StoryEditorOCM
ZabavaRIJETKI ĆE ODOLJETI

VELIKI VODIČ naše iskusne šopingholičarke kroz ‘najcrnji‘ od svih petaka! Možete se financijski unakaziti, ali i vrhunski profitirati, samo ako se držite ovih 10 ključnih pravila

Piše PIŠE ANITA MATIĆ/SD
20. studenog 2022. - 13:48

Pred nam je “najcrnji” od svih petaka u godini, onaj posljednji u mjesecu studenome, a to ove godine “pada” 25. studenoga. “Crni petak”, neslužbeni međunarodni praznik šopinga, dan je kada su rijetki oni koji ne padnu pod utjecaj masovne kupovne groznice.

Na popustima se nudi sve, ponajviše tehnika, odjeća, kozmetika, putovanja, dječja oprema, beauty tretmani... i od te silne ponude koja vam “iskače” sa svih strana vrlo je teško ostati razuman i othrvati se potrošačkim porivima, pa kupujemo što nam treba, ali bome još i više ono što nam ne treba.

image
Božo Radić/cropix

Pod parolom - isplati se, šteta je ponudu propustiti - napravimo često sebi poprilični financijski “kuršlus” iz kojeg se onda mjesecima pokušavamo “iskobeljati”.

Sebi ste vjerojatno već par puta rekli da ćete sljedeće godine biti pametniji, ali eto, godine prolaze, ali ona u kojoj se vi na “Black friday” dozivate pameti nikako da nadođe. Sreća zbog obavljene kupnje u pravilu splasne jednakom brzinom kojom smo i kupili proizvode, a posljedice vlastite kompulzivnosti osjećate mjesecima nakon tog famoznog petka.

Vremena imate, zapravo je sada pravi trenutak da napravite kvalitetnu strategiju za veliki šoping dan, pa barem pokušajte dati sve od sebe da ove godine odradite to kako treba. Donosimo nekoliko prijedloga koji vam sigurno neće štetiti, dapače, bit će vam sjajan saveznik u nakani da očuvate vlastiti financijski dignitet, donosi Slobodna Dalmacija

1. Odredite budžet

Ako ovu prvu stavku odradite kako treba, na konju ste! Ovo je najbolnija, ujedno i najvažnija stavka koje se morate držati. Dakle, odredite iznos koji namjeravate potrošiti i od njega ne odstupajte. Znači zaboravite na navadu kojoj smo svi skloni - samo ću još ovo, samo ću još ono. Toga nema! Koliko ste zacrtali, toga se držite.

Tijekom tog svog ludila nije problem pokleknuti i “natrpati” košaricu, no tada se zapitajte jeste li zbilja uštedjeli ako potrošite novac koji niste planirali, i to na stvari koje vam ne trebaju.

image
/Shutterstock

2. Pripremite košarice

Mnogima nije nepoznanica kupovanje stvari samo zato što su cijenom povoljne. Umjesto toga radije se odlučite za nekoliko krucijalnih komada koji su vam i potrebni, ali i “napeti”.

To znači sljedeće: napunite online košarice već danas i to isključivo sa stvarima koje želite uzeti, čekajte da odzvoni “Black friday” i odmah djelujte. Pojedini artikli neće vas čekati. Ne čekajte zadnji tren, mnoge trgovine oglase popuste i koji dan ranije.

3. Provjerite cijene prije “Crnog petka”

Ne bi bilo prvi put da trgovci uoči “Crnog petka” “nabildaju” cijene određenih proizvoda kako bi se stvorio dojam što većeg popusta. Provjerite cijene unaprijed kako se ne biste poslije s pravom osjetili prevarenima.

4. Aplikacije i newsletteri

Možda niste skloni downloadati aplikacije brendova, ali u ovom slučaju to bi se moglo dodatno isplatiti. Obično kupovina putem aplikacije podrazumijeva i dodatnu uštedu, baš kao i prijava za newslettere. Stoga, ako želite ostvariti još i dodatnih pet ili deset posto popusta, pribjegnite ovim metodama.

image

Nisu naši popusti ni blizu onima u Americi
 

Marko Todorov/Cropix

5. Pratite sve kanale komunikacije

Ne budi vam teško, provjeravajte sve kanale komunikacije omiljenih trgovina i brendova jer, primjerice, na Instagramu možete “naletjeti” dodatan kod za popust kojeg nema na ostalim kanalima.

6. Usporedite cijene

Potragu za najvećim popustom mogu vam olakšati web-stranice namijenjene usporedbi cijena. Upišete, primjerice, model tenisica koje planirate kupiti i onda ćete vidjeti da isti proizvod može itekako varirati. Jasno, vi ćete, ako vam se posreći, izabrati onu najpovoljniju.

image
/Shutterstock

7. Božićni darovi

Nećete sigurno zaboraviti da je Božić na vratima, a “Black friday” je prilika da izaberete i darove za najmilije na bezbolniji način. Bez gužvi, čekanja u redovima i uz, dakako, određene uštede. Samo se sjetite gužvi koje vladaju u trgovinama par dana uoči blagdana; nema onoga tko to ne želi izbjeći. Ovo je jedan od načina.

image
Shutterstock

8. Vrsta plaćanja

Ne svugdje, ali cijena ponude ili proizvoda može ovisiti i o vrsti plaćanja jer neki trgovci nude dodatan popust za gotovinsko plaćanje, dok ćete možda na nekom drugom mjestu ušparati koju kunu ako plaćate određenom kreditnom karticom. Svakako provjerite!

