Pokoji balon, ponegdje koja naljepnica i najveći domet – sniježni sprej na staklu – takvo je, rijetko i dosta neveselo blagdansko uređenje izloga. Prođirali smo po Lapadu Gružu i Gradu, u Lapadu i Gružu ne biste rekli da itko tu živi, kamoli da se nečemu veseli ili da dolaze blagdani. Gruški su izlozi ili prekriveni papirima ili obavijestima da ne rade, iznajmljuju se ili su pak još u fazi ljeta – pokoji ljetni rekvizit – školjke, brodići i slično. Poneke od butiga unutra su izvjesile balon, pahuljicu ili naljepnicu, ali osnovni rekvizit im je znak akcije ili popusta u crvenoj, ‘blagdanskoj‘ boji.
U Gradu nešto bolja situacija, naletjeli smo na nekoliko izloga koji su nešto i napravili za blagdane koji su evo iza kantuna, no uglavnom sve daje dosta otužan dojam, jer su rijetki. Ulica od puča ima tek nekoliko ukrašenih izloga odnosno dovrataka, poput Christmas Shopa – tko će ako ne oni, i to je to, ostatak ulice izgleda kao grad duhova, izlozi su uglavnom prekriveni, a vrata zaključana.
Stradun pak ima par svijetlih primjera. Jedan od ljepših, a vidi se da se u njega uložilo truda, ukrasila su djeca prvog razreda Osnovne škole Antuna Masle iz Orašca. Kućice prekrivene snijegom, iako su na butizi koja nudi isključivo ljetni ‘materijal‘, ipak daju dojam da su i nama dragi ti božićni i novogodišnji blagdani. Dok tražimo izloge postavljaju se kućice Dubrovačkog zimskog festivala, koje su možda i jedan od razloga zašto su izlozi malo ili nikako ukrašeni za blagdane, jer baš prekrivaju butige i lokale koje su im iza leđa, pa možda to i nema prevelikog smisla.
Bi li nam pala kruna s glave da se netko potrudi urediti izloge, bar za ove blagdane? Sigurno ne bi, a definitivno bi privukli pažnju prolaznika. Organizirano, uz pomoć dizajnera i dekoratera, uz pomoć ljudi koji dekoriraju iz hobija, i ono što se nastoji raditi svake godine, uz pomoć kreativnosti naših najmlađih i njihovih učiteljica i odgajateljica.
Primjerice, jutros je grad bio prepun turista, brojne grupe premrežile su Grad od ranih jutarnjih sati i imaju jedinstvenu priliku vidjeti grad bez suncobrana, nesnosne gužve, galame i vrućine, što je pravi jack pot. No po Stradunu su samo prolazili – i onda se čudimo zašto se raspituju kad ‘rasklapamo‘ grad.
Blagdanska rasvjeta će za koji dan i sve će izgledati puno ljepše, no dotad ukrašavanje izloga očito više nikome nije napeto, a odnedavno popularna ‘estetika‘ minimalizma, hladnih boja i ‘manje je više‘ prekopirana je ravno s društvenih mreža. Tamo pak influenseri nameću bež, jedan balon, cijelo uređenje u jednoj jedinoj, obično hladnoj, boji i kao nema pretjerivanja. No upravo je veselje, zanimljive kombinacije, simpatični prizori i malo kiča uz pregršt boja ono što daje veselje ovim blagdanima.
Zadnjih godina, ali tek s početkom ili pak sredinom prosinca, izloge ukrase djeca dubrovačkih osnovnih škola, nekad i vrtićarci, nekad djeca s organiziranih radionica, a to još izgleda, osim one iznimke oraških prvašića, nije započelo. Od svete Kate, preko svetog Nikole i svete Lucije, do Badnjeg dana i Božića, u Gradu će gorjeti tek nekoliko svjetala u izlozima.
Samo za primjer, Zagreb svake godine ima nekoliko prekrasnih velikih i pomno uređenih izloga ususret blagdanima koji zaista izgledaju kao bajka. Promišljene dekoracije, cijela priča koja se može iščitati iz izloga u strogom centru, nešto poput našeg Straduna, cvjetni je studio umjetnika, florista i dizajnera Saše Šekoranje koji iz godine u godinu oživljava centar grada pričom koja ima glavu i rep. Nekad je to neka tema slastičarnice iz pedesetih godina prošlog stoljeća, nekad šumska bajka, nekad zlatne ribice kojima napuni veliki izlog, nekad sneno selo prekriveno snijegom i tako iz godine u godinu. Da ne spominjemo izloge velikih svjetskih gradova, poput Londona, Beča ili New Yorka i njihove robne kuće Bergdorf & Goodman‘s koji su ove godine bajkom u izlogu jednostavno razvalili.
