‘Jednom mi je jedan taksist rekao da u Splitu vječno žive Hajduk i Ultra...‘
Nakon dvije godine pauze uzrokovane koronavirusom, u Split se vraća festival ULTRA Europe, i to u izdanju s najmasivnijim line upom do sada, kojeg među ostalim predvode Armin van Buuren, Martin Garrix, Marshmello, Tiesto, Riche Hawtin, Steve Aoki i Nina Kraviz, a organizator Joe Bašić nam ekskluzivno najavljuje da nakon Ultre, koja se održava od 8. do 10. srpnja, u Parku mladeži slijedi još jedan festival, koji će biti orijentiran na domaće koncertne izvođače.
- Novi festival zvat će se Fusion World Music Festival, a predvodit će ga najbolji hrvatski i regionalni izvođači, koji će dobiti jedinstvenu priliku nastupati na Ultrinom stageu, koji je najveći u Europi. Mogu reći da ćemo dovesti 20-ak najjačih bendova i imena, a radit će se o zabavnoj pop glazbi, onoj koju slušamo na radiju – priča nam Joe Bašić, s kojim razgovaramo u uredu njegove tvrtke MPG, koja je na dan naše posjete proslavila svoju 25. obljetnicu, a koja zapošljava preko 500 ljudi.
Bašić najavljuje da će line up novog festivala najaviti u travnju.
- No već sada mogu reći da će to biti događanje na svjetskoj razini i održati na svjetskoj pozornici. U Hrvatskoj se sigurno još nije dogodilo ništa slično i vjerujem da će se brojni uputiti na vikend u Split. A vjerujem da ćemo već iduće godine ovim događanjem dobiti pažnju i velikih svjetskih imena – kaže Bašić. Na više od osam pozornica u Splitu, očekuje se stotinjak DJ-eva, kao i svake godine, a dosad je svoj nastup potvrdilo 16 headlinera.
Ultra se ponovno, najavljuje, održava u Parku mladeži koji se, po njemu, pokazao kao odlična lokacija za festival tako velikih razmjera, najveći u Hrvatskoj. Želja organizatora je da se zbog toga, ali i potencijala da lokacija privuče i druga događanja, ulaže u infrastrukturu tog mjesta.
- Park mladeži je lokacija na koju smo preselili još 2019. i to primarno zbog toga što je za oko 20 tisuća metara kvadratnih veći od Poljuda. Isto tako, to je lokacija koja je više prilagođena za glazbeni festival. Imamo više od pet pozornica, a cilj posjetitelja svakog festivala je da iskusi što više, da čuje što više glazbe i upozna što više ljudi. Poljud, iako je veliki stadion nije omogućio cirkulaciju ljudi koja bi nas zadovoljila. Imali smo i tamo više od četiri pozornice, no prostor je značajno zatvoreniji od onoga što nam je bilo potrebno. Brojni posjetitelji ostajali bi samo ispred glavne bine u stadionu, no ovdje se to promijenilo, prostor je otvoreniji – priča nam Bašić, dodajući da i brojke idu u prilog toj tvrdnji te da su nakon preseljenja svjedočili porastu broj posjetitelja, prodaje hrane i pića, "što je znak da su ljudi više šetali, pa onda i više toga iskusili".
- Također, sigurnosna strana priče nam je tu također važna jer imamo devedeset posto manje ozljeda u usporedbi s Poljudom. To su činjenice i pokazatelji koji su nama najrelevantniji – govori Bašić.
Ultra jest najveći festival u Hrvatskoj, no on smatra da još uvijek nije došla do svojeg maksimalnog potencijala.
- Imamo oko 40 tisuća posjetitelja dnevno, a uvjereni smo da u budućnosti možemo doći do 60 tisuća ljudi. To je cilj za idućih tri do pet godina, ovisno, naravno, o događanjima i stabilnosti u svijetu – kaže Bašić.
Sretan je što grad Split i Splićani prepoznaju trud organizatora i važnost Ultre. Iznosi nam konkretne brojke: Ekonomski institut je 2018. godine izračunao da festival Hrvatskoj stvara milijardu kuna dodatne potrošnje. Oni, pak, godišnje stvaraju više od 35 milijuna eura marketinške vrijednosti što donosi veliku i pozitivnu promociju festivala, Splita i Hrvatske kao destinacije.
