Još donedavno se govorilo i pisalo o „smrti“ motora s unutrašnjim sagorijevanjem, slijedile su birokratske odluke o službenom kraju proizvodnje. Još i prije nego se ušlo u posljednje desetljeće „života“ velike kompanije pripremaju „plan B“, mijenjaju se strategije. Mnogi polako odustaju od ideje da će 2035. godine biti potpuno električna marka. Problemi su slojeviti, od infrastrukture do cijene – niz je situacija koje zahtijevaju odlučna rješenja. A njih nema na vidiku. Za sada.
Nova analiza pokazuje da će ponuda baterija biti pet puta veća od potražnje i to već sljedeće godine. Istovremeno, u Europi se gradi 250 novih tvornica baterija. Nema tu ekonomske logike, tržište se napada kvantitetom, nikako planskim djelovanjem. Odnosno ima, očekuje se da cijene baterija padnu. Što bi povuklo pad cijena niza komponenti, pa do samog gotovog proizvoda.
Ovo je dobra vijest za proizvođače automobila i kupce električnih automobila, ali pokazuje i da se novi igrači u industriji baterija suočavaju s izazovnim vremenima - piše Bloomberg NEF.
Švedski proizvođač baterija Northvolt odlučio je staviti na čekanje planiranu tvornicu baterija s 1.000 zaposlenih u Borlängeu u Njemačkoj. Ubrzo nakon te vijesti, ispostavilo se da je BMW otkazao narudžbu vrijednu dvije milijarde eura. Za kratko vrijeme, igra na tržištu baterija se potpuno promijenila, prošao je „cijeli krug“ od velike potražnje do kolapsa.
Bloomberg NEF u svom osvrtu Electric Vehicle Outlook tvrdi da je svjetsko tržište preplavljeno baterijama iz novih tvornica, dok je rast prodaje električnih automobila naglo usporen. Rezultat je da će do kraja sljedeće godine na tržištu biti pet puta više baterijskih ćelija nego što je potrebno za pokrivanje potražnje.
Situacija je najgora u Kini, gdje se vjeruje da će proizvodni kapaciteti premašiti potražnju za 400 posto do kraja desetljeća. Čak i u Europi i SAD-u, suočavaju se s ogromnim viškom baterija jer sve više tvornica baterija počinje raditi i gomilati neprodanu robu.
Političari u Europi i SAD-u promoviraju dalja ulaganja u tvornice baterija, usprkos prevelikim kapacitetima. Postoji veliki strah da će Kina postati dominantna u sektoru proizvodnje baterija. Ali s gomilanjem tvornica rastu i zalihe neprodanih baterija. I tako se ulazi u začarani krug hiperprodukcije, ali bez pravog rješenja za konačnog korisnika. Jer dok god cijena automobila bude toliko visoka neće biti ekonomske logike za njihovu kupnju, posredno tome i proizvodnja baterija će biti potpuno besmislena.