Lista slavnih i poznatih koji su otkrili čari ljetovanja u Dubrovniku je podugačka, a na njoj se nalazi i obitelj Beckham. Drugu godinu zaredom bračni par Beckham s djecom je odlučio dio ljeta provesti na Lopudu, pri tome uživajući u pravom luksuzu.
Bivša članica nekad megapopularnog sastava Spice Girls, a danas modna dizajnerica, Victoria Beckham i njezin suprug, bivši nogometaš David Beckham, s djecom zadnje tjedne ljeta provode na jugu Jadrana, a čari dubrovačkog područja, osvojile su ih prošle godine pa su proteklih dana stigli na Lopud.
Možda nekoga može i iznenaditi ponovni dolazak Beckhamovih, ali sve one koji su imali priliku vidjeti prekrasni Franjevački samostan, ta činjenica ni malo ne čudi.
Restaurirala ga Francesca von Habsburg
Smješten na sjevernom poluotoku otoka Lopuda, u blizini dubrovačke obale, Lopud 1483 je obnovljeni franjevački samostan koji gleda na Elafitske otoke, a u sklopu kompleksa nalazi se i Sveti vrt.
Novi, obnovljeni izgled nekadašnjem franjevačkom samostanu Rođenja Marijina dala je barunica Francesca von Habsburg te je samostan iz 15. stoljeća obnovila i restaurirala.
Tako je 13 ćelija pretvoreno u pet privatnih apartmana, a svaki dolazi s kupaonicom i ima pogled na more ili na ljekovite vrtove samostana.
Pažljivo restaurirano korištenjem stolarije izrađene po narudžbi i starih tehnika žbukanja, uređenje interijera spaja ručno izrađeni namještaj talijanske dizajnerice Paole Lenti s renesansnim komadima iz kolekcije Thyssen-Bornemisza. U suprotnosti sa starom arhitekturom, zidovi su ukrašeni pažljivo odabranim suvremenim umjetničkim djelima iz kolekcije TBA21.
Transformiran u jedinstveno mjesto koje prožimaju povijest, umjetnost i ljepota botaničkog uređenja - Lopud 1483 definiraju sofisticirano uređeni interijeri koji spajaju eleganciju, minimalizam i luksuz te opuštajući vrtovi i opijajuća atmosfera drevne utvrde.
Lopud 1483 nudi obilje prostora za opuštanje i uživanje u neotkrivenoj ljepoti Elafitskog arhipelaga, a tu je i diskretan i visoko obučen tim ugostiteljskih profesionalaca. Osim toga, koristeći lokalne i sezonske namirnice, mnoge iz vlastitih vrtova, privatni kuhar kreira jelovnike prema ukusu svakog gosta.
S obiljem prostora za opuštanje, objedovanje na otvorenom i odmaranje, prostrani vrtovi ispunjeni su i mediteranskim zelenilom i biljem.
Obnovljeni raj
U njihovom središtu, s otvorenim pogledom na more, nalazi se tvrđava koja je nekoć štitila sigurnost stanovnika otoka, pružajući utočište i obranu od napada osmanskih gusara. S vrha se pruža veličanstven pogled na susjedni otok Šipan i Nacionalni park Mljet.
Kad se prvih dana srpnja na Lopudu okupila filmaška ekipa, suosnivač prvog Ponta Lopud festivala i direktor Sarajevo film festivala Mirsad Purivatra zadovoljno je zaključio da je konačno pronađeno mjesto na kojem će se ljudi s filma i oko njega moći sastajati, i dodao da okruženje koje nudi predivan otok može biti samo inspiracija.
To ‘filmsko’ mjesto na elafitskom otoku kraj Dubrovnika jest obnovljeni franjevački samostan Gospe od Špilice o čijoj je ljepoti nedavno i Shoteby’s objavio priču pod nazivom “Raj obnovljen na Lopudu”. Taj se raj proteže na gotovo 5000 četvornih metara gdje su smješteni i samostan i tvrđava i terasasti vrtovi s ljekovitim biljem... gdje je moguće ostvariti odmor među starim zidinama, ali gdje je sve u savršenom skladu s modernim životom.
’Lopud 1483’ naziv je današnjeg obnovljenog samostanskog kompleksa koji je postao luksuzno, kulturno i duhovno mjesto.
Trinaest bivših ćelija franjevaca danas je pretvoreno u pet luksuznih apartmana s pogledom na more ili vrt, u kojima je besprijekorno postignut balans između starog i novog. Broj u imenu nije slučajan s obzirom na to da je riječ o nekadašnjem franjevačkom samostanu izgrađenom u petnaestom stoljeću, a bio je napušten skoro 200 godina.
Ni franjevci ni itko drugi tu nije boravio od 1822. godine, sve dok se nije dogodio ‘onaj trenutak’ kad je samostan Gospe od Špilice zablistao i postao utočište za luksuzan odmor, ali ujedno i oaza na malom otoku na kojem mir ne može narušiti zvuk automobila, već samo motori brodica s pučine.
Francesca Thyssen-Bornemisza, kreativna direktorica, zaštitnica umjetnosti, filantropkinja, osnivačica i predsjedateljica fondacije TBA21 (Thyssen-Bornemisza Art Contemporary), stigla je 1992. u Dubrovnik kako bi pomogla restauraciji i obnovi umjetnina oštećenih u ratu. Jednom prilikom otac Pio Mario poveo ju je na Lopud kako bi joj pokazao napušteni samostan.
Sljedeći put je Francesca na Lopud dovela Franka Gehryja, jednog od najvećih arhitekata današnjice koji joj je savjetovao da preuzme restauraciju, ali da si u tom poslu dade vremena. I tako je i bilo, samostan je preuređivan punih dvadeset godina.
Trebalo ga je u potpunosti obnoviti, jer lako je zamisliti u kavom stanju može biti građevina koja se ne koristi dva stoljeća.
Začudo, 200 godina napuštenosti ipak nije uništilo neke dijelove originalne žbuke iz 16. stoljeća, a kreativna direktorica Thyssen-Bornemiszu je znala koliko je važno zadržati što više autentičnosti tog predivnog kompleksa.
Orahovo drvo i koža
Konsolidaciju konstrukcije dovršili su inženjeri iz Karlsruhea, što je zdanju vratilo strukturu bez gubitka patine zidova što je bio arhitektonski podvig sam po sebi.
A briljantna mlada arhitektica iz Zagreba, Rujana Bergam Marković iz arhitektonskog studija ‘Arhitektri’ nastojala je izraziti kreativnost kroz neočekivane detalje i zaokrete u prostoru i postigla je impresivan ambijent, a zajedno s kolegama iz ureda ‘Arhitektri’ radila je na interijeru kao i na cjelokupnoj obnovi samostana.
Unutar samostana izložen je i originalni renesansni i gotički namještaj, kao i umjetnine od kojih je većina krasila Villu Favorita u Luganu, a sada su te vrijednosti prvi put izložene javnosti.
Njihovo postavljanje u samostanu osmišljeno je tako da posjetiocima pruži priliku da “žive poput kolekcionara”, onako kako je to bilo generacijama u obitelji Francesce Thyssen-Bornemisza.
Tako sada ulaz u samostan krase dva anđela izrađena od drva koja su nekada stajala na ulazu Ville Favorita. Težak trpezarijski stol od oraha u samostanskoj trpezariji datira iz 1550. godine, a nekad ga je u svojem domu koristio otac Francesce Thyssen-Bornemisze. Okružen je stolicama od orahova drva i kože, izrađene u Dresdenu početkom 18. stoljeća.