StoryEditorOCM
Zadar plusPRIJELOMNI TRENUTAK

"Eksplozija" nautičkog turizma na zadarskom području dogodila se 10. srpnja - nikada se do sada nije tražio "brod više" kao ovoga ljeta!

Piše Mišel Kalajžić
24. listopada 2021. - 21:35

Nautička sezona na zadarskom području ove godine premašila je i najoptimističnija očekivanja. Nakon krize koju je prouzročila pandemija koronavirusa, što je prošle godine za rezultat imalo „mršavu” turističku sezonu, nautika se ovoga ljeta na Jadran vratila u punoj snazi. U srpnju je situacija naprosto „eksplodirala” u pozitivnom smislu. Za Jadran se tražio „charter vise”, na najbolje u cijeloj priči je što u trenucima dok ovo pišemo, nautičkoj sezoni još uvijek nije kraj. Naprotiv, slike s našeg najvećeg nautičkog sajma i jednog od većih u svijetu – biogradskog Boat Show-a – pokazuje da sezona još uvijek traje i da turisti naprosto ne žele otploviti s hrvatske obale, sve dok god to vremenske prilike budu dopuštale, a znamo iz ranijih godina da su nautičari u tome vrlo uporni i da spadaju u klijentelu koja ne ide „na prvu loptu”, odnosno u turizmu i obali uživaju kad su drugi „obični” gosti već odavno otputovali kućama.

U svemu tome prednjači upravo zadarsko područje, ne samo zbog tradicije koja je započela pionirskim osnivanjem prve nautičke flote i marine još 70-tih godina, već i zbog iznimnih prirodnih ljepota, razvedene obale, zadarskih otoka, Kornata, podvelebitskog područja, blizine nacionalnih parkova i parkova prirode, ali i velikog broja dobro osposobljenih marina, bogate ponude i stručnog osoblja. Sve to bili su preduvjeti uspješne nautičke sezone 2021. koja će sigurno ostati upisana kao „godina velikog povratka”.

image
Luka Gerlanc/Cropix

- Sezona je počela u uvjetima lockdowna zbog koronavirusa. Krenuli smo vrlo tiho, s puno neizvjesnosti, a onda je uslijedio takav bum kakav nitko nije očekivao, a dokaz toga je vikend sajma u kojemu, a radi se o koncu listopada, obično imamo 60 uplovljavanja i isplovljavanja charter plovila. Ove godine imamo 200 isplovljavanja, što je ogroman logistički pothvat za sami sajam i Marinu Kornati. Sezona nije prestala, mi imamo 320 charter plovila u našoj marini, a 200 ih je aktivno na samom koncu listopada, to je neviđeno – kaže direktor Biograd Boat Show sajma Milan Šangulin, dodajući kako su ove godine popunili sve kapacitete pa su neke izlagače morali čak i odbiti, odnosno preusmjeriti ih na online platforme.

image
Na fotografiji: direktor sajma - Milan Sangulin
Luka Gerlanc/Cropix

- Nadao sam se da će druga polovica sezone biti dobra, ali nisam očekivao ovakav bum kakav se dogodio. Mislio sam da će i cijepljenje protiv covida krenuti ranije, ali to se produžilo nekoliko mjeseci. Isto tako sam se nadao da ćemo doseći 70 posto procijepljenosti, a ne 50 posto. Sve ostalo je bilo očekivano. Nadam se da ćemo se do iduće sezone stabilizirati i da nećemo imati lockdown u proljeće, tako da ćemo imati i dobru predsezonu, s uhodanim sustavom covid putovnica i međunarodnim kretanjima. Očekujem opet jaku sezonu, čak i bolju nego ove godine, s boljim raspoređivanjem na pred i posezonu – ističe Šangulin.

image
Na fotografiji: Biograd boat show
Luka Gerlanc/Cropix

Predsjednik Uprave Ilirije Goran Ražnjević na čelu je tvrtke koja se može pohvaliti da je bila „kolijevka” nautičkog turizma u Hrvatskoj još od 1977. godine s izgradnjom prve namjenske nautičke luke ispred hotela Ilirija u Biogradu na Moru. Tad je naručena i prva charter flota od 40 plovila u vlasništvu Ilirije. Toga dana krenula je nautika u Biogradu i traje već 45 godina. Marina Kornati izgrađena je 1985. godine sa više od 750 vezova kao treća najveća nautička luka na Jadranu, a prije 23 godine pokrenut je i nautički sajam Ilirija Biograd Boat Show.