9. Držite se provjerenih stranica

Činjenicu što “Crni petak” vrvi online mušterijama, koriste i brojni prevaranti. Ako vidite da je, primjerice, torbica poznatog brenda na sniženju toliko velikom da nema teorije da to bude realno, ne nasjedajte. Kreatora lažnih web-stranica s jednako takvim lažnim ponudama i popustima nije rijetkost pronaći, pa stoga radije birajte provjerene stranice.

Ako negdje prvi put kupujete, provjerite autentičnost online trgovine, malo “pročeprkajte” po recenzijama i ono vrlo važno - ne upisujte svoje sigurnosne podatke. Gdje god možete, plaćajte kreditnom karticom jer vas banka, u slučaju prijevare, može zaštititi i vratiti vam novac.

10. Ignorirajte trgovačke pritiske

Ignorirajte taktiku pritiska, na koju sve češće nailazimo. Poruke poput “Brzo se prodaje!” ili “10 drugih gleda ovu stavku” uglavnom su osmišljene da kupite nešto, što možda ne biste učinili da vam trgovci nisu “ubacili bubu u glavu”.

Kako je sve krenulo?

Kako je uopće nastao pojam ‘Black friday’ - o tome postoji nekoliko teorija, no većina je prihvatila onu u kojoj se za cijelu stvar ‘okrivljuje’ - američke policajce. Naime, početkom šezdesetih godina policajci u Philadelphiji tako su nazivali kaos koji bi nastao dolaskom brojnih navijača, pokazat će se i s vrlo izraženim šoping navikama.

Naime, ovaj grad je četvrte subote u studenom bio domaćin utakmice američkog nogometa između vojske i mornarice, a kako su tog vikenda u grad pristizale rijeke ljudi, tako su tamošnji trgovci popustima mamili te rijeke ljudi da nakon ili prije nogometa i - šopingiraju. Kolike su se gužve stvarale potvrđuje podatak da su philadelphijski policajci zbog održavanja reda i smanjivanja prometnih gužvi morali odrađivati 12-satne smjene bez prava na slobodan dan.

Nije prošlo dugo i tamošnji policajci taj su iznimno naporan dan počeli nazivati ‘Crnim petkom’. Kako mu je iz godine u godinu rasla popularnost, pojam se proširio i na prodavače, kojima nije bilo nimalo lakše gledati duge redove i sveopći kaos s kojim su se morali nositi.

Nekoliko je desetljeća ‘Crni petak’ bio interna šala u Philadelphiji, iako se već i tada pojam proširio na nekoliko obližnjih gradova, ali američku naciju je ‘Crni petak’ obuzeo sredinom devedesetih godina, kad se počeo pojavljivati u tiskanim i televizijskim reklamnim kampanjama širom zemlje.

Nezaustavljiva lavina tada je krenula i interni pojam poput pandemije za koju nema lijeka proširio se svijetom.

Za ‘Black friday’ važan je i Dan zahvalnosti. Ovaj praznik nije fiksno vezan uz određeni datum, već ga Amerikanci slave svakog četvrtog četvrtka u studenome. Kako mnogi poslodavci svoje zaposlenike nakon Dana zahvalnosti nagrade i slobodnim petkom, maloprodajne trgovine prepoznale su i u toj činjenici mogućnost dodatne zarade. Tada je startala sezona blagdanske kupovine, a kupci su samo navirali hvatajući se na mamac ‘neponovljivih ponuda’.

Zov popusta bio je toliko jak da do današnjeg dana Amerikanci već u četvrtak navečer kreću s ‘kampiranjem’ pred trgovinama, želeći se domoći najnovijih gadgeta, namještaja i drugih stvari po uistinu odličnim cijenama. U SAD-u je to dan kada vladaju zaista pozamašni popusti, dok će se Hrvati i ove godine morati zadovoljiti popustima koji u pravilu variraju između 20 i 50 posto.

Oboreni rekordi

Amerikanci su se 2019. godine dobrano iskazali na ‘Crni petak’ potrošivši 7,4 milijarde dolara na internetsku kupovinu, objavio je tada Adobe Analytics.

To je rekordna potrošnja kad je u pitanju online kupnja na ‘Crni petak’, čak 20 posto veća u odnosu na 2018. godinu. Također, to je druga najveća potrošnja u povijesti SAD-a ostvarena u jednom danu internetske kupnje. Samo je ‘Cyber ponedjeljak’ 2018. bio rastrošniji, tada su Amerikanci u online shoppingu ostavili 7,9 milijardi.

16. travanj 2024 20:32