StoryEditorOCM
Crna kronikaTraga se za nestalima

Kapetan ‘Splita‘ ispričao sve o dramatičnom spašavanju kapetana talijanskog tegljača: ‘Plovim 45 godina i ovako nešto nisam nikada doživio, čitava je posada bila na visini, ponosan sam‘

Piše Damir Tolj/sd
19. svibnja 2022. - 16:15

Vladala je velika solidarnost, čitava posada bila je na visini i zato sam ispunjen ponosom. Plovim četrdeset i pet godina i ovako nešto nisam doživio, da se nađem u situaciji gdje rukovodim akcijom traganja i spašavanja, da spašavamo život brodolomcima...

Satelitskim telefonskim vezama dobili u četvrtak ujutro kap. Željka Sušića, zapovjednika broda "Split", iz flote splitskog Jadroplova, koji je tijekom prethodne noći (između srijede i četvrtka) prvi priskočio upomoć pomorcima potopljenog talijanskog tegljača "Franco P", spasivši njegova zapovjednika Giuseppea Petraliu usred južnog Jadrana, gdje su dubine najveće, piše Slobodna Dalmacija.

Za ostalih pet brodolomaca još se traga.

Kako nam je kazao kap. Sušić, naš "Split", brod za prijevoz sipkih tereta, vraćao se prazan iz Turske - u čije čeličane iz naših luka odvozi scrap, željezni otpad prikupljen širom Hrvatske i najbližeg susjedstva - u Ploče.

- U srijedu navečer u 21.05 sati dobili smo poziv talijanske službe spašavanja MRCC Brindisi da skrenemo sa svoje rute jer je u blizini potonuo talijanski tegljač "Franco P" sa šest članova posade, na poziciji 41 stupanj, 51.08 minuta, sjeverno, i 17 stupnjeva, 31 minutu, istočno. To je otprilike 49 nautičkih milja od talijanske luke Bari i 60 milja od Dubrovnika, u međunarodnim vodama. Odmah smo krenuli na poziciju, ugasili strojeve i krenuli niz vjetar, što je uobičajena procedura u takvim trenucima, jer je i brodolomce nosio vjetar s morskom strujom. Prvi smo došli na mjesto potonuća...

Splitski bulk carrier bio je na svojoj ruti udaljen tek tri milje od mjesta pomorske nesreće, pa se brzo uključio u potragu. Treba reći i da je potonuli talijanski remorker prethodno imao u teglju maonu (baržu) i bili su na putu iz Ancone u albanski Romano.

- Uočili smo jednog utopljenika u 22.40 sati, prišli smo mu i u roku od četiri minute bio je spašen na palubi našeg broda. Nabasali smo na njega baš kao što smo i mislili da će biti: zato smo se puštali niz vjetar i struju, bez vlastitog pogona, što nas je odvelo k njemu. Čovjek je bio u šoku i pothlađen. Uspio je reći da je on Giuseppe Petralia, zapovjednik talijanskog tegljača i da su potonuli u 20.30 sati.

Bio je u moru dva sata i petnaest minuta. Temperatura mora bila je 16 Celzijevih stupnjeva, puhala je bura (iz sjeveroistočnog smjera) umjerene jakosti od četiri bofora, odnosno brzine od 20 do 28 kilometara na sat, uz "mrtvo more" visine do dva metra.

Talijanski pomorci, svi iz Catanie na Siciliji, nisu imali kada ni oglasiti signal za pomoć (SOS). Uzbunu je, kaže kap. Sušić, zapravo podignula ekipa s maone.

- Spašeni talijanski zapovjednik uspio nam je reći da ni sam ne zna što se točno dogodilo, a odvijalo se jako brzo. Došlo je do neobjašnjivog prodora mora u krmeni dio tegljača. Remorker je i potonuo krmom, za svega deset minuta. Posada tegljača u zadnji čas uspjela je otpustiti tegalj s maonom na kojoj je bilo jedanaest ljudi: sedmorica članova posade i četiri mehaničara.