image
Na fotografiji: Goran Raznjevic - predsjednik uprave Ilirije d.d.
Luka Gerlanc/Cropix

- Nikada nautika u Hrvatskoj, prema ovim našim iskustvima gdje je najveća charter flota, nije bila toliko jaka kao od 10. srpnja do sada. Čak i jača nego 2019. godine. I još traje. Predsezona je bila dijelom neizvjesna, u ostalim sektorima turizma gotovo da je i nije bilo, ali u nautici se pokazivala, a nautika je opet pokazivala znakove spremnosti i preuzimala je primat u otvaranje nautičke sezone i predsezone. Te subote 10. srpnja kad je nastala prijelomnica pa do danas, nautika nikad nije bila jača, opet to ponavljam. Čak ima tendencije da se produži u studeni. Imamo slatke brige oko organizacije nautičkog sajma baš zbog toga što se sezona produžila. Nalazimo se pred novim izazovima u tome – ističe Ražnjević.

Prijelomni 10. srpnja bio je trenutak kada se u gotovo svim emitivnim europskim zemljama okrenutim nama, gdje je preko 60 posto građana procijepljeno, a 15 do 20 posto ih je preboljelo Covid, dogodio „klik” njihovih vlada, da slobodno putuju. Čim se to dogodilo, uputili su se na najbliže destinacije, a to je upravo hrvatski Jadran. Stvar nije išla polako uzlazno, nego je naprosto eksplodiurala i ta eksplozija traje u nautici još uvijek – ističe Ražnjević.

Njihova je marina bila puna od prvog do zadnjeg dana kad se govori o ugovornim i godišnjim vezovima, u charter flotama su zadovoljni jer se događalo da su im doslovno svi bodovi isplovljavali, što ranijih godina nije bio slučaj. Iduća sezona će biti dobra, Covid kao bolest postaje sastavni dio života i ona će se iz dana u dan anulirati medicinskim mjerama, a nova organizacija turizma odvijat će se sukladno tim uvjetima. To će značiti najmanje ovakvu sezonu, ako ne i bolju, uz eventualni blagi rast cijena koje nisu niti korigirane za prošlogodišnju sezonu. Zadarsko je područje idealna destinacija jer je „Hrvatska u malom”, ima sve segmente turizma uz prirodne ljepote, tako da zadarska regija predstavlja perjanicu onoga najboljeg što ima hrvatski turizam, optimističan je Ražnjević koji ima i poruku za Vladu RH:

- Potrebno je da na razini svih ministarstava, a pogotovo Ministarstva mora i turizma, prepoznaju kako nautika kao značajan segment turističke djelatnosti nije nikakav komplementarni proizvod Hrvatske već najprepoznatljiviji i najelitniji i najkvalitetniji dio hrvatskog turizma. Sva neriješena pitanja iz područja ulaganja u nautiku trebala bi se razriješiti, a samim tim i produženje postojećih koncesija, izmjena zakona o pomorskom dobru i priznavanja zakonitih i stečenih ulaganja, te da rade takav zakonski okvir koji će biti konkurentan destinacijama kao što su Grčka, Španjolska, Francuska, Italija i Turska, u smislu ukupnih davanja, ništa više od toga.

Marin Katičin, predsjednik je Strukovne udruge čarteraša pri Hrvatskoj gospodarskoj komori Zadarske županije, a i sam je u biznisu s čarterima već dugi niz godina.

image
Na fotografiji: Marin Katicin, predsjednik strukovne udruge carterasa
Luka Gerlanc/Cropix

- Sezona je ugodno iznenadila svih. Nakon dugog vremena tražio se brod više, a sezona traje još uvijek i to na razini cijele Zadarske županije. Zašto je sezona tako dobra? Mi čarteraši mislimo da su dva razloga za to: veliki broj prebačenih tjedana iz prošle godine koji nisu odrađeni, te drugi razlog odluka ljudi da je provođenje odmora na moru najsigurniji način ljetovanja zbog covida. Postoji i treći razlog, sve aviodestinacije poput Turske i Grčke imale su otpor ljudi zbog bukiranja letova, tako da je Hrvatska sa svojom blizinom kao autodestinacija imala značajnu prednost. To je bitno za budućnost jer se ne smijemo uljuljkati i reći „super, sad će i iduća godina biti ista”... Bit će ako se potrudimo i ako radimo dobro i kvalitetno i promišljamo unaprijed. Ali jedno je sigurno: zadarsko područje je jaka destinacija u nautičkom turizmu i takvo će i ostati – ističe Katičin.

