Lee Miller bila je mnogo toga tijekom sedamdeset godina svog života - model čije je lice krasilo naslovnice Voguea, fotografkinja iz kruga nadrealista, a tijekom Drugog svjetskog rata reporterka na prvoj liniji fronta. Svojim je aparatom, među ostalim, zabilježila oslobađanje koncentracijskog logora Dachau i paljenje Hitlerove vikendice uoči kapitulacije Njemačke. Čuvena je i fotografija koju je snimio njezin kolega, fotograf David E. Scherman, koja je prikazuje kako leži u Hitlerovoj kadi u njegovu stanu u Münchenu na dan kada je objavljena njegova smrt. Bila je jedna od prvih koji su ušli u Hitlerove tajne odaje. "Imala sam njegovu adresu u džepu godinama", otkrila je svojedobno u jednom intervjuu Lee Miller, kao i da se u kadi i okupala te da je potom spavala u Hitlerovu krevetu, piše Jutarnji list.
No, dugi niz godina ova je izuzetna žena nevjerojatnog života bila poznata "samo" kao muza jednog od najvećih umjetnika 20. stoljeća, Pabla Picassa. A da je Lee Miller bila više od Picassove muze pokazat će HBO-ov film koji se u drugoj polovici ovog mjeseca snima u Dubrovniku, točnije u hotelu Grand u Kuparima koji će "glumiti" ruševine u Drugom svjetskom ratu, s Kate Winslet u glavnoj ulozi. Film se, inače, temelji na biografiji koju je još 1985. godine objavio njezin sin Anthony Penrose. On također autorski supotpisuje jednu zanimljivu izložbu koja je otvorena ovih dana u galeriji Newlands House u Petworthu, u Sussexu. Na izložbi su predstavljene fotografije Lee Miller koje je slučajno pronašao Anthony nakon majčine smrti na tavanu obiteljskog doma krajem 70-ih, a naglasak je na njezinu odnosu s Picassom.
"Postigla je toliko toga u vrijeme kada su žene bile ograničene u smislu onoga što mogu učiniti", ističe Maya Binkin, autorica izložbe i umjetnička direktorica galerije Newlands House, u izjavi za medije. "Bila je neustrašiva i živjela je život po svojim pravilima." Na stranicama Newlands House možete i pogledati fotografije.
Za promociju izložbe odabrana je fotografija koja prikazuje američku fotografkinju i Picassa nakon oslobođenja Pariza 1944. - gledaju jedno drugome u oči s velikom prisnošću.
Okolnosti nastanka te fotografije otkrio je njezin sin u razgovoru za Guardian: "Lee je pronašla put do Picassova studija u Rue des Grands-Augustins i pokucala mu na vrata. Otvorio ih je i zamalo pao. Zagrlio ju je i poljubio, a onda, kad se odmaknuo, pogledao ju je i rekao: "To je nevjerojatno. Prvi saveznički vojnik kojeg sam vidio je žena. Ona si ti".
Miller i Picasso upoznali su se 1937. na odmoru u južnoj Francuskoj, iako su im se putevi možda ukrstili i ranije, kada je ona radila s Manom Rayem. Uslijedilo je duboko prijateljstvo između njihovih obitelji. Naime, Miller je bila udana za britanskog umjetnika, pjesnika i povjesničara Rolanda Penrosea, Picasso je bio s Dorom Maar, zatim s Françoise Gilot, a zajedno su ljetovali, često u raznim kućama slavnog umjetnika. Antony, koji je rođen 1947., sjeća se da je uvijek bilo puno djece i životinja. Picasso je dopustio kozi zvanoj Esmeralda da spava ispred njegove sobe i dozivao bi je jer se bojala mraka. Bilo bi tu dugih ručkova, s onom vrstom egzotične hrane koja je bila rijetkost u poslijeratnoj Britaniji, ali i praktičnih šala. Miller je uživala stavljati kockice leda sa smrznutim mušicama u piće.
Penrose se prisjetio i trenutka kada su ga u školi pitali što je radio tijekom praznika, a on je svojim odgovorom zapanjio kolege iz razreda. "Rekao sam posve ležerno: ‘Oh, bili smo u posjetu Picassu‘. Nisam imao pojma da je to iznimna stvar jer su moji roditelji tome pristupili s nevjerojatnom skromnošću. Nikada nisu rekli: ‘Gledajte, ovaj tip je najveći živući moderni umjetnik na svijetu‘. Bio je samo osoba prema kojoj su se odnosili s velikom dozom poštovanja i štovanja."
"Dok je bio u vezi s Dorom Maar, Picassa je privukla Lee Miller i naslikao ju je šest puta", kaže autorica izložbe. "Iako postoje neka nagađanja o prirodi njihove veze - je li bila čisto prijateljska ili je imala fizički element - jasno je da ju je Picasso jako cijenio."
Miller je zauzvrat fotografirala Picassa i trenutke njihova prijateljstva tijekom četiri desetljeća - od boemskog piknika u blizini Cannesa dvije godine prije rata, do ponovnog susreta u Picassovu atelijeru u Rue des Grands-Augustins nakon oslobođenja Pariza i poslijeratnih scena iz Sussexa. "Picasso je vjerovao i cijenio Lee Miller, dopuštajući joj uvijek iznova da uđe u njegovo unutarnje svetište, da ga fotografira u njegovu atelijeru, što je privilegija dodijeljena samo nekolicini bliskih prijatelja i saveznika", smatra Binkin.
Da je Picasso poštovao Miller kao umjetnicu mnogo prije drugih, slaže se i njezin sin Anthony Penrose. "Naravno, bila je jako lijepa. Ali činjenica da je bila vrlo inteligentna i da je znala kako stvari rade bila mu je značajna. Znao je da je dobra fotografkinja. Razumio se u fotografiju jer je bio s Dorom Maar šest godina."
Nakon rata, Miller je patila od depresije i PTSP-a te se sa suprugom povukla u Englesku - u selo Muddles Green u Chiddinglyju, u Sussexu. I dalje je povremeno fotografirala za Vogue, da bi na koncu krajem pedesetih godina fotoaparat zamijenila kuhačom - završila je tečajeve Cordon Bleu u Parizu i Londonu te postala cijenjena kuharica.
Njezin engleski dom u kojem je živjela s obitelji, Farley Farm, bio je tih 50-ih i 60-ih prava umjetnička meka - Miller i njezin suprug pozivali su umjetnike poput Leonore Carrington, Maxa Ernsta i Joana Miróa na nadrealističke večere i posluživali jela poput plave ribe i zelene piletine.
Kuća je i sama bila umjetničko djelo te i danas djeluje kao muzej s pločicama koje je oslikao Picasso, skulpturama Henryja Moorea u vrtu i slikama urezanim u debla.
Antony je, međutim, odrastao ne znajući ništa o majčinoj fotografskoj karijeri. Tek je godinama kasnije, nakon majčine smrti 1977. godine, otkrio gomilu negativa i korespondencije na tavanu u Farley Houseu, poput snimki Picassova boravka u Sussexu, kako šeta seoskim poljima ili sjedi u seoskoj kući s Antonyjem u krilu. Miller je, sve u svemu, snimila više od 1000 fotografija umjetnika i njihova kruga prijatelja, od kojih se više od njih stotinu može vidjeti na izložbi "Lee Miller & Picasso" (do 8. siječnja 2023.) u Newlands Houseu. Također, izložba uključuje osobne predmete poput vojne uniforme Lee Miller, njezine rane autoportrete i filmove Jeana Cocteaua.