Spašeni Petralia ispričao je hrvatskim pomorcima sa "Splita" da je posada tegljača zatim na brzinu poskakala u more. Nisu imali vremena ni za navući pojaseve za spašavanje, niti za lansiranje samonapuhujuće splavi, ali ona se i sama aktivirala kada je remorker potonuo. Talijani s remorkera tek su uspjeli zgrabiti po koji spasilački kolut.

Treba reći i da preživjeli zapovjednik nije siguran što je bilo s ostatkom posade. Prije svega, ne zna se jesu li dvojica iz stroja uopće uspjela napustiti tonući brod. Petralia se spasio skokom u more, a zajedno s njim bila su još trojica članova posade. Neko vrijeme plutali su zajedno, da bi ih vjetar i morska struja u nekom trenutku razdvojili.

- Nažalost, ostale nismo uspjeli pronaći. Zasad se zna - a četvrtak je, trenutačno oko podneva - da je talijanski zrakoplov uočio dva ljudska tijela, prema kojima se odmah iz Dubrovnika uputio spasilački brod "Danče".

Prema riječima kap. Sušića, rođenog Rabljanina iz Banjola, talijanski zapovjednik ima 63 godine i bio je u dobrom stanju: s tlakom 111/88, ali s povećanim otkucajima srca (122). Oko 2.30 sati u četvrtak ujutro, brod "Split" dobio je bio zapovijed iz rimskog centra MRCC - akciju su koordinirale talijanske i hrvatske službe traganja i spašavanja - da preživjelog Katanca odvedu u Bari.

- Predali smo ga brodu talijanske obalne straže na sidrištu pred Barijem u 8.10 sati u četvrtak ujutro, a mi smo nastavili svoj povratak u Ploče.

Zanimljivo je da je noćnom akcijom na moru rukovodio upravo naš zapovjednik Sušić, budući da je prvi stigao na mjesto nesreće:

- Tako se dogodilo. Drugi brodovi počeli su stizati na poziciju oko pola noći. Upućivali smo ih što, gdje i kako. Sudjelovalo je sedam brodova, a uz njih talijanski helikopter i brod obalne straže, ali i naš brod "Danče".

Prema Sušićevim riječima u četvrtak oko podneva, maona koju je potonuli talijanski remorker u zadnji čas pustio iz teglja još je plutala morem, zajedno s jedanaest ljudi na njoj koji su čekali da ih pokupi drugi tegljač upućen iz Brindisija i da ih otegli u Albaniju.

Na "Splitu" je dvadeset članova posade, te dvojica putnika, Jadroplovovih inspektora.

Mirno more i sretan povratak kući. Pozdrav posadi broda.

'Split'

- prijevoz sipkih tereta

- izgrađen 1998. godine u Splitu

- hrvatska zastava

- luka upisa Split

- vlasnik Jadroplov

- duljina 187,6 metara

- širina 30,8 metara

- nosivost 42.584 tone

- brzina 14 čvorova

I 'Split' je tražio spas

"Zbog popuštanja sidra usljed jakog sjevernog vjetra, posada broda 'Split' iz flote splitskog Jadroplova koji se nalazio na sidrištu ispred kineskog Šangaja, 12. studenom 2019. godine morala je bila zatražiti pomoć kako bi se brod sklonio u zavjetrinu", javila je tada Slobodna Dalmacija:

"Glavni Centar za traganje i spašavanje na Istočnom kineskom moru uputio je prema hrvatskom brodu svoj tegljač 'Dong Hai Jiu 118' koji je, kako se navodi u izvješćima s Dalekog istoka, unatoč nepovoljnim vremenskim uvjetima uspješno oteglio "Split" na poziciju kod Luhuashana, otočića udaljenog pedesetak kilometara od estuarija rijeke Jangtze na čijoj se obali nalaze središnji dokovi šangajske luke."

O TEGLJAČU

- izgrađen 1975. godine

- talijanska zastava

- šest članova posade (zaspovjednik spašen, za ostalima se traga)

- duljina 29 metara

- širina 8,5 metara

- plovio iz talijanske Ancone u albanski Romano

15. studeni 2024 04:50