Miljenko Domijan, povjesničar umjetnosti i hrvatski konzervator, jedan je od rijetkih koji na jednom mjestu može okupiti tako širok krug ljudi: na otvorenje izložbe njegovih fotografija i crteža u utorak navečer su u zadarsku Gradsku ložu stigli brojni Zadrani, ali i gradonačelnik Raba Nikola Grgurić, gradonačelnik Nina Emil Ćurko, kao i bivši gradonačelnici Zadra Božidar Kalmeta i Živko Kolega. Otvorenju velike izložbe prisustvovao je i zadarski nadbiskup Milan Zgrablić, te rektor Sveučilišta u Zadru Josip Faričić, uz brojne uglednike iz političkog, kulturnog i javnog života Zadra. Izložbu je otvorio zadarski gradonačelnik Branko Dukić, a o izloženim radovima govorili su akademik Nikola Bašić, publicist Abdulah Seferović i voditeljica Galerije umjetnina, kustosica Nevena Štokić. Prisutnima se obratila i v.d. ravnateljica Narodnog muzeja Vesna Sabolić.
Osim u Loži, radovi su izloženi i u prostorima u prizemlju Kneževe palače, a izložba, nazvana „Od oka k srcu - Biljezi sjećanja“ će ostati otvorena do 12. prosinca.
- Zašto je tako teško odgovoriti na pitanje tko je Miljenko Domijan? Kažu da je Sveti Augustin, kad su ga pitali što je vrijeme, odgovorio: „Kad me ne pitaju što je vrijeme, ja znam. Kad me pitaju, ne znam objasniti.“ Tako je i meni s Miljenkom. Bogami, ne znam objasniti tko je Miljenko. On je, po naški rečeno, čudo od čovika – kazao je akademik Nikola Bašić na otvorenju Domijanove izložbe.
- On je povjesničar umjetnosti, konzervator nacionalne i međunarodne reputacije, čuvar hrvatske kulturne baštine, njezin obnovitelj i gorljivi promotor u zemlji i inozemstvu, inicijator i voditelj niza kapitalnih pothvata u obnovi i revitalizaciji nacionalne kulturne baštine, osnivač muzeja i kreator muzeoloških koncepcija i postava, autor kapitalnih kulturnih izložbi u zemlji i inozemstvu, državni dužnosnik, savjetnik i povjerenik niza hrvatski i europskih institucija, predavač, pisac, autor kataloga i monografija, stručnih i znanstvenih radova. Zbog svega toga, Miljenko Domijan neprijeporni je vodeći autoritet u domaćim i međunarodnim krugovima stručnjaka i znanstvenika u zaštiti spomenika kulture. Teško je objasniti njegove doprinose u poslu kojim se bavio, bilo da se radi o uvrštenju nacionalne baštine u UNESCO-vu zaštitu, bilo da je riječ o spašavanju kulturnih dobara u ratnim vremenima ili kad se radi o kompleksnim projektima obnove, rehabilitacije i revitalizacije u poslijeratnom periodu – rekao je Bašić.
- U svim tim silnim poslovima pokazala se jedna njegova osobina: on je po vokaciji pravi kulturni menadžer. On nije čovjek koji čeka zadatak, definirani program. On je tragač, on je Indiana Jones, on je onaj koji pronalazi problem, definira problemsku situaciju i stvara proces realizacije. Zato je on najviše napravio u Hrvatskoj, ne samo u očuvanju baštine, nego je posredno transformirao i sve ustanove koje se time bave – istaknuo je akademik Nikola Bašić.
Kustosica Galerije umjetnina Nevena Štokić naglasila je da su Gradska loža i Kneževa palača ovom izložbom „udomile“ sedam fotografskih i jedan crtački ciklus Miljenka Domijana.
- Ciklusa je sedam, od lokalnih tema iz zadarskoga zaleđa u Bukovačkoj priči, preko posebnim svjetlom rasvijetljenih svjetskih kulturnih dobara u Anima et Corpus, do meni naročito inspirativnih vizura izorane zemlje u ciklusu Terra Toscana. U Kneževoj palači izložene su i fotografije Morlačkog podvelebitskog mora, zatim vodenih tokova kraških ljepotica zadarskog kraja Zrmanje, Kupe, Karišnice, rijeke Bjele, a tamo su izloženi i Pariški zapisi i flanerije, na koje se fotograf zaputio profesionalno sudjelujući na značajnim predstavljanjima hrvatske baštine u gradu svjetlosti. U Gradskoj loži predstavljen je ciklus Armenia Sacra koji je zapravo didaktički kompendij jedne velike tisućljetne i nama nažalost slabo poznate kulturne baštine – kazala je Štokić, te dodala da je zanimljivost Domijanova pristupa motivima i u tome da upadljivo izostaju ljudi (koji su prisutni tek u ponekom ciklusu kao što je Bukovačka priča), a dominiraju baština, prirodni fenomeni i umjetnička djela.
- Cilj predstavljanja opusa Miljenka Domijana u organizaciji Galerije umjetnina Narodnog muzeja Zadar prije svega je u tome da se jedan toliko prisutan opus, niz godina izlagan u fragmentima, objedini na jednom mjestu, da ga se predstavi u cjelini – naglasila je kustosica Nevena Štokić.
Publicist Abdulah Seferović je kazao kako Domijan nije samo osnažio i proširio kreativni identitet Zadra kao grada fotografije, već ga je obogatio i novinom koja bi se mogla nazvati fotografskim brendom.
- Nije slučajno cijela izložba nazvana ‘Biljezi sjećanja.‘ Imaginativnoga sjećanja. Sve je ovdje, manje ili više, prožeto magijom. Ovako veliki i fascinantni fotografski opus mogao bi se nazvati retrospektivom. Ovdje ćemo, gledano kronološki, vidjeti zajedno serijal o Bukovici kakve više nema i fotozapise iz svjetskih metropola, kao što su Rim, Istanbul ili Peking. Podjednako se miješaju uzbuđujuće forme, boje i tonovi Toskane s emotivnim uspomenama o podvelebitskom moru i riječnim ljepoticama zadarskoga zaleđa. Ništa im ne smetaju fotografije glasovitih pariških umjetnina – rekao je Seferović.
- Ono što ovdje ima osobito značenje jest činjenica da su fotografski korijeni Miljenka Domijana proklijali upravo u Zadru. Seriju Bukovačka priča, koja je ovdje izložena na kraju, snimio je 1974. godine. To je ono vrijeme kada smo se mi, koji duže pamtimo, oduševljavali Brešanovim ‘Hamletom iz Mrduše Donje‘ i ‘Našim malim mistom‘ Miljenka Smoje, a vlast grmjela na francuski časopis ‘Photo‘, kao na vanjskoga neprijatelja ondašnje države – istaknuo je Seferović i dodao da Domijanov dalmatinski senzibilitet ne može poreći dokumentarni narativ i autografsku narav fotografije.
- Spontano se priklanja više njezinim diskurzivnim nego figuralnim svojstvima. U tom smislu, ono što Domijan fotografira ne gubi važnost u odnosu na fotografiju. Višeslojne konotacije gradi emotivnom snagom, metaforama. Upravo stoga njegove slike znaju oduševiti apstrakcijom, iako ispod svake stoji oznaka objekta ili lokacije, koja učitava identitet onoga što je snimljeno. On značenje tvori prepletanjem vizualnog i narativnoga – rekao je poznati zadarski publicist i fotograf.
Izložbu je otvorio gradonačelnik Branko Dukić, rekavši da je Domijan poseban i velik čovjek, strastven u svemu što radi.