Centralni događaj šestog izdanja kazališnog festivala 'Nosi se', koji se u umjetničkoj produkciji Juraja Arasa i njegovog teatra VeRRdi od 31. kolovoza do 5. rujna održava u Zadru, premijera je nove drame Zlatka Pakovića „Papa Franjo se hrva sa svojim anđelom”. Predstava je nastala u produkciji ARKTIK - Instituta za budućnost, Bacača sjenki i Teatra VeRRdi, a izvedba će se održati u subotu u prostoru Izložbene dvorane Državnog arhiva u Zadru, s početkom u 20.30 sati. U naslovnim ulogama nastupaju poznata kazališna imena, Vilim Matula i Boris Bakal, te mlada zadarska glumica Mia Zara i sam Aras.
Paković u Zadru odavno je 'stara vijest'. Svoju suradnju s Arasom započeo je 2016. na Desničinim susretima u Islamu Grčkom, a već sljedeće godine nastavljena je na 'Nosi se' festivalu zajedničkim nastupom u Pakovićevoj predstavi „Othello, nezakonita liturgija” Williama Shakespearea. Iduće 2018. godine na festivalu Paković ima draft verziju svoje nove drame 'Papa Franjo se hrva sa svojim anđelom'.
- Bio je to sakramentalni uvod u predstavu, gdje sam govorio o osnovnim pojmovima bez kojih se ne može zamisliti drama i dramski sukob, o pojmu Boga, čovjeka, vjere, religije. Uvodio sam gledatelje u siže predstave i dramski sukob. Upriličio sam čitanje teksta s Tamarom Šoletić i Jurom Arasom. Oni do samog početka nisu znali što će čitati, a ja sam ih postavljao pitanja i s njima analizirao pročitano. Nataša Govedić je nakon toga napisala analitički tekst kao kritiku kazališne predstave jer je za nju to bila izvanredna kazališna predstava, i to gotova. Tekst sam završio 2019. i predstava je sad došla do svog klasičnog oblika – kaže ovaj beogradski redatelj, pisac i filozof, čije predstave zadnjih desetak godina izazivaju kontroverzne reakcije, od Beograda, Zagreba i Ljubljane, do Zadra, Tuzle i Kosova.
Inspiraciju za dramu je, kaže, pronašao u jednoj izjavi pape Franje koji je urbi et orbi rekao da je klerikalizam najveći grijeh kršćanske crkve, a strukturu moći u crkvi je žigosao kao sotonu. Ista ta struktura pak papu Franju naziva Antikristom. „To je prikrivena povijesna borba kojoj smo postavili mišolovku u našoj predstavi”, tajanstven je Paković.
- Komad je dijelom vezan i za Zadar. U Zadru sam ga jedno vrijeme pisao, tu smo napravili prva čitanja, a u predstavi postoji i jedan zadarski moment. Zadar je, naime, zanimljivi u katoličkom svijetu, pogotovo u Hrvatskoj, kao jedina nadbiskupija kojoj je direktno nadležan Vatikan. Časna sestra u predstavi, koja se prerušava u terorista kako bi iskušala papu, predstavlja se kao Zadranka u Vatikanu, na što papa odmah reagira, misleći da je došla zbog proglašenja svetosti Alojzija Stepinca. Njene su namjere, međutim, ipak nešto drukčije, ali njih ne bih otkrivao prije premijere – smije se autor predstave.
Ulogu Pape Franje dodijelio je Vilimu Matuli.
- Vilima sam uvijek vidio kao papu zato što je Vili jedan od rijetkih glumaca u svim glumištima koja se jezično potpuno razumiju a koji zaslužuje da igra Papu Franju. Ne samo kao maestralan glumac nego kao moralna ličnost najvišeg ranga.
Borisu Bakalu pripala je uloga papinog suradnik koji je na strani klerikalizma i koji se iz najdubljih uvjerenja bori protiv pape.
- S Borisom sam već dugo htio raditi. Htio sam ne samo ekipu ljudi od povjerenja s kojima sam osobno jako dobar i koje izuzetno cijenim kao kolege i prijatelje, nego i kao ljude koji su veliki kazališni pregaoci – objašnjava.
Jedina ženska uloga, časne sestre teroristkinje, pripala je mladoj zadarskoj glumici Miji Zari, koja je inače bez stalnog ansambla.
- To je naša prva suradnja i moram reći da je Mia izuzetna. Apsolutno je to jedna ekipa od koje ja puno učim, to mi je najljepše u tim procesima nastanka predstave.
Kakav je ishod obračuna pape Franje s klerikalizmom, tko pobjeđuje?
- Ne bih htio otkriti kraj priče, ali kad govorimo o Vatikanu, smatram da je klerikalna struktura tako snažna da je pitanje može li se pobijediti bez Božje intervencije.
Nakon premijere na programu festivala je standardni 'Diskurzivni relej' na temu 'Sloboda i Crkveno pitanje' u kojem će sudjelovati
Ivica Maštruko, Marko Vučetić, Zlatko Paković i Nataša Govedić.