Google je u četvrtak objavio izvještaje iz 131 države o tome jesu li se smanjili posjeti trgovinama, parkovima i drugim mjestima okupljanja u ožujku, nakon što su mnoge vlade naredile ostanak kod kuće kako bi spriječile širenje koronavirusa - prenosi Jutarnji.hr.
Googleova analiza podataka o lokaciji milijardi korisnika pametnih telefona najveći je set podataka dostupan zdravstvenim vlastima o tome poštuju li ljudi mjere karantene.
Izvještaji prikazuju grafikone s posjetama podzemnoj željeznici, autobusnim ili željezničkim postajama, trgovinama i drugim mjestima između 16. veljače i 29. ožujka ove godine.
U Italiji su posjeti trgovinama i mjestima za razonodu, uključujući i restorane i kina, pali 94 posto, dok su odlasci na radna mjesta pali za 63 posto. Posjeti trgovinama sa živežnim namirnicama i ljekarnama pali su za 85 posto, dok su posjeti parkovima pali za 90 posto, piše Reuters.
Za neke države poput Sjedinjenih Država Google je objavio i regionalne podatke. Tako su, primjerice, u saveznoj državi Kaliforniji posjeti trgovinama i mjestima za razonodu pali za 50 posto. Za razliku od Kalifornije, u Arkansasu, jednoj od rijetkih saveznih država u kojima nije uvedena sveobuhvatna karantena, posjeti spomenutim lokacijama pali su za svega 29 posto.
Googleovi podaci pokazuju koliko je izazovno ljude udaljiti jedne od drugih. Odlasci u trgovine živežnim namirnicama u Singapuru i Velikoj Britaniji u tom su se intervalu povećali jer su u tim zemljama mjere poput karantene tek stupale na snagu. Posjeti parkovima u okruzima oko San Francisca u ožujku su drastično skočili, što je vlasti natjeralo da te lokacije privremeno zatvori.
Podaci za Japan, koji nije uveo toliko stroga ograničenja kretanja, kažu da su tamo odlasci u trgovine i mjesta za razonodu pala tek 26 posto, dok su odlasci na posao pali za samo devet posto.
Što se tiče Hrvatske, u razdoblju od 16. veljače do 29. ožujka, posjeti trgovinama i mjestima za razonodu pali su za 82 posto, trgovinama živežnim namirnicama, supermarketima, tržnicama i ljekarnama za 57 posto, parkovima za 45 posto, putničkim terminalima za 74 posto i radnima mjetima za 50 posto. Istovremeno, boravak o domovima porastao je za 15 posto.
Podatke je s nevladinim istraživačima u nekoliko država podijelio i Facebook koji, kao i Google, ima nekoliko milijardi korisnika. No ta ih društvena mreža nije objavila javno.
Koronavirus je diljem svijeta zarazio više od milijun ljudi, a od bolesti COVID-19 je prema podacima Reutersa preminulo 52 tisuće ljudi.
Epidemiolozi ističu kako bi analiza kretanja po dobi, prihodima i drugim demografskim podacima mogla prilagoditi obraćanja vlasti javnosti.
Google, koji prikuplja demografske podatke tijekom korištenja svojih usluga, tvrdi da ne izvještava o demografskim podacima, no da je otvoren za pružanje dodatnih informacija u narednim izvještajima.
„Ovi izvještaji razvijeni su kako bi bili od pomoći, a da poštuju naše stroge protokole i politike oko privatnosti“, napisale su doktorica Karen DeSalvo, čelnica Googlea za zdravlje, te Jen Fitzpatrick, potpredsjednica Google Gea, u objavi na blogu.
Google ističe kako je objavio izvještaje da bi izbjegao bilo kakve nejasnoće o tome što predaje vlastima, u vrijeme dok svijetom traje rasprava o ravnoteži između privatnosti i potencijala korištenja tehnologija za borbu protiv koronavirusa.
Države poput Kine, Singapura i Južne Koreje od svojih državljana traže da koriste aplikacije i druge tehnologije kako bi kontrolirali njihovo poštivanje karantene, no aktivisti tvrde kako to može ugroziti njihove individualne slobode.
Googleovi izvještaji koriste podatke od korisnika koji su omogućili „povijest lokacija“ na svojim mobitelima. Korporacija naglašava kako je usvojila tehnološke mjere koje osiguravaju da se u izvještajima ne može identificirati niti jedan pojedinac.
Tvrtka nije htjela otkriti je li primila ikakav pravni zahtjev za detaljnijim informacijama radi borbe protiv širenja zaraze.