Članica zadarskog MOST-a i potpredsjednica Odbora za školstvo zadarske županije, Željana Popić je medijima uputila priopćenje u vezi uvođenja igre šaha u predškolski odgoj. Priopćenje prenosimo u cijelosti:
ŠAH – nije samo sport i igra , već i dio obrazovanja u modernom svijetu!
Što je uopće šah?
Odgovor je: ŽIVOT!
Šah je i sport, i umjetnost, i igra. Dokazano je da šah ima čak pet učinaka kod djece: djeca moraju čitati iz mnogih knjiga da poboljšaju svoju igru, pravila šaha kažu da je poželjno zapisivati svoje partije, svaka figura na šahovskoj ploči ima neku vrijednost, jedna je veća od druge; ako izgubiš jaču figuru za slabiju, može te stajati cijele partije, jedino ti odlučuješ da se tvoja vojska tj. tvoje figure razvijaju u najboljem smjeru; bilo kakva loša odluka rezultirat će gubitkom ljudi (figura) bez mogućnosti nadoknade. To te može stajati gubitka partije, poštuješ sebe i svog protivnika, a isto vrijedi i za tvog protivnika; svaka partija počinje i završava rukovanjem.
Dakle, šah je način razvijanja samostalnog mišljenja djece. Šah nas tjera da mislimo i osmišljavamo strategiju, a dok radimo na tome, moramo unaprijed preispitati svaki svoj potez i naći onaj pravi. I svaki potez podrazumijeva donošenje odluke; čitava se igra odnosi na donošenje odluka, a te bi odluke prije svega trebale biti ispravne.
ŠAH uči djecu da donose ozbiljne odluke u teškim situacijama.
• šahovska ploča i figure - koordinatni sustav,
• poredane figure - red,
• shvaćanje prostora,
• verbalna komunikacija,
• povlačenje poteza; “ JA”,
• “taknuto-maknuto” – odgovornost,
• učinjena pogreška – kazna,
• korištenje tuđeg iskustva.
Također je dokazano da su djeca s poteškoćama u razvoju u stanju usvojiti pravila igre.
Dan 13. ožujka 2012. godine ući će u njegovu povijest jer je tada šah prešao u višu razinu društvenog priznanja, “ne samo kao sport, već i kao dio obrazovanja u modernom svijetu”. Toga je dana Europski parlament prihvatio deklaraciju kojom poziva Europsku komisiju i Države članice da podrže uvođenje programa Šah u školi u obrazovne sustave Unije i da se za to predvide potrebna sredstva. Pisanu deklaraciju pod brojem 50/2011 za uvođenje šaha u školski program u EU potpisala su 392 zastupnika Europskog parlamenta, a potrebno je bilo 378 potpisa od ukupno 754 zastupnika.
Sudjelujući u Erasmus+ programu imala sam prilike vidjeti nastavni proces u jednoj Danskoj školi (grad Odense), gdje učenici 1. razreda (kod nas su to djeca predškolskog uzrasta, 5-god.) u sklopu nastave imaju čak 2 sata šaha tjedno. Proučavajući literaturu i istraživanja a vezano za uvođenje šaha u nastavni proces, ideja nas u MOST-u je potaknuti na promišljanje odgovorne na području grada i županije da se potrude i učenje ŠAHA implementiraju u svoje predškolske kurikulume.
I za kraj :
Legenda kaže da je u jednom od brojnih ratova hrvatski knez pao u ropstvo. Njegov tamničar, vladar, strastveni igrač šaha, čuvši da je i knez jako dobar igrač, predloži mu okladu: pustit će ga na slobodu ako odigraju tri partije šaha i ako ga knez u sve tri partije pobijedi! Knez to prihvati. I zaista, u sve tri partije on pobijedi svog suparnika te vrati svoju slobodu. Iz zahvalnosti i u sjećanje, knez na svoj barjak stavi šahovsku ploču - šahovnicu - koju narod prihvati kao nacionalni simbol i znamen slobode.
Zadaća nam je voditi brigu o djeci i pružiti im najbolje moguće obrazovanje!
Ispred MOST-a ,
Željana Popić, potpredsjednica ŽO za školstvo