StoryEditorOCM
S mora i krajaZABRINJAVAJUĆE

Svako deseto dijete nije spremno za školu, čak pet puta više nego prije 20 godina: evo kako to objašnjavaju stručnjaci

Piše Anđelka Kelava
20. lipnja 2024. - 07:34

Odgodu upisa u prvi razred osnovne škole dobilo je svako deseto dijete, pet puta više nego prije dvadeset godina. Podatak je to koji je doista zabrinjavajući, a trend od prošle godine kada je u Hrvatskoj 4042 djece dobilo odgodu upisa, nastavio se i ove godine.

Prema riječima pedagoginje dubrovačke Osnovne škole Lapad Sumejje Brković, najčešći razlozi zbog kojih Stručna povjerenstva u Osnovnim školama predlažu odgodu upisa u prvi razred su nedovoljno razvijene jezične predvještine i grafomotorika, teškoće pažnje i koncentracije, teškoće u razvoju govora, motoričke poteškoće te emocionalna nezrelost.

-Naglašavam da je važno da dijete ima razvijene nabrojene vještine u skladu sa svojom dobi prije polaska u prvi razred te da nisu glavni kriteriji za upis ako dijete ima visoke kognitivne sposobnosti i širok raspon poznavanja općih znanja i činjenica, što je nažalost danas uvriježeno mišljenje te je kod neke djece vidljivo da su pripremljeni na ono što će tek učiti u prvom razredu osnovne škole, dok su u deficitu u važnijim područjima koji su preduvjet za školski uspjeh – ističe psihologinja.

Dodaje kako smatra da je u svim gradovima u Hrvatskoj približno slična situacija:

- Ne mislim da se ovaj porast događa samo u našem gradu ili državi, već je ovo postao ‘gorući‘ društveni problem u većini država. Sve veći broj odgoda upisa u prvi razred OŠ je pitanje globalne problematike. Svake godine se susrećemo sa sve lošijim rezultatima na testiranju za upis u prvi razred te posljedično sa sve većim brojkama djece koja dobivaju odgodu.

image

Sumejja Brković, psihologinja Osnovne škole Lapad

Bozo Radic/Cropix

Na pitanje na koji se način određuje je li neko dijete zrelo za upis u školu ili mora sačekati još jednu godinu odgovara:

- Utvrđivanje psihofizičke spremnosti za upis u prvi razred provodi Stručno povjerenstvo škole koje čine specijalist školske medicine, stručni suradnici u školi, učitelj hrvatskog jezika te učitelj razredne nastave. Svaki član Povjerenstva provodi svoj dio procjene djeteta uz odgovarajući instrumentarij uz obavezni dodatni razgovor s roditeljima te uzimanja u obzir dokumentacije o djetetu ako ona postoji. Ako se utvrdi da dijete ima određenu poteškoću ili kašnjenje na socioemocionalnom, tjelesnom ili kognitivnom planu Povjerenstvo predlaže odgodu upisa ili ako zakonski dijete više ne može dobiti odgodu onda se predlaže uz primjenu daljnje procedure primjereni oblik školovanja. Cilj odgode upisa u prvi razred jest da dijete u tih godinu dana napreduje u razvijanju određenih sposobnosti ili vještina za koje je utvrđeno na testiranju da su nedovoljno razvijene. Ako se radi o višestrukim teškoćama ili se procijeni da je potrebna dodatna obrada roditelji i dijete se upućuju vanjskim stručnjacima (logoped, psiholog, edukacijski rehabilitator...). Uz adekvatno savjetovanje roditelja i njihovog uvažavanja dobivenih savjeta i preporuka od škole i vanjskih institucija neizostavan je napredak djece za narednu školsku godinu. Često se može čuti kako je razlog odgode upisa u tome što djeca najviše vremena provode na mobitelu. Može li se to uzeti kao glavni razlog, pitamo našu sugovornicu:

image

Mobiteli

Shutersttock

- U današnje vrijeme mnogo djece već u ranoj dobi provodi previše vremena ispred ekrana što nepovoljno utječe na razvoj dječjeg mozga. Roditelji moraju ograničiti vrijeme provođenja njihove djece na digitalnim uređajima, a do treće godine života treba u potpunosti izbjegavati izloženost djece tim uređajima. Ne može se jednoznačno reći da je to glavni razlog odgode upisa u prvi razred, ali je nedvojbeno da dodatno utječe na razvoj određenih poteškoća kao što su primjerice poteškoće u razvoju govora i koncentracije i pažnje. Dodtano treba osvijestiti i posljedice pandemije koje su iako već sad vidljive, tek će tek biti u potpunosti vidljive za nekoliko godina, a jedna od posljedica je još veća ekranizacija. Mnogo je razloga utjecalo na sve lošiju spremnost na školu, stoga je potrebno da svi kao društvo ozbiljno shvatimo ovaj porast odgoda i radimo na otklanjanju negativnih utjecaja na našu djecu – kaže psihologinja Brković.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
01. srpanj 2024 09:48