvrđuju iz Zagrebačkog holdinga.
"Bitno je napomenuti i da svaki korisnik usluge parkiranja na javnim parkiralištima na području Zagreba može u bilo kojem trenutku, bez dodatnih troškova, platiti uslugu parkiranja putem kanala prodaje podružnice Zagrebparking. Način podmirivanja jasno je istaknut na izdanoj dnevnoj parkirališnoj karti koju korisnici zateknu ispod brisača svog vozila, i to na hrvatskom, engleskom i njemačkom", stoji u odgovoru iz kojega jasno proizlazi da je za podmirenje kazne dovoljno platiti samo iznos dnevne parkirališne karte.
Nema pravne osnove
Kuzmanović, pak, tvrdi sljedeće - da podmirenje glavnice direktno stranci ne sprečava vjerovnika da potražuje i ostatak dužnog iznosa, na kraju i u sudskom postupku u kojem tada ukupni troškovi mogu i višestruko premašiti prvotno traženi iznos.
Ipak, iz jednog zagrebačkog odvjetničkog ureda, koji je zamolio ostati anoniman, upozoravaju nas kako u ovom slučaju ne postoji pravna osnova za naplatu administrativnih i drugih troškova potrošaču te posebno upozoravaju na činjenicu da Zakon o zaštiti potrošača u članku 16. izričito kaže kako opomenu radi naplate nenaplaćenih, a dospjelih potraživanja nije dopušteno naplaćivati.
"Ako vam netko sugerira da ste dužni platiti nešto što uopće ne morate platiti, onda je to zavaravajuća praksa", rekli su nam u tom odvjetničkom uredu.
Dodatno, kažu i da obavijest koju K.P.V. Koncept šalje potrošačima nije cjelovita. Naime, u tekstu se tvrdi da je riječ o tvrtki koja posreduje u ime nekog javnog naručitelja, no nigdje nije priložena punomoć za zastupanje koju im je pojedina tvrtka dala pa potrošači koji prime ovakav dopis nemaju nikakvog razloga vjerovati da je - autentičan.
Kuzmanović kaže kako u ovom slučaju nije riječ o naplati troška sastava opomene, čije zaračunavanje doista nije dopušteno, nego je u pitanju posve druga stavka.
"Od dužnika se potražuje isključivo iznos, odnosno šteta koju je dužnik prouzročio, a koja se odnosi na rad i troškove nužne za njegovu identifikaciju. Podsjećam da su trgovačka društva, posebice javna, dužna naplatiti sva svoja potraživanja svim raspoloživim pravnim sredstvima", tvrdi Kuzmanović.
S obzirom na brojne nejasnoće u ovakvom načinu naplate potraživanja za dugove, prilično je zabrinjavajuće što su jedinice lokalne samouprave ocijenile kako im je ovaj način utjerivanja kazni prihvatljiv, iako nam iz Zagrebačkog holdinga priznaju kako razmišljaju da to raskinu.
"ZGH je u procesu preispitivanja poslovnog odnosa s navedenom tvrtkom s ciljem samostalnog upravljanja ovim procesom", potvrdili su nam.
Pritom su iz Holdinga, na čiji smo odgovor čekali čak dva tjedna, odbili odgovoriti na koji su način uopće ostvarili poslovnu suradnju s K.P.V. Konceptom, kako im plaćaju te je li tvrtka unajmljena putem javnog natječaja.
No, iz podataka iz registra Financijske agencije vidi se kako toj kompaniji dosta dobro ide. Samo u 2022. godini imala je prihode od 1,8 milijuna eura te ukupnu dobit od 783 tisuće eura, piše Jutarnji list.