I dok se lome koplja trebaju li domaćim gradovima sadržaji poput adventskih kućica i sajmišnih zona u centru grada, koliko su oni turistička atrakcija i akcent blagdanskim svečanostima, a koliko su injektirani u strukturu grada tako da mu oduzimaju identitet, dostojanstvo i prostor kulturološki nedostojnim građevinama i konzumerizmom te gdje je u svemu tome prava mjera, nalazim kvalitetan primjer u gradu Zagrebu koji pristupom, dizajnom i afirmacijom predstavlja istinsku atrakciju u očima struke i građanstva.
Market u Martićevoj advent je koji diše drugačije, kako sami organizatori kažu. Festival Design District Zagreb (čiji je pokretač Croatian Design Superstore) s Turističkom zajednicom grada Zagreba i nizom partnera, pokrenuli su svoj blagdanski projekt i uključili arhitekte Ivu Letilović i Igora Pedišića kao dizajnere kućica. Potez koji im se višestruko isplatio i zasigurno će biti markiran kao svojevrsni raritet i iskorak u viziji i vizuri onoga što prodajne pop-up kućice znače i kako se mogu uspješno inkorporirati u povijesno gradsko tkivo. Smještene su u slijepom dijelu Martićeve ulice, od zgrade palače Burze do Drvenog nebodera, na potezu između dvije kuće koje su posebno apostrofirane u arhitektonskom vodiču grada Zagreba.
Intencija arhitekata Letilović i Pedišić bila je parafrazirati šumu borova na gradskom asfaltu. "Ideja stilizirane borove šume koja preko noći niče na asfaltu dovoljno je apstraktna i intrigantna i naravno bliska našem senzibilitetu da smo je pretočili u naš arhitektonski jezik, a istovremeno je i primamljivo slikovita da može asocirati na advent i sve ono što ga prati. Stvarajući dojam samonikle šume, potencirali smo organičnost i spontanost kao kontrast relativno uskoj i strogoj donjogradskoj ulici", objašnjava arhitektica Iva Letilović.
Svih 14 kućica su jednake, a rastvaranjem i otklapanjem doživljavaju prostornu transformaciju. Dinamika je postignuta i postavljanjem kućica u više planova te njihovom tlocrtnom rotacijom, tako da je prisutan osjećaj različitog oblikovanja, ali i izmjene izrazito visokih silueta iz vizure pješaka.
Svaka kućica sastoji se od osnovnog korpusa, kocke, u koji se smješta prodajni sadržaj, te visokog 5-metarskog plašta u obliku nepravilnog heksaedra, načinjenog od drvenih letvica koje apstrahiraju volumen i čine ga prozračnim. Materijali su tipski proizvodi u građevinarstvu. Tako je osnovni korpus načinjen od ekonomičnih OSB ploča, obložen aluminiziranom armiranom folijom koja se u građevinarstvu koristi kao parna brana. Plašt je izveden od grubo blanjanih drvenih letvica. “I sama izvedba kao i završna obrada su negdje na pola puta između završenog i nezavršenog proizvoda, kućica dovoljno dobra da se može koristiti i dovoljno nezavršena da se uklapa u prostorne instalacije Croatian Design Superstorea", navodi Iva.
Na pitanje o eventualnim zaprekama u realizaciji, arhitekti Iva i Igor odgovaraju kako su im vremenski rok i mali budžet, usklađen s privremenim karakterom projekta, bili zapravo dodatni izazov i pokretač.
"Naprosto ne bi imalo smisla raditi ovaj projekt da se nismo potrudili oko dizajna kućica - jer upravo nam je bio cilj napraviti kreativni i vizualni pomak i afirmirati temu dizajna u javnom prostoru. S Ivom Letilović i Igorom Pedišićem već dugo surađujemo na raznim projektima kojima spajamo prostorna rješenja i vizualne komunikacije i znala sam da možemo biti sigurni kako će pronaći pravu formulu konceptualnog i pragmatičnog jer nam je oboje u projektu trebalo", ističe Ira Payer, kreativna direktorica festivala Design District Zagreb.
Ideja o Marketu u Martićevoj izraz je želje tima Croatian Design Superstorea da se u prosincu, kad cijeli grad dodatno buja sadržajima, oživi i Martićeva ulica događajem koji će ponovno staviti dizajn u fokus. U lipnju su, naime, prvi put organizirali festival Dizajn Distrikt Zagreb i to kao pilot-projekt, a rezultatom su bili toliko zadovoljni da su odlučili nastaviti s festivalom. U međuvremenu su zaključili kako bi bilo zanimljivo napraviti i prigodno zimsko događanje, koje, uz uzbudljiv prostorni koncept s akcentom na dizajnu, prati zanimljiva ugostiteljska ponuda, te besplatan popratni program namijenjen svim generacijama, od radionica, igraonica i koncerata.
"Turistička zajednica grada Zagreba nas je u tome ohrabrila - Advent u Zagrebu je važan turistički proizvod u vezi kojeg TZGZ ima velike ambicije, a od nas se moglo očekivati da ćemo o toj manifestaciji progovoriti jezikom dizajna i pridonijeti podizanjem ljestvice kad je u pitanju oblikovanje u javnom prostoru. Periodičkih turističkih manifestacija u Zagrebu je sve više, svi nešto organiziraju, sadržajno kvalitetnih događanja ima puno, no na dizajn se pritom često zaboravlja. Svi znaju kakve kaotične nastambe znaju niknuti u centru grada i mislim da je zbilja bitno pokazivati da se sve može promišljeno projektirati, pa čak i kad je u pitanju adventska kućica", nadovezuje se Ira.
Market nudi i prodajnu kućicu sa zanimljivom ponudom prigodnih blagdanskih proizvoda hrvatskih dizajnera - CROATIAN DESIGN SUPERSTORE GIFT STATION, što pridonosi boljoj manifestaciji hrvatskog dizajna i turističkoj ponudi suvenira kakve Hrvatska treba i zaslužuje.
Na kraju, bez obzira na osobne preferencije u predblagdanskom načinu i stilu, cilj je okupljanje i druženje koje je sve više zapostavljeno u našem cyber vremenu. Svjetski gradovi, ali i mala mjesta, izuzetno su ponosni na svoje aktivnosti i postave, čak na glavnim gradskim trgovima, kojima mogu okupiti i zabaviti građane u rekordnim brojkama. Zagreb je ponosni nositelj prošlogodišnje titule najljepšeg adventskog grada u Europi, a realizacije poput Marketa u Martićevoj itekako mogu pomoći u obrani tog, svima nama dragog naslova. Ili u ostvarivanju nekog novog koji će također biti potpora plasmanu hrvatskog turizma i dizajna. A kad se sve kućice demontiraju, trajna je gordost kako smo ipak u mnogočemu kvalitetom pri samom vrhu i imamo uspješno valorizirane predloške za budućnost, dok nes(p)retniji primjeri padaju u zaborav.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....