- Učinak toga se osjeti. Split nije isti danas i prije Ultre. Neki kažu da za to nije zaslužna samo Ultra, što je sigurno istina, no razvoj je nepobitan. Dovoljno je usporediti razvoj grada Zadra u istom razdoblje sa Splitom koji se razvio kao vodeća destinacija u Dalmaciji te je prepoznat u cijelom svijetu. Zračna luka Split postiže rekordne rezultate, a i broj smještajnih kapaciteta je porastao za 10 puta, za što, vjerujem da festival ima određenu zaslugu – priča Bašić. Zadovoljan je, govori, što to vide i ljudi.
- Jednom mi je jedan taksist rekao da u Splitu vječno žive Hajduk i Ultra. Ako smo imalo blizu statusu kojeg ima Hajduk, od mene nema sretnijeg čovjeka – smije se.
Park mladosti ima nogometne terene, atletske staze, mjesta za streličarstvo...
- To je mjesto koje ima ogroman potencijal biti jedna odlična fuzija glazbe, sporta i mjesta javnog okupljanja. Već smo u nekim razgovorima s Gradom Splitom i osobno bih bio jako sretan da prostor dobije i dodatnu infrastrukturu, koja bi koristila Ultri, ali i građanima Splita generalno. Tamo je, primjerice, Turska kula, koju treba dodatno razvijati i brendirati kao turističku atrakciju. Tamo su i površine za tri nogometna terena, a ni brojni stanovnici Splita nisu svjesni bogatstva tog prostora. A udaljenost od centra grada je samo nekoliko kilometara – priča Bašić.
- Vjerujem da će se u idućih nekoliko godina puno toga definirati – govori.
Općenito, presretan je što su se nakon dvije godine nemogućnosti organizacije zbog pandemije ponovno ozbiljno bacili na posao.
- Jako smo sretni što broj ljudi koji komentiraju i šalju podršku nikada nije bio veći. To nas je baš ohrabrilo i dalo nam energiju, pa čak i obavezu, ponovno pokrenuti festival. U zadnjih šest mjeseci su mjere i cjepivo pokazali pozitivne rezultate i možemo razmišljati o trenutku kada ćemo se kompletno osloboditi mjera i nastaviti živjeti s virusom – priča Bašić, dodajući kako se svijet već navikao na novonastalu situaciju.
Mreža Ultrinih festivala je jaka, ima ih po cijelome svijetu; od Amerike, do Australije i Azije.
- Pratimo što se svuda događa i to nam omogućuje da odgovorno i kvalitetno razmišljamo što i kako dalje. Velika je vijest da je Australija, koja je bila jedna od najzatvorenijih država, ponovno otvorena. Ultra je imala čast organizirati prvi međunarodni glazbeni događaj tamo, a odvio se za Novu godinu. Sve je bilo rasprodano, a početkom ožujka smo tamo također imali festival s više od 30 tisuća posjetitelja. To je definitivno znak da se stvari vraćaju na staro – kaže Bašić, koji je nekoliko dana nakon našeg razgovora otputovao za Miami, gdje se također odvija festival. Isti onaj koji je 2020. bio prvo gigantsko događanje u svijetu koje je bilo otkazano radi pandemije.
Iako je koronavirus otišao u zaborav, dogodio se rat u Ukrajini. Hoće li to biti prijetnja festivalu?
- Volim pričati o činjenicama. Mi smo krenuli s prodajom ulaznica u studenom, a trendovi prodaje su i bolji nego prije pandemije. Već sada smo prodali 20 tisuća ulaznica, a od pojave ratišta u Ukrajini nismo vidjeli pad prodaje. Mislim da je to isto dokaz da se Hrvatska, kao zemlja članica EU i NATO-a, odmakla od poveznice s istokom. Također, zadnje dvije godine HTZ ulaže značajne napore u brendiranje Hrvatske kao sigurne destinacije, što je svakako utjecalo na naš imidž. Vidimo po komentarima ljudi koji planiraju put u Hrvatsku da im to puno znači – kaže Bašić, dodajući da još nisu vidjeli utjecaj situacije u Ukrajini, no da konstantno prate događanja u svijetu.
Dodaje kako doista vjeruje da su u Hrvatskoj svi koji ju posjete sigurni.