Izlog je neposredna komunikacija s prolaznicima, kupcima, građanima, posjetiteljima, ako je interesantan i lijep sigurno će privući i kupce i da nisu namjeravali ući ili kupovati. Pa bar za blagdane ne treba previše kalkulirati hoćemo li pretjerati. Prije desetak godina, kad je grad ‘uzela‘ pomama za suvenirnicama, kad je najam skočio tako da ga nitko drugi nije mogao ni platiti nego oni, čak je i Turistička zajednica Grada pozivala vlasnike prostora u Gradu da okite i urede svoje izloge, radili ili ne. Odaziv je bio slab, zbog čega je i krenula priča s dubrovačkom dječicom koja ih rado vole ukrašavati. Kad već nitko drugi neće.
Dizajnerica interijera Mara Pezzi iskustva u dekoriranju raznih prostora stjecala je svugdje, pa joj je inspiracija na svakom kantunu.
-Jučer sam prošla Gradom, ono je tuga, kao da se nitko ničemu ovdje ne veseli. Ne mogu reći da nema pomaka, ima ga, ali je tako minimalan da čovjek više teško može išta očekivati. Neke su stvari u gradu lijepo napravljene po pitanju ukrasa i osvjetljenja, ali neke stvari izgledaju kao da su rashodovane, ni milimetra se ne uklapaju u ovaj lijepi Grad i nadam se da će se s vremenom, ali što prije, neke stvari promijeniti na bolje. a izlozi... pa u ratu smo ukrašavali svaki izlog, a sad kad nam je sve dostupno nijedan, nisam još naletjela na neki izlog pred kojim bih zastala i koji bi me navukao da uđem u neki prostor." - priča Mara koja je uređivala nebrojene prostore - od kafića, domova, trgovina, svakojakih lokala, no izloge primjerice, nikad nije imala priliku.
-Baš bih to rado radila, bilo bi mi super da me netko zazove i reče mi da mu uredim izlog. I nisu za to potrebni milijuni, kao ni za išta drugo, ali tu dolazimo do još jednog problema ovog grada, ako ne koštatš milijune, nitko te neće, kao da im to ne valja. Isto kao i recikliranje, iskorištavanje svega što imaš za neki dizajn, što je svugdje u svijetu normalno. U nas sve mora biti novo i skupo, čast izuzecima" - priča ova dizajnerica.
-S našom udrugom davnih smo dana radili radionice za djecu, animirale ih, uređivale dječji šator, svega je tu bilo. To ništa nije ni komplicirano ni skupo, bitno je imati ideju i volju. Pa evo naši izlozi u cijelom gradu, nitko se nije sjetio kupiti jednu sitnicu poput bijele krede koja je ljepša i bolja a i lakša za crtati od sniježnog spreja. Nitko! Ima i još jedna stvar, a to su franšize određenih butiga koje imaju svoj dizajn za tu godinu, pa tu ljudi baš i ne mogu previše, ali ovi ostali... A da ne spominjemo da se ovdje ljudi boje razveseliti i bojama i uzorcima i prizorima, malo kiča za Božić ne škodi nikome. Živjela sam u Londonu, bila sam svugdje po svijetu, kako to drugi rade, pa na to bismo se morali ugledati. Jedva bih čekala otvaranje londonske Carnaby street, svjetala, uređenja i događanja. dekoracije su fenomenalne i oni nisu jedini." - dodaje Pezzi.
Da bi sve trebalo izgledati veselije slaže se i Ivana Merčep koja ima savršenu estetiku kad je riječ o dekoracijama i to iz hobija, jer ona voli da joj je dojam topline i veselja za blagdane. Merčep ukrašava za sve blagdane, mada joj je Božić najdraži, i ove je godine razočarana što se nitko od vlasnika prostora na Stradunu nije sjetio dati malo duha u izloge.
- Sve je nekako bez ideje, ostali smo u vremenu, ne mičemo se s ukrašavanjem, kitimo samo da se okiti.U Gradu su ukrasi svake godine na istom mjestu, mogli bi recimo malo ‘zašvrljati‘ s lokacijama, ove dosadašnje primjerice iz Grada staviti negdje drugdje, u Grad staviti nešto novo i slično. Nema neke inovativnosti u kićenju, a nisam primijetila da se izlozi više uopće kite, a pogotovo da netko uloži vrijeme, kreativnost, ideju, jer to nije pitanje novca. Za malo novca sa sjajnom idejom nemate pojma što je sve moguće.I to može izgledati vrhunski. U svakom poslu treba biti umjetnik, postoje ljudi koji se time profesionalno bave pa neka ih angažiraju, jer izlog, ako je dobro dekoriran, ući ćeš i nešto kupiti mada nisi namjeravao ni jedno ni drugo. Božić je najljepše doba godine i vlada i ta potrošačka groznica, svo to blještavilo, ti ukrasi privlače potrošače. Dubrovnik zaslužuje da se okiti svjetski. nemamo Dior, Vuitton, Dolce & Gabbana ili Gucci pa da gledamo kako to oni rade, ali zato imamo prekrasan grad koji zaslužuje blagdansko uređenje da padneš u nesvijest poput nekih svjetski poznatih metropola." - dodaje Merčep koja je živi dokaz da se s malo toga može učiniti čudo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....