StoryEditor
Zadar plusFACOL DESIGN

Kako je mlada Zadranka stvorila prvi ‘made in Croatia‘ brend marama; Melanie: "Sve se dogodilo sasvim slučajno..."

Piše Matea Gugić Magaš
18. rujna 2021. - 18:50
Melanie Jane Damjanic, mlada poduzetnica iz Zadra koja je osnovala Facol design koji se bavi izradom marama.  Jure Miskovic/Cropix

Marame su se ovog ljeta vratile u velikom stilu! Osim što ih viđamo kao savršeni dodatak zanimljivih modnih kombinacija raznih influencerica, sve se češće za njih odlučuju i ”obične” djevojke za đir po gradu ili pak za posao koji savršeno upotpunjuje svakodnevni look. Ipak, nismo još naišli na neki hrvatski brend koji se bavi izradom ovog stoljećima popularnog odjevnog dodatka. Do sada.

Njeno je ime Melanie Jane Damjanić (29) i početkom godine stvorila je „Facol design”, zadarski brend za izradu prekrasnih marama.

Melanie je, poput mnogih drugih kreativaca, prvi prošlogodišnji lockdown inspirirao i usmjerio baš tu gdje je danas. Ni na kraj pameti joj nije bilo da će dizajnirati marame. 

- Sve je krenulo kompletno spontano. Oduvijek sam htjela raditi nešto sa strane, nešto kreativno jer me od malih nogu privlačila umjetnost. Završila sam turističku školu, a potom tri godine medijskog dizajna. Tijekom studija sam slikala, raznim tehnikama, ali mi to nikad nije bilo „to”. Osjećala sam da trebam pronaći nešto drugo, nešto što ne radi svatko. No, nisam znala što je to. Do trenutka kad nisam stavila staru majčinu maramu na glavu. Iz fore – prepričava nam Melanie uz osmijeh početak priče o nastanku Facola.

image
Jure Miskovic/Cropix

- Sjedila sam tako s tom maramom na glavi, prošle godine u svibnju, u dvorištu ispred kuće, i razmišljala u sebi kako je to dobra stvar i kako bih ju mogla kupiti. Oduvijek sam ih voljela, ali ih nisam nikad nosila jer kao ”to nose stare babe”. I onda sam rekla sama sebi: ma zašto ja ne bi napravila svoju? Mogla bi otvoriti obrt i prodavati svoje marame! A kako će se zvati brend? Facol! Sav je taj unutarnji monolog trajao deset sekundi prije nego li sam svoju ideju svečano obznanila majci koja me samo pogledala i komentirala kako će me i to, kao i sve do sad, brzo proći. No ja sam momentalno sjela za laptop i u pola sata stvorila logo, osmislila omot, pronašla proizvođača tkanine, tvrtku za print... Ništa me do tad nije toliko zaintrigiralo kao to - u jednom dahu govori Melanie, šaleći se kako je ta stara mamina marama na glavi bila njena Newtonova jabuka.

Čekala je nekoliko mjeseci, dok ne završi fakultet i zaposli se, kako bi krenula u realizaciju te svoje ideje. 

U siječnju ove godine stigao joj je prvi prototip. 

image
Melanie i njene marame
Lara Žilić

- Kad sam uzela tu svoju prvu maramu u ruke, znala sam odmah da je to to. Nisam mogla vjerovati da sam iz prve dobila točno ono što sam zamišljala! Mojoj sreći nije bilo kraja – prepričava Melanie te naglašava kako je cijeli proizvod, od ideje do izrade, "made in Croatia". 

Nakon toga uslijedio photoshooting te otvaranje profila na društvenim mrežama.

- Moram zahvaliti svim prijateljima koji su mi pomogli u realizaciji svega ovoga. Još uvijek ne mogu vjerovati kakvi su dojmovi ljudi na moje marame! Nisam ni sanjala da ću izazvati tako pozitivne osjećaje – priznaje ova mlada dizajnerica naglasivši kako se cijeli brend bazira na – ženama.

image
Melanie i njene marame
Lara Žilić

- Ženska silueta se provlači kroz svaki dizajn, jer je upravo žena u centru ovog projekta. Osim te ženske figure, cjelokupni se koncept bazira zapravo na ”women supporting women” i na ženskom poduzetništvu. Po mom mišljenju, marame su i snaga i ženstvenost u jednom, cijela je jedna povijest žena skriva iza njih... – ističe Melanie te dodaje kako je pri dizajniranju pazila na svaki detalj.

- Marame koje nalazimo u dućanima često do samog ruba imaju isti dezen, ja sam htjela to promijeniti. Osim što print ne ide do kraja, na jednoj strani je jedna boja, a na drugoj druga kako bi ju žena mogla presložiti i prilagoditi svojoj odjevnoj kombinaciji – objašnjava Melanie.

Na svom profilu često svojim pratiteljicama pokazuje na koji sve način vezati maramu i kako ju nositi. A vjerujte, kombinacija je bezbroj! Čak i na svog kućnog ljubimca možete staviti "matching" maramu!

image
Melanie i njene marame
Lara Žilić

Za sada ima dvije veličine (45x45 te 70x70) i četiri dizajna marama koje su od finog poliestera. No, uskoro slijedi linija od svile i satena. 

- Cilj mi je imati prirodne materijale i dignut cijeli brend na još jednu višu razinu. Uostalom, tek sam počela, znam da je preda mnom još puno posla, ali veselim se – zaključila je ova simpatična Zadranka.

Ime brenda

Facol – čakavski izraz za maramu koju su nosile naše bake. To je bio neizostavni dio dnevne rutine svake žene na selu ili otoku – vezati facol na glavu! 

Žene su svugdje išle s maramom – u grad, u polje, na misu, a za svaku prigodu imale su posebnu maramu. Postoje priče kako se vezivanjem marame moglo otkriti je l žena udana ili slobodna – mlade su je djevojke vezivale oko glave, a starije sprijeda, vezivajući je ispod brade. 

    

15. listopad 2021 17:08