Nagli i nezaustavljivi rast cijene goriva i drugih energenata mogao bi dovesti i do povećanja cijena karata u brodskom putničkom prijevozu, potvrdila je Paola Vidović, ravnateljica Agencije za obalni linijski pomorski promet (AOLPP), kazavši da u Agenciji razmišljaju o mogućem povećanju cijena, javlja Novi list.
Novi list je upit o povećanju cijena uputilo i Jadroliniji, odakle su ih uputili na AOLPP kao tijelo koje odlučuje o visini cijene na pojedinim brodskim i brzobrodskim linijama. Na većini brodskih i katamaranskih linija u Hrvatskoj cijene karata su već dobrim dijelom subvencionirane, s obzirom na to da na cijelom Jadranu postoji manje od deset trajektnih linija koje imaju dovoljan promet da bi mogle funkcionirati tijekom cijele godine, dok za ostale linije država snosi udio u troškovima, kako bi se osigurale brodske veze prema otocima.
Ravnateljica Agencije kaže da cijene karata na brodskim i brzobrodskim linijama nisu značajnije mijenjane već 12 godina, dok su se mijenjale cijene gotovo svih ulaznih troškova brodara, i to na više, a najnoviji rast cijena goriva čini održavanje brodskih linija teško održivim uz sadašnje cijene.
– Već je i sama inflacija kroz tako dugo razdoblje učinila svoje, a uz rast cijena goriva, netko će morati platiti razliku u troškovima. Ukoliko se cijene karata neće dizati, razliku između troškova brodara i njihovih prihoda na svakoj od linija morat će platiti svi građani Hrvatske, kroz državni proračun.
Cijene nisu mijenjane već duže od desetljeća, barem ne u nekim značajnijim iznosima, tako da, ako je poskupljenja ponegdje i bilo, radilo se o svega nekoliko kuna. Smatram da bi cijene trebalo korigirati, a upravo je u tijeku izrada kompletne studije po tom pitanju, u suradnji s Pomorskim fakultetom u Rijeci, nakon koje ćemo znati hoće li korekcija biti i kolike će biti za pojedine linije, kaže Vidović za Novi list.
Prema njenim riječima, neki od brodara su već tražili povećanje cijena u razdoblju izvan turističke sezone, na način da se jednostavno zadrži ljetni cjenik u kojemu su karte i do dvadeset posto skuplje nego izvan sezone.
– Takav su prijedlog već iznijeli iz uprave Jadrolinije i Rapske plovidbe, no predložili su zadržavanje cjenika svega nekoliko dana prije stupanja na snagu zimskih tarifa, tako da je bila riječ o prekratkom vremenu za donošenje bilo kakve odluke o povećanju cijena. No, moramo biti svjesni da su troškovi brodara kroz sve ove godine rasli, a cijene prijevoza ostajale iste. S ovakvim cijenama goriva ili ako budu još rasle, morat će se ili mijenjati cijene karata ili povećavati subvencije iz državnog proračuna, kaže Vidović.
Josip Bilaver, državni tajnik za more u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, potvrdio je da se razmatra mogućnost povećanja cijene karata, ali i naglasio da se odluke neće donositi ishitreno ni na štetu otočnog stanovništva i gospodarstva.
– Točno je da se cijene karata na trajektnim i ostalim brodskim linijama nisu mijenjale već dvanaest godina, a na nekima i dulje, dok je u međuvremenu cijena goriva značajno povećana. Ali jednako tako, osim o poslovanju brodara, moramo voditi računa i o demografskoj, socijalnoj i gospodarskoj politici na našim otocima, tako da je riječ o vrlo osjetljivom pitanju. Ne želimo ugrožavati ni jednu od te tri komponente života na otocima, ni donositi odluke na štetu otočana.
Svjesni smo da je trenutna cijena goriva visoka, ali to se događalo i prije, a također se događalo i da je cijena goriva padala, tako da nikakve odluke ne možemo donositi na dnevnoj bazi, prema kretanju cijene goriva, nego na temelju analiza i promišljanja o svim mogućim posljedicama, kazao je Bilaver, dodajući da će, čak i ako cijene putničkog brodskog prometa budu rasle, otočno stanovništvo zadržati povlaštene cijene karata, kao što je i sada slučaj.