- Od 2013. organiziramo festival na najvišoj sigurnosnoj razini. Surađujemo sa svim relevantnim institucijama, s MUP-om, što međunarodna manifestacija i zahtjeva, i jako sam ponosan da u sedam godina nije bilo nikakvog ozbiljnog incidenta. To je pohvala i za institucije, koje su stručne i koje daju mogućnost da međunarodni festival kao što je Ultra može sa sigurnošću doći u Hrvatsku – priča Bašić, dodajući da se ove godine očekuje preko 150 tisuća ljudi iz cijeloga svijeta, a već su sada prodali ulaznice u preko 90 zemalja.
- To je, po meni, veliki kompliment. Nakon covida cijeli svijet dolazi u Hrvatsku, ljudi su željni te destinacije – kaže.
Ukrajinci, među ostalim, pozivaju da im se pomogne i bookiranjem njihovih umjetnika. Na Ultri nisu išli na pojačavanje line upa u tome smjeru.
- Svi koji su upoznati s Ultrom i našim vrijednostima znaju da pokušavamo širiti zajedništvo, ljubav i mir. I to se osjeti, ta energija je na festivalu, i ona je jedan od razloga zašto ljudi žele doći. Naše su poruke uvijek jasne, a po tom pitanju podržavamo Ukrajinu i želimo mir. Nadamo se da će se do Ultre ta situacija i riješiti te da ćemo skupa slaviti i kraj covida i mir u Europi – govori Bašić.
Na ovogodišnjem line upu, govori, nisu štedjeli.
- Procijenili smo da u 2022. izlazimo iz covida pa što se tiče kreative nismo imali kočnice, htjeli smo na neki način pokazati ljudima da smo sigurni u ono što radimo. Mislim da smo jači nego što smo bili prije covida, jer uspješne tvrtke i ljudi, kada se nađu pred problemima, obično pronađu u sebi još jaču energiju i još bolje rješenje. Išli smo jako hrabro i line up je po meni najbolji do sada. A imamo i još jedno veliko iznenađenje, koje ćemo objaviti nakon Miamija, a koje će, vjerujem, potvrditi da je ovo najbolji lineup u ovih osam godina. Nismo štedjeli, uložili smo i više. A i produkcija će biti na sasvim novom nivou, radimo na tome posljednje dvije godine – najavljuje.
Ponosan je da je MPG, usprkos svemu, uspio zadržati većinu svojih radnika, najveće bogatstvo koji ova tvrtka ima. To mu je, govori, bio prioritet. U ljude, priča, ulaže, i ne želi ih se odreći.
Zadovoljan je i reakcijom države na koronavirus.
- Za početak, za event industriju se priznalo da je industrija, da doprinosi, što je pomak u odnosu na stavove koji su prevladavali dok sam prije 25 godina počeo raditi ovdje – kaže Bašić.
Priča i kako je korona potaknula na promjenu dijela strategije vezane uz Ultru.
- Kad smo počeli, bili smo značajno orijentirani na bogato zapadno tržište, a manje smo se posvećivali zemljama koje nas okružuju. Da bi netko došao iz SAD-a na Ultru u Hrvatsku, treba mu četiri do pet tisuća dolara. Bojali smo se da ljudi iz susjednih zemalja nemaju te financijske mogućnosti. Danas je pak sasvim realno očekivati goste iz Slovačke, Poljske, Češke, Mađarske, Austrije... Tako da s covidom nismo previše izgubili. Slično kao i TZ, okrenuli smo se tržištu s kojeg se u Hrvatsku može doći automobilom. S druge strane, Australija i Azija su otvorile granice. Doći će ih barem 50 ili 60 posto od prije, pa imamo dupli pozitivni efekt – priča Bašić, dodajući da je Hrvatska s Amerikom nekad bila povezana s jednim letom, dok danas pričamo o 16 najavljenih letova tjedno.
Optimističan je što se sve ponovno vraća na svoje mjesto i sretan što može "raditi ono što mu je najdraže, činiti ljude sretnima".
I osobno se veseli novoj Ultri. Iako radi i malo spava, u te je dana, govori, pun energije.
- Uživam u svakome trenutku festivala i ništa na želim propustiti. Nikada neću zaboraviti 2014. godinu, drugo izdanje festivala, kad je Garrix pustio "Animals" na punom stadionu, a oko njega je počeo vatromet. To je za mene bio najznačajniji trenutak Ultre. Prvo izdanje mi je prošlo kao u nekom snu, a drugo mi je bilo baš posebno jer sam shvatio da smo doista uspjeli. Jako sam ponosan na sve što se od tada dogodilo – zaključuje Joe Bašić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....