Dok se u daljini nazire specijalni stroj kako polako mili među čokotima vinove loze u Kraljevskim vinogradima i vođen radnicima vinogradarima obavlja poslove na proljetnoj zaštiti tek probuđenih trsova na sve snažnijem svibanjskom suncu, gore, na vrhu brijega, odakle puca fantastičan pogled na Punta Skalu i Petrčane, nježnožućkasti pošip zamišljeno ljulja u čaši direktor vinarije Zoran Pantalon.
Prije svega dvije godine, kušaonica Kraljevskih vinograda bila je u ovo doba godine već puna turista iz obližnjih turističkih resorta, čijim se nepcima služilo birane vinske kapljice, uz pokoji dobar zalogaj s hladne plate ili roštilja u neposrednoj blizini.
A sad? Kao da smo u svojevrsnom vinskom limbu, usred pandemije koronavirusa koja je zaustavila sve što je zaustaviti mogla, osim prerade grožđa i proizvodnje vina. Kraljevski se vinogradi ne daju i odolijevaju čekajući bolja vremena, kad će hedonistički porivi za lijepim i uzvišenim opet zaigrati svoj lepršavi ples nad uredno posloženom zelenkastom vinogorju prema plavičastoj morskoj pučini...
- Kraljevski vinogradi osnovani su 2010. godine i već smo toga svibnja posadili prvih 60 tisuća loza od čega 20 tisuća pošipa i 2o tisuća plavca malog. Sveukupno imamo 300 tisuća loza. Orijentirani smo da domaće sorte, pošip, plavac i crljenak koji čine 80 posto sortimenta. Imamo i introduciranih sorti cabernet sauvignon, syrach, merlot, nešto malo plavine, a od bijelih chardonnay, žilavku, sauvignon i muškat žuti. U Petrčanima imamo neto 23 hektara zemljišta u najmu od naših Benediktinki i temeljem toga smo se i nazvali Kraljevski vinogradi, s obzirom da je 1066. godine osnovan Benediktinski samostan u Zadru i ondašnji kralj Petar Krešimir VI poklonio je ove terene u Petrčanima opatici Čiki koja je bila predstojnica novoosnovanog Benediktinskog samostana. Eto, temeljem toga mi smo se, držim s razlogom, nazvali Kraljevski vinogradi. Pogled iz njih prema moru je prekrasan, majka priroda je bila izdašna i ova je vinogradarska pozicija odlična: jugozapadno okrenuta, s dosta kamena u tlu što je danas vrlo traženo jer osigurava mineralnost i trostruku insolaciju od Sunca - kaže Pantalon prisjećajući se dana kad su nisku makiju uklanjali mehanizacijom, a teškim strojevima mljeli kamen u pogodno tlo za sadnju vinove loze.
Prije toga radili su ispitivanja i analizu tla kako bi točno utvrdili koje sorte i na koji način uopće posaditi. Niknuli čokoti godinama kasnije su moćni, jaki, teren nije samo škrti kamen već je izdašan za kvalitetan urod. Ono što je karakteristično za Kraljevske vinograde je da su doslovno okruženi hotelima Falkensteiner grupacije, hotelom Pinija, Petrčane, brojnim privatnim apartmanima... Njihovi su gosti često pohodili konobu i kušaonicu, čime se na zornom primjeru pokazala mogućnost povezivanja poljoprivrede i turizma, u ovom slučaju vinogradarstva i vinarstva i neposredne prodaje vina na kućnom pragu, ali i zastupljenost butelja Kraljevskih vinograda iz Petrčana u obližnjim hotelima čime su postale i nezaobilazan zaštitni znak čitavog područja.
Zanimljivo je da su se vina Kraljevskim vinograda prodavala i u dalekom – Japanu. Evo kako je do toga došlo:
- Već pet godina izvozimo naša vina u Japan i to uz pomoć poslovnih veza prijatelja među kojima je naš Zadranin Paulo Novosel, koji je bio kapetan na jednom od najvećih japanskih tankera. Također i naša prijateljica Jelena Jamasaky, hrvatska nevjesta u Osaki koja je puno učinila na promociji našeg turizma i naših vina. Nisu to neke velike količine koje izvozimo u Japan, ali naš pošip, crljenak, plavac i rose prodaje se i pije i u Japanu. Prije dvije godine naš je rose u izboru japanskog Oyster Wine Contest u Tokiju dobilo svjetsku nagradu ocijenjen kao najbolje rose vino koje se sljubljuje uz kamenice. Velika je ovo nagrada kada se uzme podatak da je u izboru sudjelovalo preko 54.000 butelja vina iz cijelog svijeta. Naš Rose je jedini osvojio vinsku oznaku s pečatom natjecanja koja se postavlja na grlo svake butelje i nudi najboljim restoranima u Japanu. Bili smo prisutni i na japanskim sajmovima vina. Mada Japanci nisu izrazite vinopije, njih 130 milijuna popije 300 do 300 milijuna butelja, što je značajno tržište. A i sigurni su platiše. Čak se ovih dana i u nekim zadarskim restoranima počelo služiti naše vino rose uz 15 kamenica na tri načina pripreme. Taj „paket” stoji 400 kuna što će se nekome možda činiti puno, ali gosti jako dobro reagiraju upravo na takvu ponudu – ističe Zoran Pantalon.
Kraljevski su vinogradi godinama rasli sve više do 2019. godine koja je označila vrhunac u svakom smislu. A onda je došlo do...
- Lockdowna, korone, covida..., cijeli svijet je stao. Prodaja vina je pala, kažu mediji 80 posto u svijetu. Kod nas se dogodila nažalost slična stvar, vinari su posebno pogođeni. Okrenuli smo se neposrednoj prodaja što je donekle donijelo rezultata, ali nema rođendana, fešti, vjenčanja, restorana... Prošle smo godine imali dva mjeseca sezone, srpanj, kolovoz i početak rujna. Čim su otišli Nijemci, Austrijanci, Česi, Slovenci, Slovaci i Poljaci... sve je stalo. Teško je naći modalitet prodaje vina u ovakvim uvjetima, pogotovo kad se zna da smo mi uvoznička zemlja u svemu pa i u vinima, u čemu je teško cijenama konkurirati velikim količinama koje pristižu na naše tržište. Naša proizvodnja u kamenjaru je i nešto skuplja od proizvodnje u drugim vrstama vinograda, tako da i ne možemo ići ispod određene cijene. Prošle smo godine napravili liniju vina u buteljama s navojnim čepom Grgur vinski s jeftinijom linijom pošipa, plavca i rosea kako bi doskočili i uvozu tih masovnijih i jeftinijih vina – kaže Pantalon.
Prognozirati predstojeću turističku sezonu nezahvalno je, naznake su da bi cijepljenje protiv covida moglo polučiti dobre rezultate, ali sve je još pod znakom pitanja.
- Mi se pripremamo kao da će sve biti najbolje. Sve je trenutno na čekanju, kad će krenuti, nitko ne zna pouzdano. Ali siguran sam kad konačno krene, da će to biti sveopći pozitivni bum. Mi ćemo za taj trenutak biti potpuno spremni – optimističan je Zoran Pantalon.