S njim se slaže i Denis Ikić, predsjednik Hrvatske gospodarske komore Zadarske županije.

image
Na fotografiji: Denis Ikic - HGK Zadar
Luka Gerlanc/Cropix

- S obzirom da je prošla godina bila obilježena načinom kako odvijati tu djelatnost jer nije bilo riješeno pitanje testiranja i iskrcaja i ukrcaja gostiju, ova je godina bila puno bolja bez tih problema, a i sezona traje jako dugo. Imali smo u turizmu povećanje preko 68 posto, možemo reći - izuzetna sezona. Postoje naznake da će iduća sezona biti i bolja nego ova, pod uvjetima da se pandemija stavi pod kontrolu i da postignemo sigurnost. Iduće godine priprema se još 600 vezova u novim lukama u Svetom Petru, Povljani i Dragama, što će zasigurno povećati ukupan promet, ali i kvalitetu same ponude nautičarima na zadarskom području, zaključuje Ikić.

Brojke

Ove je godine do sada bilo ukupno 89.974 dolazaka u plovnim objektima na području Zadarske županije, od čega 84.521 stranih i 5.453 domaćih. To je povećanje za 62 posto u odnosu na prošlu godinu kada je bilo 55.297 dolazaka, od čega 50.283 stranih i 5.014 domaćih. Rekordne 2019. godine bilo je ukupno 103.973 dolazaka, od čega 98.390 stranih i 5.583 domaćih.
Slični su pokazatelji i s noćenjima u nautičkom turizmu na području Zadarske županije. Ove je godine do sada ostvareno 625.522 noćenja od čega 594.653 stranih i 30.869 domaćih, što je povećanje za 61,9 posto.
Rekordne 2019. godine bilo je 683.697 noćenja, od čega 653.750 stranih i 29.947 domaćih gostiju.
Najviše dolazaka imaju marine u Biogradu na Moru, u Bibinju i Sukošanu, te u Zadru.

Miro Šangulin: vrijeme je za elitni turizam

Obitelj Šangulin iz Biograda već je dugi niz godina u samom vrhu djelatnosti nautičkog turizma. Miro Šangulin čija obiteljska flota broji 200 brodova ističe kako nautika nije zakazala unatoč problemima s pandemijom, već je iznenadila, ali – podvlači - to je rezultat dugoročnog rada u kojemu se tom poslu pristupalo profesionalno, bez spekuliranja.
- Gosti nisu zakinuti, a usluge su se podigle do možda najveće razine. Na taj način postigli smo jamstvo da će se turisti vratiti i to nam se isplatilo. Turizam je takav da se na osnovi individualnih iskustava prenosi neposrednom usmenom predajom. Hrvatskoj je perspektiva neupitna u turizmu, a u nautičkom turizmu pogotovo. Jučer sam se vratio iz ruralnih područja naših otoka gdje brodovi još plove i koriste usluge tog domicilnog stanovništva. Vlasnici nekih tamošnjih restorana ostat će otvoreni sve do Badnjaka. Nautički turizam prvi otvara turističku sezonu i zadnji je zatvara. Rezultati su zbilja dobri, puno toga je već rezervirano i za iduću godinu. Prolazi vrijeme masovnog turizma, dolazi nam elitni dio turizma, brodovi na kružnim putovanjima s gostima iz Amerike, Australije, udaljenih destinacija poput Kine. Da bi to postigli i održali moramo biti kvalitetni. Očekujem da država smanji svoje namete i olakša zapošljavanje u toj djelatnosti. Već imamo problem s nedovoljno stručnom radnom snagom iz trećih zemalja, na tome treba raditi kako bi se otvorile visoke škole za regrutiranje potrebnih kadrova – ističe Miro Šangulin.

image
Na fotografiji: Miro Sangulin, clan uprave tvrtke Sangulin d.o.o.
Luka Gerlanc/Cropix
04. studeni 2024 19:57