Izgleda da u Ministarstvu unutarnjih poslova smatraju kako nacionalnost bitno utječe na vozačke sposobnosti, pa su dozvolili inozemnim mladim vozačima da "jašu" što žele i kakvi žele.
Čitajući izmjene i dopune Zakona o sigurnosti na cestama iščitat ćete da 22-godišnji Poljak koji ovo ljeto u Baškoj Vodi popije dvije čašice rakije i sjedne za volan mašine od 180 kubika nije prijetnja na okukama Jadranske magistrale, ali ako njegov vršnjak iz Omiša učini bilo što slično – slijede mu kazneni bodovi.
Bude li to ponavljao, oduzet će mu MUP i vozačku dozvolu. Moglo bi ove sezone domaće stanovništvo stopirati turiste da ih voze kući - nulta tolerancija alkohola i definicija mladog vozača na goste se ne odnose. Ma, ni na studente koji dozvolu dobiju preko granice, recimo u Posušju ili Mostaru, jer su tamo autoškole jeftinije. Oni su u startu za hrvatsku državu stari vozači.
Te su promjene stupile na snagu od Nove godine, pa je policija obavijestila građane riječima:
- Redefinirao se pojam "mladi vozač" tako da se prema Zakonu njime smatra samo vozač motornog vozila u dobi od 15. do 24. godine života, koji posjeduje dozvolu izdanu na teritoriju RH, pri čemu je dakle naglasak na posjedovanju hrvatske vozačke dozvole. Prijašnja definicija nije pretpostavljala posjedovanje isključivo vozačke dozvole izdane u Hrvatskoj - navodi se stručno upakirano u službenom priopćenju. Da budemo sto posto sigurni da smo dobro razumjeli, poslali smo im i upit, pa su nam odgovorili citirajući te iste riječi.
- Zaista je tako - uvjerava nas i Željko Marušić, prometni stručnjak, profesor sa zagrebačkog fakulteta Prometnih znanosti. On razumije simpatije policije prema strancima:
- Izmjene vezane za mlade vozače, domaće i inozemne jesu nelogične, ali su zbilja bile jedina mogućnost. Njima vrijedi definicija "mladih vozača" u zemlji gdje su dobili dozvolu. Takva su pravila Europske unije. Jer, eto, neprovedivo je da čovjek dođe s automobilom od 150 konja u Hrvatsku i što, pa nećemo ga vratiti nazad? Tu je napravljen kompromis, kao i s 0.5 promila. Njega se, dakle, tretira kao starog vozača – objašnjava Marušić.
Ono što je dozvoljeno Jupiteru nije volu, ali EU je tako odredio, šta se može. Zadovoljan je i da je na snazi ostala kontradiktorna teorija da su mladi vozači osobe do 24 godine, no ako položite s 35 godina, vi ste odmah iskusni. Za domaću mladost, osim odredbe o apsolutnoj zabrani alkohola, vrijede i stroža pravila za prikupljanje prekršajnih bodova – oduzima im se vozačka dozvola već s devet poena kroz dvije godine. Onda moraju ponovno na ispit. Stari i inozemni mladi vozači imaju fore do 12 komada.
- Problem nije u vještini nego u uzorku ponašanja usko vezanom za godine. Mladi rade po jednom obrascu, žele se iživljavati u vožnji, a stariji po drugom - komentira to sve Marušić. Možda dobar dio mladih nije ni znao da je donedavno važila odredba da po cesti smiju voziti samo do 80 na sat. Onaj Poljak sigurno je s tim bio upoznat.
Ali nije sve tako asfalt-sivo, valja napomenuti da su s danom 1. siječnja brisani svi stari kazneni bodovi iz evidencije. Sustav se resetirao, no izgleda da profesor Marušić time nije oduševljen – on se zalaže za drakonske kazne i oduzimanje dozvole već radi jednog ili dva ozbiljnija prekršaja.
- Ne treba drugu šansu dati onima koji vozilo pretvore u sredstvo za ubijanje. Neki svjesno voze s više od 1,5 promila, prolaze kroz crveno nekoliko sekundi nakon što se upalilo i ako divljaju dvostruko više od dozvoljene brzine u naseljenim mjestima, smatram da su teško odgovorni. To je za svih 12 bodova – ocjenjuje profesor. Zasad je to samo njegova želja, ali i u MUP-u su imali neke svoje prijedloge.
U Zakon su ubacili svježe popularizirani izraz:
- Na zdravstveni pregled osim kandidata za vozača, kako je bilo propisano prije, sada se može uputiti i vozač kojemu je izdano uvjerenje da je duševno i tjelesno sposoban za upravljanje vozilima, a za kojeg se opravdano sumnja da zbog zdravstvenih razloga nije sposoban za vozača, na primjer zbog sinkope (iznenadni, prolazni gubitak svijesti) – stoji među posljednjim izmjenama. Nemojmo se zavaravati, znamo radi koga je to uvedeno.
- Da, radi presude Tomislavu Horvatinčiću, zbog sramote napravljene na suđenju u Šibeniku. I prije je to trebalo biti definirano zakonom, sve nespojivo s vožnjom mora se kontrolirati - odlučno će Marušić.
Sinkopa se ipak dakle može istaknuti u zakonu, doduše prekasno, no Europsku uniju moramo u slovo pratiti kad kaže da mladost iz drugih država treba biti povlaštena na našim okukama. Kako je krenulo, i ovu novu uredbu promijenit će neki sudski spor. Jer nekome je MUP majka, a nekome maćeha.